سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
گزارش ایبنا از آخرین وضعیت پروژه ساخت کتابخانه مرکزی یزد

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور : «امیدوارم در سالی که یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده، کتابخانه مرکزی یزد به بهره‌برداری برسد.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیش از انقلاب اسلامی و در  سال ۵۷ تعداد ۳۷۳ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشته و امروز این تعداد به بیش از ۳۴۰۰ باب یعنی بیش از ۹ برابر رسیده است. در استان یزد نیز شاهد گسترش تعداد کتابخانه‌های عمومی بوده‌ایم؛ به نحوی که در حال حاضر 112 کتابخانه در این استان وجود دارد که از این تعداد 99 باب نهادی، ۱۲ باب مشارکتی و ۱ باب نیز مستقل است.

با این وجود و در شرایطی که شهر یزد هم در حال حاضر عنوان پایتختی کتاب ایران را یدک می‌کشد، پروژه کتابخانه مرکزی یزد به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استان با گذشت بیش از دو دهه همچنان ناتمام مانده و با وعده‌های ریز و درشت مسئولان کشوری و استانی، روز از پی روز می‌گذراند.
 

کتابخانه مرکزی یزد از پروژه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که طرح اولیه آن - که در بافت تاریخی یزد هم قرار دارد - در سال ۱۳۷۶ زیر نظر دفتر عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید و عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۷ آغاز شد اما به دلیل مشکلات عدیده‌ای که بر سر ساخت آن به وجود آمد، تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

از جمله این مشکلات پیشروی این کتابخانه در بافت تاریخی یزد که به عنوان شهر خشتی جهان به تصویب یونسکو نیز رسید، بود؛ در واقع ارتفاع این بنا از حد مجاز ساخت و ساز و در بافت تاریخی شهر فراتر رفته بود؛ با این وجود با بازبینی در طرح اولیه و حذف طبقاتی از پروژه، موضوع ساخت آن بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.
 

پروژه ساخت كتابخانه مركزی یزد هر چند سال یك بار بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های مختلف از جمله ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد دست به دست شد و در نهایت در سال 93 این پروژه با پیشرفت بالغ بر ۸۰ درصدی به مالک زمین آن یعنی شهرداری یزد تحویل شد تا از سوی این نهاد (شهرداری یزد)، تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

اما باز هم و به دلیل پاره‌ای دیگر از مشکلات متعدد، این پروژه در سال گذشته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عودت داده شد که در مراسم واگذاری این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی، بار دیگر شاهد وعده مسئولان مبنی بر راه‌اندازی آن در خرداد 98 بودیم. این بار هم اما این وعده محقق نشد تا جایی که استاندار یزد روز گذشته و در مراسم افتتاح کتابخانه خیّرساز حاج علی اکبر کاظمینی، از طولانی شدن روند بهره‌برداری این پروژه گلایه کرد.

محمدعلی طالبی استاندار یزد در این مراسم گفت: «کتابخانه مرکزی یزد به عنوان یک نماد فرهنگی شایسته در یزد است،اما طولانی شدن ساخت و تکمیل این پروژه به نمادی خیلی منفی در بین مدیران استانی تبدیل شده است؛ کاری که می‌بایست در سال‌های پیش انجام می‌شده، به طول انجامیده است؛ اما امیدواریم به‌زودی این کتابخانه به بهره‌برداری برسد.»
 

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم که خود در این مراسم (افتتاح کتابخانه خیّرساز کاظیمنی) حضور داشت، در این باره توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: «هفته گذشته مجوز برگزاری مناقصه کتابخانه مرکزی یزد به استان داده شد و مسئولان مربوطه در همین هفته می‌توانند مناقصه را برگزار کنند و با مشخص کردن پیمانکار، کار را شروع کنند».

وی تأکید کرد: «امیدوارم در سالی که یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده، کتابخانه مرکزی یزد به بهره‌برداری برسد. البته همانطور که استاندار و سایر عزیزان گفتند این موضوع نیازمند حمایت و کمک سایر دستگاه‌ها نیز هست که البته اگر این کمک‌ها هم نرسد، ما تلاش می‌کنیم این پروژه به انجام برسد.»

با فراز و فرودهای این پروژه در سال‌های گذشته، حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا وعده اخیر که از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مطرح شده، روند طولانی ساخت این پروژه را تسریع خواهد کرد؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط