پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
نخستین دوره جشنواره ملی شعر رضوی برگزیدگان خود را شناخت

دبیر اولین جشنواره ملی شعر رضوی گفت: شعر آیینی در استان فارس جایگاهی والا دارد و حضور افرادی نظیر احد ده‌بزرگی برای این استان غنیمت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، صابر سهرابی شامگاه چهارشنبه 19 تیرماه در این آیین که به میزبانی تالار حافظ برگزار شد، با بیان اینکه جشنواره ملی شعر رضوی پس از 25 سال میزبانی در کرمان به شهر شیراز رسید، گفت: شیراز اولین دوره ملی این جشنواره را میزبانی می‌کند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در این دوره 1064 اثر از 562 شاعر به دبیرخانه جشنواره رسیده و بیشترین آثار هم از استان‌های اصفهان، قم و فارس بودده است.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در چهار گوشه استان فارس اظهار کرد: شهرستان‌های کازرون، آباده، فسا و  گراش در قالب «پیش جشنواره»هایی میزبان 15 شاعر از برگزیدگان از کشوری و 28 نفر از شاعران برگزیده فارس بود.

فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دهه کرامت تاکید کرد و گفت: باید در سال‌های آینده فضایی را ایجاد کنیم که دهه کرامت به فرصت گفت‌وگوی دین‌شناسان با جوانان بدل شود.

وی با بیان اینکه جوانان امروز آماج هزاران تیر زهرآلود هستند، ابراز کرد: این حملات از جامعه‌ای می‌رسد که فرهنگ و دین و خدای ما را نمی‌شناسد و باید با دیدی واقع‌بینانه‌ با این موارد رو به رو شد و ظرفیت دهه کرامت می‌تواند متولی این مسأله باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: جنس کار شاعران آیینی از نوع عبادت است و دیگر شاعران نیازی ندارند که همچون شاعران آیینی قربت الی الله شعر بگویند.

رجبی ادامه داد: قرآن کریم و اهل بیت (ع) قرین یکدیگرند و دو همدم هستند که هرگز از هم جدا نمی‌شوند بنابراین پایه شناخت و معرفت، معرفت حق و رسول الله (ص) است و شاعران آیینی خداشناس و پیغمبرشناس هستند.

به گفته نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، جنس کار شاعران آیینی به کار دوره ما می‌آید، زیرا کارکرد شعر آیینی باید در عرصه اجتماعی و فرهنگی دیده شود.

رجبی آموزش را یکی از بسترهای شعر آیینی به کودکان خواند و گفت: دهه کرامت و شعر آیینی پل بین معرفت دینی و جامعه جوان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس نیز در این مراسم فرهنگ و ادب ایران را با شیراز در پیوند دانست و گفت: شیراز به واسطه حضور سومین حرم اهل بیت (ع) که نگین سبز این شهر است، شهری مذهبی به شمار می‌رود و این شهر از لحاظ گردشگری مذهبی جزو نقاط پر رفت و آمد قرار داده است.

یدالله رحمانی اضافه کرد: بستر فرهنگی و معنوی شیراز برای برگزاری این جشنواره با وجود سومین حرم اهل بیت(ع) فراهم است و بدیهی است که جشنواره شعر رضوی باید در این شهر برگزار شود.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های شعر عاشورایی زمینه را برای تبدیل فارس به دبیرخانه دایمی جشنواره شعر رضوی فراهم آورده است، گفت: شیراز افزون بر فعالیت در حوزه شعر آیینی ظرفیت پایتختی شعر ایران دارد.

معاون استاندار فارس شعر رضوی را برگرفته از معنویت خواند و گفت: شعر رضوی از اثرگذاری شگرفی برخوردار است.

در ادامه این مراسم از کتاب هفدهمین دوره جشنواره ملی شعر رضوی با نام «مشق دعبل» رونمایی و مراسم بزرگداشت احد ده بزرگی با عنوان «تشریف آفتاب» برگزار و برگزیدگان نخستین جشنواره ملی شعر رضوی به شرح زیر معرفی شدند:

فروغ تنکاب از فارس، احمد مغربی از فارس، علی صادقی از فارس، علی سلیمانی از همدان، اسماعیل سکاک از قزوین، محسن کاویانی از قم، الهه بیات فخاری از خراسان رضوی، غلامعلی مهدی خانی مجرد از فارس، دانیال بهادرانی از فارس، احسان بیات از مرکزی، علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی از اصفهان، محمد زارعی از مرکزی، محمدحسین ملکیان از اصفهان، میلاد حبیبی از اصفهان و افشین اعلی از تهران.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها