یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
نخستین انجمن ادبی بانوان استان کرمانشاه در پاوه آغاز به کار کرد

نخستین انجمن ادبی بانوان در پاوه و با نام «تریفه» با مدیریت «عدنان مرادی» با رونمایی از مجموعه اشعار «جهان آرا»، بانوی شاعر پاوه‌ای آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، این انجمن با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و شهرستان پاوه، موسسه ادبیات هورام و انتشارات ئارو در پاوه آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاح این انجمن معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه شهرستان پاوه دارای نوسندگان، شعرا، ادیبان و قلم به دستان توانمند و پیشکسوتی است، گفت: سابقه نویسندگی در فرهنگ اورامانی بسیار غنی است و به 800 سال و یا شاید هم بیشتر می‌رسد. در چنین شهرستانی با سابقه قوی فرهنگی نباید با آسیب اجتماعی روبه رو باشیم.

پریسا محمدی ادامه داد: قول می‌دهم هر آنچه از دستم برآید، برای انجمن ادبی به ویژه برای انجمن ادبی بانوان انجام دهم چراکه می‌دانم کار کردن و فعالیت بانوان با چه سختی‌هایی مواجه است و از همه مسئولان می‌خواهم از این بانوان حمایت کنند و اگر بانویی، همسری، مادری و یا فرزندی استعداد دارد و دست به قلم است، حتماً در این انجمن عضو شود چون معتقد هستم این انجمن نویسندگان برتری به جامعه تحویل می‌دهد و ما هم در جایگاه خود این افراد را حمایت می‌کنیم.

 
رویکرد انجمن به سمت حفظ و آموزش زبان و ادبیات کردی باشد
وی معتقد است: رویکرد این انجمن باید به سمت مسایل آموزشی باشد در برخی نقاط استان می‌بینیم با وجود اینکه والدین با زبان کُردی صحبت می‌کنند، فرزندان با این زبان بیگانه هستند و اگر می‌خواهیم ماندگاری اتفاق افتد باید زبان را آموزش دهیم، آموزش رکن اساسی هر جامعه ای است و اگر می‌خواهیم توسعه فرهنگی اتفاق بیفتد باید ادبیات و خواندن کردی را آموزش دهیم در غیر این صورت حتما آیندگان بر ما خرده خواهند گرفت.

بانو «جهان آرا» که بود؟
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، آموزش را شرط ماندگاری ادبیات کردی دانست چراکه نام بانو جهان آرا به این دلیل ماندگار شد که به ادبیات و زبان مادری که با احساس آمیخته بود پرداخت و همه می‌دانیم که ادبیات پایه اصلی پیشرفت‌های همه جوامع است.

محمدی تاکید کرد: جهان آرا یکی از بزرگان شعر و ادبیات کردی بوده و افتخاری برای بانوان کرد است در کنار پدر از سنین کودکی خواندن و نوشتن را یاد گرفته و شعر سروده‌، و از همین رو نام وی جاودانه شد و هم‌اکنون به الگویی برای بانوان و قلم به دستان کُردزبان تبدیل شده است.


وی با بیان اینکه در عصر زندگی جهان آرا، فضای مجازی، سایت و تلفن همراه وجود نداشته است، ادامه داد: خوشحالیم که اکنون شاهد چاپ کتاب وی به همت انتشارات آقای عدنان مرادی هستیم.

خرید کتاب مردمی شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پاره‌ای از مشکلات شعرا و نویسندگان اشاره کرد و افزود: هزینه بالای کاغذ و مشکلات پیش آمده پیرامون آن، گاه موجب می‌شود که نویسنده از چاپ آن منصرف شود که موجب ضربه‌ای سنگین به جامعه ادیبان و قلم به دستان می‌شود در حالی که کاهش تیراژ کتاب از چاپ نشدن آن بهتر است و از مخاطبان و کتاب دوستان می‌خواهیم با خرید کتاب، نویسندگان را به ادامه کار ترغیب کنند تا خرید کتاب مردمی شود. در این میان نباید از ظرفیت فضای مجازی غفلت شود.

این مسئول در پایان یادآور شد: آرزو می‌کنم کتاب همه نویسندگان زن پاوه، چاپ، معرفی و وارد زندگی مردم شود تا همه هنر، ظرافت و احساس آنان دیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها