سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
تصویری از توران میرهادی در آثارش

توران میرهادی استاد برجسته ادبیات و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در آثارش به شرح زندگی، فعالیت‌ها، خاطرات و تجربیاتی پرداخته که می تواند برای علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب، جذاب و آموزنده باشد. کتاب‌هایی که به تازگی تجدید چاپ شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توران میرهادی، استاد ادبیات کودکان، نویسنده، متخصص آموزش و پرورش و یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی بود که بیش از ۶۰ سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان کوشید و در این روند یکی از چهره‌های تاثیرگذار بود. او به همراه همسرش به مدت ۲۵ سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۹ اداره کرد. همچنین یکی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک  بود و از سال ۱۳۵۸ نیز سرپرستی تدوین و تالیف «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را برعهده داشت. این شخصیت فرهنگی از سوی موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب شد.
 
اما باوجود خدمات ارزنده و آثار فراوانی مانند «دو گفتار درباره کتابخانه‌های آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه»، «کتاب کار مربی کودک»، «برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان»، «جستجو در راه‌ها و روش‌های تربیت»، «تعلیمات اجتماعی سوم دبستان»، «راهنمای تدریس کتاب تعلیمات اجتماعی سوم دبستان»، «دو گفتار (کتابخانه آموزشگاهی و نقش آن در ایجاد عادت به مطالعه)» و «آنکه رفت، آنکه آمد» که در کارنامه‌اش داشت، افراد زیادی او را نمی‌شناختند و بسیاری از دوست‌داران ادب و فرهنگ، بعد از مرگش در سال 1395 به شخصیت والای این بانوی فرهیخته پی بردند.
 
«توران میرهادی؛ مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران»
توران میرهادی در زمان حیاتش با همکاری سیمین ضرابی خاطرات زندگی تربیتی خود و خانواده‌اش را در کتابی به عنوان «توران میرهادی؛ مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران» به رشته تحریر درآورده است که شامل پیش‌گفتار و هفده فصل است و در هر فصل به روایت خاطراتش از مادر و اعضای خانواده‌اش پرداخته است.
 
او در این کتاب در خلال پرسش‌وپاسخ‌هایی که با سیمین ضرابی داشته، با زبانی ساده و صمیمی به نقش مادر به‌عنوان پایه و اساس خانواده و سرچشمه ایمان، تلاش، امید و انگیزه و به وجود آوردن نگرش مثبت و پرمایه نسبت به زندگی اشاره می‌کند و شرح می‌دهد که چگونه مادرش با ایستادگی، صبر و امید زمام زندگی را به‌دست گرفته و فرزندان و نوه‌هایش را زیر بال و پر و چتر حمایتی‌اش پرورانده است.
 
 

چرا پدر؟ چرا ایران؟ سفر اول و سفرها، مبارزه با مرگ، خانه‌های ما، زبان و هویت ایرانی ما، مادر و هنر، مادر و ورزش، رابطه مادر با دوستان ما، مادر و عشق، جادوی دوران، مرگ برادر، بچه‌های نسل سوم، مادر و فرزندان بزرگسال، دست‌های مادر، پذیرش، پدر به عنوان پدر و پدر در زمینه کار عنوان هفده فصلی است که میرهادی در خلال آن‌ها به تقویت روحیه و توجه به آموزش‌های مورد نیاز کودکان در زمینه‌های هنر، ورزش، زبان، ارتباط با دیگران، دوستی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تحمل سختی‌ها و دشواری‌هایی مانند مرگ و فقر و کمبودها می‌پردازد و مادر را به‌عنوان سرمنشأ خوبی‌ها و توانایی‌ها معرفی می‌کند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «مادر در خانه با ما آلمانی صحبت می‌کرد. اما همه ما به مدرسه‌های دولتی ایرانی رفتیم. در دوره ابتدایی هیچ‌کدام از ما به مدرسه‌های دوزبانه نرفتیم. دو برادر بزرگم به مدرسه ادب پشت مسجد سپهسالار رفتند. من به شمس‌المدارس که پشت مسجد سپهسالار و در نزدیکی‌های سرچشمه بود رفتم. خواهرم هم به همین مدرسه رفت. این مدرسه بعدها نامش مدرسه آذر شد و یک مدرسه دولتی ایرانی بود. زبان فارسی ما در دوره ابتدایی و در مدرسه‌های دولتی ایرانی استحکام پیدا کرد. خانم و آقای آهی که فرزندانشان دوست و هم‌سن و سال ما بودند، نیز دقیقا همین کار را کردند. همه به مدرسه‌های ایرانی رفتیم و پایه کارمان را روی زبان فارسی قرار دادیم. در نتیجه ما هیچ‌وقت فکر نکردیم تافته جدابافته‌ای هستیم و چون مادرانمان اروپایی هستند با بچه‌های دوروبرمان تفاوت داریم.»
 
کتاب «توران میرهادی؛ مادر و خاطرات پنجاه سال زندگی در ایران» در سال 1396 از سوی شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر و در سال 1398 با شمارگان هزار نسخه و قیمت 50 هزار تومان به چاپ سوم رسیده است.
 
 

«توران میرهادی؛ صلح را از کودکی باید آموخت»
از دیگر آثار توران میرهادی می توان به کتاب «توران میرهادی؛ صلح را از کودکی باید آموخت» اشاره کرد که با کوشش پریچهر نسرین‌پی سال 1396 از سوی شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شده و امسال با شمارگان پنج هزارنسخه به چاپ دوم رسیده است.
 
میرهادی در این کتاب که براساس پرسش‌وپاسخ‌های هدفمندانه تنظیم‌شده است به بیان تعرف واضحی از فرهنگ صلح و نقش خانواده و موارد دیگر در این زمینه می‌پردازد و در ادامه به مفهوم آزادی اشاره می‌کند.
 
بخش پایانی کتاب نیز دربردارنده گاه‌شمار زندگی توران میرهادی است که زندگی او را از زمان تولد در شمیران در سال 1306 تا ازدواج، تولد فرزندان، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب کودک، تاسیس کودکستان و مدرسه فرهاد، انتشار کتاب‌ها، سخنرانی در کنگره‌ها، جوایز، تولد نوه‌ها و در نهایت درگذشت در سال 1395 به تصویر می‌کشد.
 
 

«توران میرهادی؛ استاد برجسته آموزش و پرورش»
کتاب دیگری از توران میرهادی که به کوشش شهرداد میرزایی در سال 1396 با شمارگان هزار نسخه از سوی شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شده «توران میرهادی؛ استاد برجسته آموزش و پرورش» نام دارد.
 
میرهادی در این کتاب در خلال پرسش‌وپاسخ‌ها به تشریح روند زندگی حرفه‌ای و فعالیت‌هایش در حوزه تعلیم و تربیت و ادبیات کودک و نوجوان پرداخته است و به تفصیل به توضیح چگونگی شکل‌گیری و فعالیت‌های مدرسه فرهاد، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و پایداری این مجموعه‌ها می‌پردازد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها