چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
محسن رضایی مدیری پژوهشگر و کارشناس زبده جامعه فرهنگی بود

آیین یاد‌بود محسن رضایی عضو فقید بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب و دبیر هشت دوره این رویداد با حضور چهره‌های فرهنگی و همکاران وی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین یاد‌بود محسن رضایی، دبیر هشت دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و عضو فقید شورای سیاست‌گذاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ نیکنام حسینی‌‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب؛ حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمد الهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی؛ عباس نظری‌راد،‌ مشاور پیشین امور اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از اهالی فرهنگ و هنر‌ در مسجد اما‌م‌خمینی‌(ره) شهرک اکباتان برگزار شد.
 
رضایی از مدیران پاکدست حوزه فرهنگ بود
نظری‌راد در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا درباره سابقه دوستی و همکاری با محسن رضایی بیان کرد: از دهه 70 با مرحوم رضایی، دوره‌‌ای که در معاونت امور فرهنگی و پژوهشی فعالیت داشت، آشنا شدم. علاوه‌ براین در ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و قرآن همکار بودیم و به‌اصطلاح هر‌جا کم‌ می‌آوردیم، سراغ ایشان می‌رفتیم.  

وی درباره ویژگی‌های شخصیتی محسن رضایی ادامه داد: توجه، دقت و نظم در جریان برنامه‌ریزی یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های این چهره فرهنگی بود. وی معمولا مسئولیت برنامه‌‌‌ریزی امور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را می‌‌پذیرفت.    

نظری‌راد پاکدستی‌، بی‌توقع بودن و همچنین خلوص در کار‌ها  را از‌جمله ویژگی‌های بارز دبیر فقید هشت دوره هفته کتاب دانست.

رضایی روحیه پژوهشی داشت
الهیاری با ابراز تاسف از درگذشت محسن رضایی درباره سابقه همکاری با وی به ایبنا گفت: از اوایل دهه 80 که وارد مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم، مرحوم رضایی به‌عنوان مشاور برنامه‌ریزی در معاونت امور فرهنگی حضور داشت. ایشان علاوه‌بر مسئولیت اجرایی  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دلیل روحیه پژوهشی به مستند‌سازی برنامه‌های مختلف از‌ جمله هفته کتاب که هشت دوره مسئول برگزاری آن بود، توجه ویژه داشت و من به‌عنوان دبیر پنج دوره هفته کتاب از این گزارش‌ها استفاده کردم.

وی افزود: مرحوم رضایی هر آنچه در حوزه اجرایی انجام می‌شد را با نگاه پژوهشی و با هدف استفاده آیندگان ضبط و ثبت می‌کرد؛ به‌عبارت دیگر توجه وی به اهمیت مستند‌سازی به‌اصطلاح نقطه مقابل تفکر «اختراع چرخ از نو» با آمد و شد مدیران بود.    
 
الهیاری ابراز امید‌واری کرد که روحیه، پشتکار، نگاه پژوهشی، اخلاق‌مداری و مردم‌داری رضایی در معاونت امور فرهنگی، موسسه خانه کتاب و عرصه فرهنگ و نشر به یادگار بماند.  
     
مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال گذشته هم‌زمان با بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب که به همت موسسه خانه کتاب مدیران ادوار مختلف کنار هم جمع شده بودند، مرحوم رضایی، قبراق و سرحال همچنان در حال برنامه‌ریزی بود و معتقدم وی از خود نام نیک به یادگار گذاشت.

رضایی کارشناس زبده حوزه فرهنگ بود
قبادی نیز با اشاره به 12 سال سابقه همکاری و دوستی با مرحوم رضایی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی این خادم کتاب، به ایبنا گفت: لبخند همیشگی رضایی، نماد حسن خلق این چهره فرهنگی بود. در‌حالی‌که برخی در سطوح مختلف، ملاحظاتی در روابط خود دارند اما مرحوم رضایی هیچ‌گاه طبقه‌بندی در مراودات خود نداشت و حسن خلقش محدود به افرادی خاص نبود.

وی ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم در شخصیت رضایی، پاسخگویی همراه با تفکر بود و همه ما همچون او باید به تامل و تعمق در موضوعات مختلف توجه کنیم. او نگاه محققانه، بررسی دقیق و پژوهش را همیشه در فعالیت‌ها خود در نظر داشت. هرچند این واژه‌ها کلیشه‌ای تلقی شود اما شهادت می‌دهم روحیه پژوهشی در انجام امور، جزو الزامات این چهره فرهنگی بود؛ بنابراین فعالیت‌های وی از دوام و قوام بیشتری برخوردار بود.
 
مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در رویداد‌های فرهنگی، پایداری، مداومت و اصالت داشت و تلاش می‌کرد برنامه‌ها را به سرانجام موثری برساند. طی هشت دوره دبیری هفته کتاب، نهاد‌ها و برنامه‌های جدیدی را پای کار می‌کشاند. جمیع این ویژگی‌ها موجب شد تا رضایی به چهره کم‌نظیر، موثر و کارشناس زبده جامعه فرهنگی تبدیل شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها