یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
وزارت ارشاد آماده هر گونه همكاري فرهنگي با اقليت هاي ديني است

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست مشترك با نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي گفت: براي رفع مشكلات موجود در حوزه فرهنگ و كتاب اين قشر از جامعه،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده هرگونه كمك و همكاري است./


به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، دكتر محسن پرويز در نشست مشترك با نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي، درباره همكاري مجلس با معاونت وزارتخانه‌ متبوعش تاكيد كرد: ضروري است زمينه همكاري‌هاي مشترك را افزايش داد تا بتوان از ظرفيت‌هاي فرهنگي موجود در كشور استفاده كرد.
وي با اشاره به تشكيل نشست‌هايي در استفاده از ظرفيت‌هاي فرهنگي موجود در مجلس و دولت، افزود: مناسب است فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي در حوزه اقليت‌هاي مذهبي با همكاري دولت افزايش پيدا كند.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي، يادآور شد: با محور قراردادن اين موضوع مي‌توان در تمامي حوزه‌ها اقداماتي اساسي انجام داد.
وي با معرفي خانه كتاب به‌عنوان مركزي كه طي 14 سال اخير  دراطلاع‌رساني حوزه كتاب فعاليت مي‌كند، خاطرنشان كرد: ساماندهي كتاب‌ها و اطلاع‌رساني درباره آنها در موسسه خانه كتاب انجام مي‌شود. 
پرويز همچنين گفت: از فعاليت‌هاي موسسه خانه كتاب،انتشار كتاب هفته و كتاب هاي ماه است.
وي برگزاري جلسات نقد و بررسي كتاب در سراي دايمي اهل قلم ، جايزه كتاب فصل و اجراي برنامه‌هاي كتاب سال را از ديگر فعاليت‌هاي خانه كتاب ذكر كرد.
وي همچنين از خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به‌عنوان مركزي كه با هدف اطلاع‌رساني و به روزرساني اخبار حوزه كتاب مشغول به فعاليت است، يادكرد و خبر داد: سايت انگليسي زبان اين خبرگزاري تا يك ماه آينده راه‌اندازي خواهد شد.
در اين نشست،دكتر محمدرضا وصفي نيز گفت:ميزان و شيوه  اطلاع‌رساني در حوزه كتاب كه توسط  ايران صورت گرفته،در هيچ يك از كشورهاي خاورميانه ديده نشده  كه دليل اصلي آن توجه به كتاب به‌عنوان مادر فرهنگ در تمامي زمينه‌هاست.
به‌گفته وي، ظرفيت توليد كتاب به زبان ارمني در ايران نسبت به ديگر كشورهاي همسايه بسيار بالاست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اين آمادگي را نيز دارد تا عوامل دست و پاگير موجودرا بر سر راه صادرات كتاب‌هاي اين حوزه كاهش دهد.
وصفي همچنين از تشكيل انجمن فرهنگي كه با شركت مسلمانان و نمايندگي‌  NGOها باشد، به‌عنوان اقدامي ارزشمند ياد كرد كه مي‌تواند در رسيدن به اهداف فرهنگي و برگزاري نشست‌هاي تخصصي در حوزه كتاب ،مانند انجمن‌هاي فرهنگي لبنان تاثيرگذار باشد.
روبرت بگلريان، نماينده ارامنه اصفهان و جنوب ايران نيز در اين نشست با انتقاد از در دسترس نبودن كتاب هفته و كتاب هاي ماه، گفت: متاسفانه  ديدگاه فرهنگي نسبت به حوزه كتاب هاي درسي ارامنه، شكل سليقه‌اي به خود گرفته است.
وي با تشكر از مسوولان وزارت ارشاد و همچنين گلايه از مديران رده‌هاي پايين‌تر در حل مشكلات فرهنگي اقليت‌هاي مذهبي، افزود: اگر بناست اتحاد و همبستگي جامعه تداوم و توسعه پيدا كند، بايد از اين گونه ديدگاه‌ها شروع كرد.
به اعتقاد وي، وزارت ارشاد در برطرف‌كردن مشكلات اين حوزه مي‌تواند نقش اساسي ايفا كند.

گئورك وارطان، نماينده‌ ارامنه شمال كشور در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به وجود مشكلات در حوزه كتاب و مجوزهاي نشر، عنوان كرد: مباحث مربوط به كتاب از اهميت خاصي در ميان اقليت‌هاي مذهبي برخوردار است؛ اگرچه ورود محصولات ديجيتالي  اين حوزه به بازار، به اذعان تمامي كشورها نتوانسته كتاب را از جايگاهي كه دارد، كنار بزند.
وي از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در اين نشست حضور داشتند، درخواست كرد: با همكاري نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي مجلس و مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  به اشاعه فرهنگ كتابخواني به ويژه در حوزه اقليت‌هاي مذهبي كمك شود.
وارطان اشاره كرد :هم‌اكنون هفته فرهنگي ارامنه را پشت سر مي‌گذاريم كه هم زمان با سالگرد ابداع حروف ارمني و ششمين دوره نمايشگاه كتاب در كليساهاست و در حال حاضر، مهم‌ترين مشكل در حوزه كتاب از ديدگاه اقليت‌هاي مذهبي، بحث مالي است.

وي افزود: بازار كتاب‌هاي ارمني نسبت به زبان‌هاي ديگر از محدوديت برخوردار است و ناشران در چاپ كتاب‌هاي اين حوزه عكس العمل مناسبي نشان نمي‌دهند.

وارطان تاكيد كرد: چنانچه كمك‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين حوزه افزايش پيدا كند، رويكرد و اشتياق نسبت به چاپ كتاب‌هاي اقليت‌هاي مذهبي نيز روند روبه‌رشدي را طي خواهد كرد.

وي با اشاره به اين كه كتاب‌هاي ارامنه داراي دو دستور زبان متفاوت غربي و شرقي اند، گفت: با چاپ كتاب‌هاي درسي جامعه ارمني و برقراري ارتباط و صدور آنان به ديگر كشورها، گامي ارزشمند در اين حوزه برداشته مي‌شود.

وارطان،در تداوم و توسعه فرهنگي اقليت‌ها و براي استفاده از ظرفيتي كه در اين حوزه وجود دارد،خواستار طرح اين مساله در جلساتي شدكه با حضور مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسوولان ديگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تشكيل مي‌شود.
يوناتن بت كليا - نماينده آشوري‌ها و كلداني‌هاي مجلس شوراي اسلامي - نيز در اين نشست با اشاره بهمذاكرات صورت گرفته با رييس جمهور سابق  - حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي - درباره اختصاص بودجه بخش اقليت‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از مسؤولان اين وزارتخانه درخواست كرد تا براي اجرايي شدن آن مذاكرات پيگيري لازم صورت پذيرد.
وي همچنين گفت: ورود قاچاق انجيل از خارج از كشور، مشكلاتي را فراهم كرده است. 

وي به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد كرد تا عهدنامه امام علي(ع)  درباره ديدگاه امام اول شيعيان نسبت به اقليت هارا به چاپ رسانند.

اسفنديار اختياري نيز ابراز كرد: مركزي تاسيس كنيد كه در زمينه‌ خطوط قديمي ايران فعاليت كند و بتوانيم تاريخ كشورمان را به‌جاي استفاده از كارشناسان خارجي، خودمان بنويسيم و از ارسال آثار فرهنگي و باستاني به خارج از كشور جلوگيري كنيم.

وي اضافه كرد: مجوز ويژه‌نامه فرهنگي مختص زرتشتيان صادر شود تا به اين روش بتوان خط و فرهنگ زرتشتي در جامعه را حفظ كرد.

وصفي نيز در پايان اين نشست متذكر شد: نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي از ظرفيت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه كتاب استفاده نكرده‌اند و برخلاف مكاتبه‌اي كه در همين باره با آنان انجام شد تا ايده‌هاي خود را براي برجسته كردن اين حوزه ارايه دهند، پاسخي ارايه نكردند.
وي همچنين درباره نشر آشوريان گفت: تمام اديان موجود در ايران در حوزه نشر فعالند، ولي آشوريان از اين ورطه عقب مانده‌اند، با اين حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده  هرگونه كمك در اين باره است.

در پايان اين نشست،كه ظهر يكشنبه 28 مهرماه در خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)پايان يافت، نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي مجلس شوراي اسلامي ،‌همراه معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از خبرگزاري كتاب ايران ديدن كردند و علي آقاغفار - سرپرست خبرگزاري كتاب ايران - توضيحاتي را درباره بخش‌هاي مختلف اين خبرگزاري ،آمار خبرهاي توليدي روزانه و ميزان بازديدهاي روزانه و ماهانه را ارايه كرد.

محسن پرويز - معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - محمدرضا وصفي - مدير كل مجامع تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي - علي شجاعي صائين - مدير موسسه خانه كتاب - روبرت بگلريان -نماينده ارامنه اصفهان و جنوب ايران - اسفنديار اختياري - نماينده زرتشتيان -  گئورك وارطان - نماينده ارامنه شمال - يوناتن بت كليا - نماينده آشوري‌ها و كلداني‌ها  و سعيد تقوي - مسوول اداره امور اقليت‌هاي ديني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - در اين نشست حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط