چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
فروش کتاب‌های آسیب‌دیده با تخفیف‌ 50درصدی

در میان کتابفروشی‌های خیابان انقلاب تهران، روبه‌روی دانشگاه، یک کتابفروشی جدید با عنوان «درصد» متولد شده است؛ جایی که در آن کتاب‌های آسیب‌دیده با تخفیف‌های 10 تا 50 درصد به فروش می‌رسند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ظهر یک روز گرم اردیبهشت در میان هیاهوی مردم از آفتاب تند بهاری، در حال عبور از خیابان انقلاب بودم که کتابفروشی درصد توجهم را جلب کرد، کتابفروشی‌ای که برچسب بزرگی روی در آن چسبانده شده بود: 50 درصد تخفیف. از آنجایی که می‌دانستم تخفیف 50 درصدی عموما بین کتابفروشی‌ها متداول نیست کنجکاو شدم، کمی مکث کردم و به داخل کتابفروشی رفتم.
 
قفسه‌بندی ساده و جذاب این کتابفروشی در هنگام ورود و کتاب‌هایی که با درصدهای مختلف تقسیم‌بندی شده است، نظرم را جلب کرد. این کتابفروشی برخلاف دیگر فروشگاه‌های کتاب، ویترین پررنگ و لعابی ندارد و به جای آن بنری نصب شده که  مزایای خریداری کتاب‌های آسیب دیده به شکل تصویری در آن آمده است: «با کتاب‌های آسیب دیده شما می‌توانید 50 درصد ارزان‌تر کتاب بخوانید و 50 درصد درخت‌های کمتری قطع کنید.»

 
یک کتابفروشی کوچک و جمع‌ و جور در دل خیابان انقلاب که کتاب‌های آسیب دیده می‌فروشد؛ کتاب‌هایی که به دلایل مختلف جلد یا صفحات کتاب در جابجایی، چاپخانه و دیگر مراحل فنی آسیب دیده‌اند و شما می‌توانید از قیمت پشت جلد تخفیف‌های خوبی بگیرید و به قفسه کتابخانه‌تان چندین جلد کتاب خوب اضافه کنید؛ ایده‌ای جالب که در این گزارش نگاهی کوتاه به آن داریم.

 
 از 5 تا 50 درصد
قفسه‌های این کتابفروشی پر از کتاب‌هایی است که به تخفیف‌های پنج تا 50 درصدی تقسیم شده‌اند و شما می‌توانید کتاب مورد نیاز خود را از هر قفسه انتخاب و خریداری کنید. این کتاب‌ها در موضوعات مختلفی هستند؛ از رمان و ادبیات بگیرید تا فلسفه و دین.
 
کتاب‌هایی که در تخفیف‌های پنج درصدی قرار دارند معمولا پارگی کم در روی جلد یا گوشه‌ای از جلد دارند، کتاب‌هایی که آسیب جزئی مثل جای تسمه بر روی جلد آن‌ها است یا بر روی صفحات کتاب پارگی دارد، در فهرست 10 درصدی‌ها قرار دارد.
 
تخفیف‌های 20 درصدی متعلق به کتاب‌هایی است که آسیب بیشتری دیده‌اند و این آسیب می‌تواند در جلد، صفحات کتاب یا حتی مشکل چاپی و رنگی در کتاب باشد. هرچه میزان آسیب‌دیدگی کتاب بالاتر باشد، تخفیف‌ها هم بالاتر است به عنوان مثال اگر آب روی کتابی ریخته باشد و صفحات کتاب مچاله شده باشند این کتاب با تخفیف 50 درصد به فروش می‌رسد.
 
در این کتابفروشی می‌توانید کتاب‌های نفیس و ارزشمند شعرا و دیوان اشعار آن‌ها را با کمترین آسیب اما تخفیف 20 درصدی پیدا و
خریداری کنید.

 
اید‌ه‌ای نو
مریم باقرنیا؛ مسئول فروش کتابفروشی درصد درباره ایده‌ راه‌اندازی این کتابفروشی، می‌گوید: مهمترین دغدغه ما بحث کاغذ بود، از آنجایی که یک درخت تبدیل به کاغذ می‌شود حیف است که کتاب‌های آسیب دیده مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند. زمانی که یک کتاب تولید می‌شود تا وقتی به دست کتابفروش می‌رسد در چاپخانه، صحافی، مراکز پخش و... آسیب می‌بیند.
 
وی ادامه می‌دهد: گاهی به دلیل نوع بسته‌بندی و جابجایی فقط جای تسمه روی این کتاب‌ها است و هیچ آسیب دیگری ندیده‌اید که ما آن‌ها را با تخفیف به مشتریان می‌دهیم و حس کردیم حیف است کتابی که به این مرحله رسیده اما به دلیل آسیب ظاهری کسی آن را خریداری نمی‌کند به خمیر تبدیل شود.
 
باقرنیا با اشاره به باقی ماندن این کتاب‌ها در انبار مراکز پخش، می‌گوید: به دلیل جاگیر بودن و عدم امکان فروش بسیاری از این کتاب‌ها خمیر می‌شود و ما به صورت آزمایشی کار خود را از بهمن سال گذشته با تاسیس یک کتابفروشی کوچک آغاز کردیم و خوشبختانه تا حدودی از آن استقبال شده است.
 
اما نحوه تامین این کتاب‌ها یکی از موضوعات مهم و جالب این بخش بود، مسئول فروش کتابفروشی درصد درباره چگونگی شروع کار و تهیه کتاب‌ها،‌ توضیح می‌دهد: با مراکز پخشی که از قبل کار می‌کردیم و می‌دانستیم که چنین کتاب‌هایی را دارند صحبت و با درصد تخفیف بالاتری از آن‌ها خریداری کردیم تا بتوانیم درصد خرید بیشتری به مشتری بدهیم.


بخش عمده کتاب‌هایی که در این کتابفروشی قرار دارند با قیمت قدیم فروخته می‌شود و کتاب‌هایی که در اینجا است، افزایش قیمت ندارند، باقرنیا در این زمینه می‌گوید: بیشتر کتاب‌های قدیمی که آسیب دیده‌اند را با قیمت قدیم می‌فروشیم و از روی قیمت پشت جلد نیز اغلب 20 درصد تخفیف برای مشتریان در نظر گرفته‌ایم،‌ به عنوان مثال چاپ بیستم یک کتاب 20 هزار تومان است و چاپ سی‌ام آن 70 هزار تومان است که ما آن را همان 20هزار تومان می‌فروشیم.
 
ویژگی این کتابفروشی عدم فروش کتاب‌های دست دوم است و اگر فردی بخواهد کتاب دست دوم خود را به این کتابفروشی بفروشد، آن‌ها قبول نمی‌کنند. باقرنیا درباره تفاوت این دو موضوع با هم می‌گوید: ما در این فاز به دنبال کتاب‌های دست دوم نیستیم، هرچند معتقدم باید به این موضوع هم فکر کرد زیرا حیف است و کتاب باید بچرخد و از چرخه تولید خارج نشود ولی هیچ یک از کتاب‌ها دست دوم نیست و اگر ظاهر خوبی ندارد به دلیل این است که یک یا دو سال در انبار یک مرکز پخش باقی مانده باشد.


در کتابفروشی‌ها مرسوم است وقتی مشتری می‌آید به دنبال کتاب سالم است و اگر آسیب دیده باشد از خرید آن امتناع می‌کند و فکر می‌کند کتاب دست دوم است، اما ایده کتاب‌های آسیب دیده و فروش آن‌ها در چرخه صنعت نشر فرصت نابی است که می‌تواند کمک‌حال قشر کتابخوان باشد، آن‌هایی که کتاب می‌خوانند و این روزها به دلیل گرانی بهای کاغذ بودجه کمتری برای خرید کتاب دارند.
 
این شیوه می‌تواند برای کتابخوان‌های حرفه‌ای خوب و کارآمد باشد، کسانی که ظاهر کتاب چندان برای آن‌ها اهمیت ندارد و فرقی نمی‌کند که جای تسمه روی پشت جلد باشد یا بخشی از جلد یک کتاب پاره شده باشد، ویژگی این کتاب‌ها قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به سایر کتاب‌ها است، ایده‌ای که می‌تواند به حفظ کتاب‌ و کمتر بریده شدن درختان کمک شایانی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها