چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
چرا مجموعه هشت جلدی «روایت عشق» نوشته شد؟

نیروی زمینی ارتش، در مراسمی با عنوان «اجابت از خورشید» ضمن رونمایی از یادداشت مقام معظم رهبری برای کتاب «شیر زیتان»، از مجموعه هشت‌جلدی «روایت عشق»، تازه‌های کتاب خود را معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شهداي مدافع حرم در ارتش موضوع مجموعه هشت جلد «روايت عشق» است كه به مجاهدت‌هاي اين شهيدان پرداخته است. شهید شدن نیروهای رزمنده ایرانی در دفاع از حرم داغی است که خانواده‌های این شهدا تا سال‌ها احساس خواهند کرد و به‌طور حتم وظیفه شخصیت‌ها، نهادها و دستگاه‌های متولی کشور این است که از رشادت‌های رزمندگان شهید و جانباز شده در این جبهه‌های فرامرزی تقدیر کنند. ضمن اینکه دستگاه‌های متولی فرهنگی هم می‌بایست در ثبت، ضبط و انتقال اتفاقات رخ‌داده بکوشند.
 
روایت داستانی شهدای مدافع حرم ارتش
در همین راستا انتشارات سوره سبز طی ماه‌های گذشته مجموعه هشت‌جلدی با عنوان «روایت عشق» را منتشر کرد که زندگی‌نامه داستانی هشت شهید مدافع حرم ارتش را روایت می‌کند. «ببر بلندی‌های جولان»، «حاجت‌روا»، «سفیر ثامن»، «شیر زیتان»، «کاری می‌کنم که به من افتخار کنید»، «مأموریت مخصوص»، «تکاور» و «سرباز مادرزاد» عناوین کتاب‌های این مجموعه است.
 
بعد از انتشار این مجموعه هشت‌جلدی، به‌تازگی رسانه‌ها خبر دادند که مقام معظم رهبری برای کتاب «شیر زیتان» یادداشت تجلیلی نوشته‌اند و همین موضوع سبب شده که نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای ترتیب دهد که طی مراسمی با عنوان «اجابت از خورشید» از این یادداشت رونمایی شود.
 
در این برنامه از کتابی با عنوان «اجابت خورشید» رونمایی می‌شود که به قلم سرتیپ کیومرث حیدری است. کتاب حاضر مشتمل بر طرح‌های لبیک یا امام خامنه‌ای نزاجاست که به همراه سایر تازه‌های کتاب نیروی زمینی ارتش رونمایی روز پنج‌شنبه (13 تیر) ساعت 9 و 30 دقیقه با حضور فرماندهان ارتش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری و لشکری و هم‌چنین خانواده‌های معظم شهدا در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.

مشکلات ناشر برای «روایت عشق»
محسن صادق‌نیا، مدیرمسئول فرهنگی هنری انتشارات سوره سبز که خود یکی نویسنده کتاب «مأموریت مخصوص» از مجموعه هشت‌جلدی روایت عشق است، درباره با چاپ این مجموعه در مصاحبه  با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این‌طور توضیح می‌دهد: از دو سال و نیم پیش که چاپ زندگینامه داستانی شهدای مدافع حرم ارتش را در دستور کار قراردادیم، مشکلات زیادی پیش‎رو داشتیم. یکی از مشکلات، هماهنگی در پیدا کردن هم‎رزمان شهدا و دومی مجاب کردن آن‌ها جهت همکاری برای بازگویی خاطرات بود.
 

وی بابیان اینکه با توجه به اینکه مسائل حفاظتی و امنیتی در ارتش بسیار مهم است و مأموریت مستشاران ارتش در سوریه نیز هنوز در جریان بود، بسیاری از هم‎رزمان شهدا به‌ویژه آن‌هایی که در هنگام شهادت در کنار شهدا بودند، چندان امکان همکاری نداشتند هم‌چنین به طولانی شدن فرایند تدوین این کتاب‌ها پرداخت و توضیح داد که نویسندگان این هشت کتاب از مجرب‌ترین داستان نویسان حوزه دفاع مقدس هستند.
 
 
 
چطور ارتش ایران سر از سوریه درآورد؟
امیر سرتیپ احمدرضا پور دستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم که در سال 95 و طی عملیات مواجهه ارتش ایران با نیروهای جبهه النصره فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته است به بهانه چاپ این کتاب‌ها در مصاحبه  با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این‌طور می‌گوید: ناامنی‌های سوریه که شروع شد، به درخواست دولت بشار اسد از جمهوری اسلامی، تعدادی از نیروهای سپاه با مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح به‌عنوان مستشار وارد آن کشور شدند و بیشتر به امور آموزشی و نوع تاکتیک‌ها پرداختند. ظرفیت عظیمی به نام ارتش و به‌ویژه نیروی زمینی وجود داشت که می‌توانست در این جبهه شرکت کرده و نقش‌آفرینی کند. مدتی از این درگیری‌ها که گذشت، نیاز به پشتیبانی نیروهای مستشاری احساس شد. به درخواست سپاه قدس، ابتدا هواپیماهای ترابری نیروی هوایی ارتش وارد عمل شده و کار جابجایی مستشاران و تجهیزات را برعهده گرفتند.
 
وی می‌افزاید: 21 فروردین 1395، ساعت 4 عصر، فرمانده تیپ 65 نیروی زمینی که عمده بچه‌های اعزامی ارتش ازآنجا بودند، در تماس تلفنی به من اعلام کرد که جبهه النصرة عملیاتی را علیه نیروهای خودی آغاز کرده است. در این عملیات که در باران شدید انجام شد، بیش از یک‌هزار و 500 نفر از جبهه النصرة حضور داشتند و از ارتش جمهوری اسلامی ایران  ـ طی این عملیات ـ چهار نفر از نیروهای ارتشی به نام‌های سرهنگ مجتبی ذوالفقار نسب، سرهنگ دوم مرتضی زَرهَرَن، سروان مجتبی یداللهی منفرد و ستوان‌یکم محسن قوطاسلو نیز در این عملیات به شهادت رسیدند.
 
این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از انتشارات سوره سبز در خصوص چاپ مجموعه روایت عشق می‌گوید: انتظار داریم دیگر نهادها و سازمان‌ها به‌ویژه سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش که رسانه و هم امکانات لازم را در اختیار دارد، بیشتر به این شهیدان مدافع حرم (ارتش) بپردازند.
 
 
روایت زندگی‌نامه چند «سرباز مادرزاد»
در مجموعه 8 جلدی «روایت عشق» که به سفارش ارتش جمهوری اسلامی با سبک داستانی نوشته شده است، کتاب «شیر زیتان» این مجموعه زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم سرهنگ مجتبی ذوالفقار نسب را روایت می‌کند که به قلم مهدی فصاحت به رشته تحریر درآمده است.

کتاب «مأموریت مخصوص» این مجموعه به قلم صادق نیا زندگی‌نامه داستانی شهید ستوان‌یکم محسن قوطاسلو اولین شهید مدافع حرم ارتش را روایت می‌کند. او علاوه بر فرماندهی پایگاه بسیج، در ارتش هم به‌عنوان نیروی ویژه هوابرد و تک‌تیرانداز در تیپ 65 نوهد ارتش فعالیت داشت.

کتاب «کاری می‌کنم که به من افتخار کنید» را مجتبی حبیبی از زندگی‌نامه شهید سروان مجتبی یدالهی منفرد به رشته تحریر درآورده است که جوان‌ترین شهید مدافع حرم ارتش هم هست. هم‌چنین کتاب «سفیر ثامن» این مجموعه را بر اساس زندگی شهید ستوان سوم سید مهدی جودی ثانی، سمانه خاک‌بازان نگاشته است.

«حاجت‌روا» دیگر کتاب مجموعه فوق است که زندگی شهید مدافع حرم سرهنگ مرتضی زَرهَرَن را روایت می‌کند و زینب گودینی آن را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب بیشتر بر دل نوشته‌های همسر و فرزند شهید تأکید دارد.

 «ببر بلندی‌های جولان» روایت‌گر زندگی شهید مدافع حرم ستوان سوم محمد مرادی است که در سال 95 در شهر حلب سوریه به شهادت رسید و فاطمه دانشور جلیل آن را نوشته است.

دو کتاب دیگر مجموعه روایت عشق بانام‌های «تکاور» برگرفته از زندگی شهید سروان صادق شیبک از تک‌تیراندازان نیروی زمینی ارتش به قلم ثریا منصور بیگی و کتاب «سرباز مادرزاد» زندگی‌نامه شهید سروان همتی از تکاور ارتشی است که حمید گله‌داری نگارش آن را به سرانجام رسانده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها