شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
نیلی: جایزه شهید اندرزگو آغازی‌‌ است برای دوره‌ای جدید از جنگ روایت‌ها

میثم نیلی، در نشست خبری نخستین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو، این جایزه را آغازی‌‌ برای دوره‌ای جدید از جنگ روایت‌ها عنوان کرد و گفت: هدف ما از تاسیس این جایزه نقد گذشته خودمان و عزم برای اثرگذاری بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری نخستین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو صبح امروز شنبه 2شهریور با حضور میثم نیلی، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو؛ سیدصادق رضایی، دبیر جایزه ادبی شهید اندرزگو و جمعی از خبرنگاران در حوزه هنری برگزار شد.

سیدصادق رضایی، در نشست خبری نخستین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو، در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر چگونگی کیفیت و کمیت آثار رسیده با موضوع روایت انقلاب در بخش کودک و نوجوان گفت: کارهایی خوب و با کیفیت عالی در محتوا، فرم و قالب داشتیم. بیش از 20 سال است که رمان‌نویسان ما تاریخ معاصر را مدنظر قرار داده‌اند و تولید اثر می‌کنند. ما بهترین‌ها را در حوزه آثار ارسالی کودک و نوجوان داشتیم، البته آثاری که به دست ما رسید فقط در بخش رمان نوجوان با موضوع روایت انقلاب بود و کیفیت خوب آثار انتخاب را برای داوران سخت کرده بود که حتما باید حداقل 4 اثر به عنوان نامزد انتخاب می‌شدند تا از بین آن‌ها دو اثر برگزیده شود. البته ما باید چند قدم از نظر کمیت و کیفیت آثار کودکان و نوجوانان در این زمینه جلوتر باشیم و در این راستا نیز توصیه‌هایی در بیانیه هیات داوران برای نویسندگان و خالقان آثار کودک و نوجوان خواهیم داشت.
 
وی به ارائه اطلاعاتی درباره آثار رسیده به جشنواره پرداخت و گفت: در مجموع 475 اثر از سوی مولفان و ناشران به دبیرخانه ارسال شد که در بررسی اولیه 235 اثر مرتبط با موضوع جایزه شناخته شدند. این آثار در سه بخش ادبی بررسی شدند. بخش نخست، روایت و تاریخ شفاهی روایت انقلاب بود که از سوی دبیرخانه جایزه 132 اثر به مرحله داوری راه‌یافتند و بعد از داوری 3 اثر به عنوان نامزد مرحله نهایی انتخاب شدند. بخش دوم شامل رمان و داستان با موضوع روایت انقلاب بود که از سوی دبیرخانه 56 اثر به مرحله داوری راه‌ یافتند و در نهایت 6 اثر به‌عنوان نامزد مرحله نهایی معرفی شدند. سومین بخش در حوزه آثار کودک و نوجوان بود که از بین آثار ارسالی 47 اثر از سوی دبیرخانه برای داوری انتخاب شدند و نهایتا 14 اثر به‌عنوان نامزد مرحله نهایی انتخاب شدند.
 
رضایی درباره تعداد برگزیدگان نهایی نیز توضیح داد: از این تعداد در مجموع 5 برگزیده خواهیم داشت که شامل دو برگزیده در حوزه کودک و نوجوان، 2 برگزیده در حوزه رمان و داستان و یک برگزیده در حوزه روایت و تاریخ شفاهی انقلاب خواهند بود. این آثار در مراسم اختتامیه که ساعت 17 یکشنبه 3 شهریور 1398 در حوزه هنری برگزار می‌شود، تجلیل خواهند شد. همچنین علاوه بر پدیدآورندگان آثار در این مراسم از ناشران این 5 اثر نیز تجلیل می‌شود. همچنین از ناشران‌شان 14 اثری که به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند نیز تجلیل می‌شود و اگر ناشران این آثار، کتاب‌های دیگری در زمینه محتوای مرتبط با موضوع مورد نظر داشته باشند، تجلیل خواهند شد.
 
دبیر جایزه ادبی شهید اندرزگو در ادامه به آثار راه‌یافته به مرحله نهایی بخش روایت و تاریخ شفاهی انقلاب اشاره کرد و گفت: بعد از بررسی داوران، آثار «1318» اثر علی‌‌احمد محرابی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «پل پیروزی سرزمین قحطی» اثر محمدقلی مجد از مرکز مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» اثر موسی حقانی از موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در این بخش به مرحله نهایی راه یافتند.

جنگ امروز، جریان روایت‌هاست
میثم نیلی، نیز در این نشست به چگونگی شکل‌گیری نخستین دوره جایزه ادبی اندرزگو اشاره کرد و گفت: این جایزه حدود 3 سال پیش طی فرایندی با دغدغه مقابله و مبارزه با جریان رسانه‌ای تطهیر پهلوی در مجمع ناشران انقلاب اسلامی پایه‌گذاری شد و امسال تقریبا به نقطه آغازین رسمی خود رسیده است. ما حدودا سه سال کار در مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همچنین مراکز، موسسات و تشکل‌های فرهنگی مرتبط با هدف مذکور آن را دنبال کردیم و فعالیت‌های صورت‌گرفته را به عنوان مقدمه‌ای برای تشکیل این زمینه موضوعی در نظر گرفتیم.
 
رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در ادامه جریان جنگ امروز را جریان روایت‌ها دانست و گفت: آنچه که در فضای رسانه‌ای کشور و در همه جای دنیا در حال رخ دادن است دعواهایی پیش از جنگ‌های سخت است. در واقع این جنگ، جنگ اراده‌هاست و برای شکستن اراده‌ها، رسانه‌ها و تولیدات فرهنگی بسیار نقش‌آفرین‌تر از گذشته هستند. ما در فرهنگ خودمان و بسیاری از دوره‌های تاریخی ظاهراً شکست‌هایی داشته‌ایم اما با جنگ روایت‌ها و حماسه‌هایی که به شکست منجر شده، موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ تمدنی مانند واقعه عاشورا در کربلا را رقم زده‌ایم.
 
 
سیدصادق رضایی

وی با بیان اینکه روایت درست از حماسه‌های یک ملت این قابلیت را دارد که به آن ملت هویت تاریخی ماندگاری داده و آن‌ها را در مسیر آرمانی‌شان سوق دهد، افزود: در این راستا رسانه‌ها با هنر بیان و قلمشان می‌توانند این پیروزی‌های درخشان را روایت کرده و آن را امتداد دهند. ما در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب حرکت‌ها و فعالیت‌هایی در زمینه تطهیر پهلوی داشته‌ایم. اما در سال‌های گذشته مخصوصا 20 سال اخیر غفلت‌هایی صورت گرفته و این غفلت‌ها همزمان شده با تلاش‌های بسیار جدی از ناحیه ظلمت‌پرستان و افرادی که تحریف تاریخ و ابقای روایت وارونه‌ای از تاریخ اهتمام داشته‌‌اند و سعی کرده‌اند با استفاده از رسانه‌ها این روایت وارونه را جا بیندازند. اگر ما در این جنگ روایت‌ها، مغموم شویم مدیون خون شهدا هستیم.
 
نیلی گفت: امروز روز نویسندگان و ناشران و شاعران ماست تا بدانیم چه کسانی در این مسیر ثابت‌قدم هستند و می‌توانند ادامه‌دهنده راه شهدا باشند. در واقع این جایزه آغازی‌‌ است برای یک دوره جدید از جنگ روایت‌ها که امیدواریم با همت اهالی قلم جریان بندگان طاغوت باز هم به شکست برسد.
 
رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، در ادامه به دلیل شکل‌گیری این جایزه اشاره کرد و گفت: ما با وجود اینکه جوایز دیگری در این حوزه داشته‌ایم اما معتقدیم چیزی که باید اتفاق می‌افتاده هنوز اتفاق نیفتاده و فعالیت‌ها در این زمینه باید تشدید شود. لذا تصمیم گرفتیم این جایزه ادبی را پایه‌گذاری کنیم. باید توجه داشت که جوایز ادبی در دنیا به مراتب جلوتر، پیشرفته‌تر و متنوع‌تر از کشور ماست.
 

تاسیس جایزه ادبی جدید، تزریق انگیزه برای تولید بیشتر و ارتقای کمی و کیفی آثار است
وی افزود: اینکه جایزه‌ای برای امر مهمی تاسیس شود سبب تزریق انگیزه جدید برای تولید بیشتر و ارتقای کمی و کیفی آثار در این زمینه موضوعی است. در این جایزه ادبی حوزه هنری و سایر تشکل‌های فرهنگی مانند شهرستان ادب، انجمن قلم، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتابخانه‌های عمومی کشور و ... دخیل‌اند. از سویی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز چندین بار از وضعیت موجود اظهار نارضایتی کردند ما نسل جدید و نسل انقلاب‌دیده‌مان را بی‌پناه در برابر هجمه رسانه‌ای بندگان طاغوت رها کرده‌ایم و با این سکوت منفعلانه سبب شده‌ایم روایت غالب، روایت دشمن ملت ایران باشند. هدف ما از تاسیس این جایزه نقد گذشته خودمان و عزم برای اثرگذاری بیشتر است. این جایزه، جایزه‌ای ترویجی است و ادامه مبارزه انقلابی مجاهدان آن دوره به زبان قلم است.
 
نیلی همچنین بیان کرد: یکی از مهم‌ترین توفیقات در شکل‌گیری این جایزه این بود که مراکز سندی ما که پشتوانه‌های سندی برای بیان روایتی و تاریخی محسوب می‌شوند همه با هم همدل شوند. ما در ابتدای این کار تابه‌حال کماکان از حضور و تصمیم‌سازی‌های موثر مجموعه‌هایی که مأموریت‌شان تجمیع و دسته‌بندی اسناد تاریخی است بهره‌مند بوده‌ایم. مشکل اصلی این است که معمولا کتاب‌های حوزه اسناد قابلیت استفاده برای عموم جامعه را ندارند. همچنین باید ببینیم این آثار تا چه اندازه جذابیت لازم برای مطالعه عمومی را دارند. بنابراین اگر این جایزه به‌عنوان جایزه ادبی نام گرفته به این دلیل است که مراکز تاریخ‌پژوهی را به مجامع نشر و تالیف و تولید آثار پیوند دهد تا روایت‌های دلنشینی برای نسل امروز و فردای جامعه تولید شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها