شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
اختصاص سهم بیشتر پهنای باند به تولیدکنندگان محتوا در پویش مهر محرم

دبیران سیاستگذاری و اجرایی «دوازدهمین سوگواره و پنجمین مسابقات بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهرمحرم» انتشار و محتوا و اهمیت بر تولیدکنندگان محتوا را ضامن اصلی تولیدات فرهنگی دانستند، مهلت ارسال آثار در این پویش تا پایان آبان‌ ماه سال جاری خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری «دوازدهمین سوگواره و پنجمین  مسابقات بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مهرمحرم» با حضور محمدصادق افراسیابی، معاون کسب و کار و فرهنگ‌سازی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت الاسلام علی‌اصغر فضیلت، رییس شورای سیاست‌گذاری سوگواره مهر محرم و میثم قدس‌پور، دبیر سوگواره مهر محرم؛ روز شنبه شانزدهم شهریورماه سال جاری در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در‌ ابتدای این ‌مراسم قدس‌پور با ارائه آمار از شرکت‌کنندگان مسابقه رسانه‌های دیجیتال مهر محرم در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته طبق آمار در این مسابقه ۱۶هزار اثر از بیست کشور‌ جهان دریافت کردیم. دبیرخانه این سوگواره در شهر سمنان است و‌ پنج‌ سال است که تحت نظارت مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار‌می‌شود.
 
در ادامه این نشست خبری وی درپاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اهمیت نشر کتاب در فضای دیجیتالی و جایگاه آن در این پویش گفت: این پویش شامل همه قالب‌ها خواهد شد و با توجه به اینکه تمرکز ما بر محتواست کتاب‌ها می‌توانند اهمیت زیادی در آن داشته باشند؛ به همین دلیل ارسال آثار کتاب محور یکی از دغدغه‌های اصلی ما در این مسابقه است؛ چراکه ظرفیت زیادی را می‌تواند از اشاعه محتوا و انتشار آن ایفا کند و این فرایند می‌تواند به نوعی به پیوند میان کتاب و رسانه تبدیل شود.
 
فضیلت در ادامه این مراسم گفت: هدایت و آموزه‌های آن هرگز بسط و انتشار‌ نمی‌یابد مگر با همان مسیری که ضلالت گسترش یافته است. در دنیایی زندگی می‌کنیم که‌ رقبای ما در عرصه‌های گوناگون از ابزار هنر و دیجیتال در قالب‌های مختلف به مقابله با اسلام راستین اقدام می‌کنند و ما برای اینکه بتوانیم به ماندگاری معارف خود بپردازیم؛ بهترین راه این است که از همین ابزار که رقبا استفاده می‌کنند در نیل به اهداف خود بهره بگیریم.
 
وی ادامه داد: با همین رویکرد ساختاری در قالب ستاد برگزاری سوگواره مهر محرم و مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال به مدت پنج سال است که ادامه یافته و ما نیازمند روزافزون به تولید محتوا فرهنگی هستیم که بتواند آن بخش از داده‌های فرهنگی ما را تضمین کند.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های این سوگواره گفت: از ویژگی‌های این سوگواره آن است که می‌تواند به خوبی میان دین، هنر و رسانه پیوند ماندگار و قابل توجهی ایجاد کند؛ به هر حال در زمانه‌ای که تریبون‌های زیادی در حال ترویج آموزه‌های هنری و دیجیتالی هستند و اغلب تلاششان بر این است که نشان دهند دین با هنر، فناوری و با علم در تقابل است و سازگاری ندارد، تمام تلاش‌های ما مبتنی بر آن است که نشان دهیم دین با هنر و علم و آزادی در یک راستا و در یک جهت است و قالب‌هایی مانند پویش مهر محرم می‌تواند یکی از این اتفاق‌هایی باشد که گزاره‌های غلط دشمنان را درباره دین را نقض کند.
 
فضیلت درباره اهداف این سوگواره گفت: اهداف این سوگواره عبارتند از شبکه‌سازی ملی و بین‌المللی که البته به صورت غیر رسمی در سطح کشورهای اسلامی جریان خواهد داشت؛ هدف دوم تحت عنوان فرهنگ‌سازی بر تاکید بر دین، هنر و رسانه با تاکید بر نماز به ویژه نماز ظهر عاشورا و سومین هدف توانمند‌سازی است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و عملی است.
 
وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این سوگواره مردمی بودن ماهیت آن است و دیگری استفاده از ظرفیت‌های برترین استادان در هنر و رسانه است. با توجه به اینکه این طرح در قالب موضوعات مشخص ‌شده به اجرا در می‌آید صاحبان اثر با توجه به موضوعات ارائه شده آثارشان را باید ارسال کنند.
 
فضیلت درباره محور‌های این طرح گفت: محورهای این طرح عبارتند از آیین‌ها و نمادهای حسینی، حسین و انسانیت، امت اسلامی و و محبت نسبت به اهل بیت (ع) و جامعه هدف تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند. درباره نام این سوگواره هم باید بگویم با توجه به اینکه رویدادهای فرهنگی هنری که در قالب مسابقه برگزار می‌شود و عنوان جشنواره را به خود می‌گیرد، اما چون این طرح از جنس جشن نیست نام سوگواره برای آن انتخاب شده است.
 
وی افزود: از برنامه‌های جنبی این سوگواره برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار و کارگاه‌های آموزشی است؛ همچنین زمان آغاز این طرح از ابتدای محرم امسال تا بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت که آخرین زمان ارسال آثار 30‌ام آبان‌ماه خواهد بود و مراسم اختتامیه در بهمن ماه برگزار خواهد شد.
 
سهم بیشتر تولیدکنندگان محتوا در فضای ایترنتی
در ادامه این نشست خبری افراسیابی گفت: از چند ماه پیش برنامه تحول نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمام معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه ابلاغ و چند کارگروه هم برای آن تدبیر شد. اعضای این کارگروه‌ها عبارتند از معاونت فرهنگی، هنری، مطبوعات و رسانه، سازمان امور سینمایی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، اوقاف و امور خیریه و اداره کل استان‌های این وزارتخانه هستند. مجموعه اقداماتی برای این کارگروه‌ها در نظر گرفته شده است که اساس آن بر حمایت از تولیدکنندگان محتوا و دیگری ایجاد و حمایت از پویش‌های اجتماعی است.
 
وی افزود: یکی از مباحثی که ما دنبال می‌کنیم جشنواره رسانه‌های دیجیتال است. امروز فعالیت این جشنواره‌های به سمت محتوایی شدن رفته است و موضوعاتی چون مباحث سیاسی جهان اسلام را در نظر دارد. امسال ابعاد مختلف این سوگواره را تبیین کردیم و یکی از تفاوت‌های این سوگواره با سال‌های گذشته، توجه به شبکه‌های اجتماعی است. تلاش کردیم از ظرفیت‌های شبکه مجازی و اجتماعی بهره بیشتری ببریم.
 
وی افزود: باید سهم بیشتری به تولیدکنندگان محتوا قائل شویم. در دوسال گذشته ده‌هزار میلیاردتومان به پهنای باند و ترافیک از سوی اپراتورها به مردم فروخته شده است که تاکنون سهم چندانی برای تولیدکنندگان محتوا در نظر گرفته نمی‌شد؛ اما در پویش امسال و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنیم در قالب انعقاد قرار داد که میان تولید‌کنندگان محتوا و اپراتورها بسته می‌شود سهم بیشتری به این افراد اختصاص یابد.
 
افراسیابی ادامه داد: اتفاق دیگری که به موازات این سوگواره افتاده است تشکیل کارگروه‌های استانی است؛ علاوه‌بر این مجموع 281 خانه و مجتمع فرهنگی-دیجیتالی داریم  که بسیاری از آن‌ها در ارتباط با راهپیمایی بزرگ اربعین هستند که محتوای مربوط به اربعین و پیاده‌روی را با زبان فارسی، عربی و انگلیسی نشر می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها