یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
حسینی‌پور: جامعه به نهادهایی نیاز دارد که کتاب‌ها را از نظر کیفی بررسی کنند

نیکنام حسینی‌پور در آیین رونمایی مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» گفت: با توجه به حجم بالای کتاب‌هایی که سالانه تولید می‌شود، جامعه ما به نهادها و جشنواره‌هایی نیاز دارد که کتاب‌ها را از نظر کیفی بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» با حضور نیکنام حسینی‌پور، حمیدرضا شاه‌آبادی، سیدعلی کاشفی خوانساری، محمود حکیمی، علی رفیعی و جمعی از نویسندگان مجموعه، یکشنبه (16 تیر 1398) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، در این نشست گفت: توجه به ادبیات به عنوان موضوعی ضروری در آموزش فرزندان و مفهوم پایه و اساسی در فلسفه آموزش و پرورش و آموزش کودکان به دوران منتهی به نهضت مشروطیت برمی‌گردد.
 
خالق «قبرستان عمودی» افزود: اتفاق‌های متعددی که رخ داده مانند انتشار رساله تربیت میرزا تقی‌خان کاشانی در سال 1308 و خلق اثر مهم کتاب احمد در سال 1307 قمری نشان‌دهنده این است که ترقی‌جویان و تحول‌طلبانی که به آینده کشور اهمیت می‌دادند به موضوع کودک و جایگاه ‌آن‌ها و ادبیات کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای داشتند و بعد از آن نیز در اوج دوران مشروطیت در تمامی اعلام مواضع و بیانیه‌های احزاب و انجمن‌ها و گروه‌های مختلف، توجه به کودک و ادبیات کودک در سطح بالایی دیده می‌شود و بسیاری از ادیبان و بزرگان در خلق آثار ادبی برای بزرگسالان به خلق آثار ادبی برای کودکان و نوجوانان نیز توجه کرده‌اند. نیما یوشیج، ایرج میرزا و جبارباغچه‌بان و ... توجه به ادبیات کودک را امری ضروری می‌دانند.
 
           

شاه‌آبادی در ادامه به مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» اشاره کرد و گفت: آنچه که امروز رونمایی می‌شود حاصل تلاش‌‌هایی است که در خلق ادبیات کودک در دوران منتهی به مشروطیت و بعد از آن صورت گرفته است و این آثار در رده‌های مختلفی قابل طبقه‌بندی هستند. از رسالات تربیتی مانند رساله تربیت میرزاتقی‌خان کاشانی تا آثاری که در آموزش رسمی مدارس مورد استفاده قرار گرفته‌اند مثل تاریخ ایران و اخلاق مصور تا آثاری که در گذشته در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌شدند اما همچنان زنده‌ مانده‌اند مانند «عاق والدین» در این گنجینه وجود دارد که امروز 14 جلد اول آن عرضه می‌شود و تا دو ماه آینده‌ به حدود 20 جلد می‌رسد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد شروع دوره دوم آن باشیم.
 
مدیر انتشارات مدرسه همچنین گفت: تلاش ما تدوین تاریخ آموزش و پرورش و ادبیات کشور و تهیه منابعی است که بتواند از سوی علاقه‌مندان و پژوهشگران در این حوزه مورد استفاده قرار بگیرد و امیدواریم بتوانیم تصویری از گذشته ارائه دهیم که بتواند امروزمان را بسازد و توجه عمومی را به ادبیات کودک و نوجوان و تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان جلب کنیم.
 
جامعه به نهادهایی نیاز دارد که کتاب‌ها را از نظر کیفی بررسی کنند
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب نیز در این نشست فعالیت‌هایی که در طول سال‌های گذشته در حوزه کودک و نوجوان انجام شده است را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: هم در حوزه کودک و هم در زمینه فعالیت انجمن‌ها و نهادهای مدنی در این حوزه حرکت‌های خوبی انجام شده است. همچنین جشنواره‌هایی هم که در این حوزه برگزار می‌شود مانند جایزه لاک‌پشت پرنده از جمله حرکت‌های ارزشمند است. با توجه به حجم بالای کتاب‌هایی که سالانه تولید می‌شود، جامعه ما به نهادها و جشنواره‌هایی نیاز دارد که کتاب‌ها را از نظر کیفی بررسی کنند و ما در موسسه خانه کتاب سعی می‌کنیم تسهیلاتی را برای این نهادها و اهالی قلم فراهم کنیم.
 
وی در ادامه به جلسه‌ای با بخش علوم‌شناختی ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: با توجه به علوم جدیدی که ایجاد شده و فعالیت‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان در دست انجام است در این جلسه پیشنهاد دادم بین نهادها و انجمن‌های حوزه کودک و نوجوان مانند انجمن‌های نویسندگان، تصویرگران و پدیدآورندگان آثار با اساتید دانشگاه ارتباط برقرار شود تا فعالیت‌های بیشتری در حوزه تولید کتاب‌های داستانی برای کودکان و نوجوانان داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها