یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کدام کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت در نمایشگاه کتاب پرفروش شدند؟

دفتر سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی بسته شد که به گفته غرفه‌داران در این دوره، بازار فروش کتاب‌هایی در حوزه انفلاب اسلامی، ایثار و شهادت و دفاع مقدس، رونق داشت.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زهرا حقانی: سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ديروز پس از یک ماراتن 11‌ روزه، در حالی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) به‌کار خود پایان داد که به‌رغم مشکلات موجود در بازار کاغذ و مشکلات اقتصادی و ...، ناشران حوزه انقلاب و دفاع مقدس مي‌گويند رونق‌ بيشتري را نسبت به دوره سی‌ویکم تجربه کردند.
 
در روز پایانی نمایشگاه، در گپی کوتاه با تعدادی از ناشران فعال این حوزه، در جریان پرفروش‌ترین آثار و میزان استقبال مخاطبان از این غرفه‌ها قرار گرفتیم که در ادامه می‌آید.


فروش چند چاپِ «در کمین گل سرخ» پس از انتشار تقریظ رهبری

انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات، ناشر تخصصی حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس نیست، ولی این حوزه یکی از مهمترین شاخه‌های کای سوره مهر است. در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم بیشترین کتاب‌های پرفروش این انتشارات در حوزه ایثار و شهادت و دفاع مقدس بود. 

به گفته صلاحی؛ مدیر روابط عمومی انتشارات سوره مهر، چندین چاپ (هرچاپ 2500 نسخه) از کتاب‌ «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مومنی شریف در این دوره از نمایشگاه به فروش رفت. به‌نظر می‌رسد انتشار تقریظ رهبری بر این کتاب که چند روز قبل از نمایشگاه کتاب صورت گرفت، در استقبال مردمی از این اثر تاثیرگذار بوده است.

کتاب‌های «دختر شینا»، «وقتی مهتاب گم شد»، «خاطرات سفیر»، «نقاشی قهوه‌خانه»، «فرنگیس»، «آن بیست‌وسه نفر»،‌ «اردوگاه اطفال»، «همه سیزده‌ سالگی‌ام» و «روزهای بی‌آینه« نیز از دیگر کتاب‌هایی بودند که از یک تا چند چاپ آنها در نمایشگاه به فروش رفت. 

همچنین «صباح» و «چراغ‌های روشن شهر» با اینکه در چند روز پایانی نمایشگاه به چاپ رسیده و در غرفه این انتشارات عرضه شدند، ولی در همین مدت کوتاه، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفتند. 


اختصاص عواید فروش به سیل‌زدگان کشور 

نشر شاهد؛ ناشر تخصصی حوزه ایثار و شهادت است. به گفته رحیم نریمانی؛ مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، تمامی عواید فروش دوبرابری این دوره نسبت به دوره قبل، برای رفع نیازهای فرهنگی مردم مناطق سیل‌زده کشور، اختصاص داده شد.

کتاب‌های «راز درخت کاج» نوشته معصومه رامهرمزی، «ققنوس فاتح» اثر گلعلی بابایی، «گلین عروس سرخپوش» تالیف رحیم مخدومی، مجموعه «گزیده موضوعی وصیت‌نامه شهدا»، «خلاصه تفاسیر المیزان و نمونه» اثر عباس پورسیف و مجموعه 15 جلدی «قصه فرماندهان» از پرفروش‌های نشر شاهد در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بودند. 


توجه بازدیدکنندگان به «اطلس آماری جنگ شهرها»

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، یکی از ناشران این حوزه است که در طول برپایی نمایشگاه، میزبان تعداد زیادی از مخاطبان بود و در کنار فروش کتاب، برنامه‌های جانبی ازجمله رونمایی از چندین عنوان کتاب را هم داشت.
 
کتاب‌های «اطلس آماری جنگ شهرها» تدوین محسن رشید از راویان و تاریخ‌نگاران دفاع مقدس، کتاب‌ «منشور هدایت» نوشته حسن علای فعال، «حقیقت درخشان» اثر محمد فردی، حکمتیان و همکاران، «راه» تاریخ شفاهی محسن رضایی، «شماره پنج» تالیف مرتضی قاضی، «امدادگر کجایی؟» به قلم معصومه رامهرمزی، «پرسش‌ها و پاسخ‌ها» و «مسایل اساسی جنگ» ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌های این مرکز بودند.
 
همچنین دو اثر ترجمه شده با عنوان‌های «ویرانی دروازه‌های شرقی» اثر وفیق السامرایی با ترجمه عدنان قارونی و «جنگ صدام از دیدگاه فرماندهان» تالیف مشترک کوین ام. وودز، ویلیامسون مورای، الیزابت ناتان، لیلا سابارا و آنا ام.ونگاس با ترجمه عبدالمجید حیدری نیز در جمع پرفروش‌ترین‌های این مرکز در نمایشگاه قرار گرفتند.

به گفته یکی از مسئولان غرفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران، میزان استقبال و فروش کتاب‌های مرکز نسبت به سال قبل بیشتر بوده و نکته قابل‌توجه اینکه، اینکه افراد بیشتر از ارگان‌ها کتاب خریداری کردند.


استقبال مردم از «سرباز کوچک امام» در نمایشگاه

انتشارات پیام آزادگان، دیگر ناشری است که حجم عمده کارهایش در حوزه انقلاب اسلامی و به‌ویژه دفاع مقدس است. مسئول غرفه این انتشارات در نمایشگاه،‌ درباره مقایسه فروش با دوره قبل، می‌گوید: با توجه به اینکه امسال تبلیغات خیلی کمتری نسبت به سال گذشته داشتیم و با درنظر گرفتن افزایش قیمت کتاب‌ها، فروش امسال تقریبا مشابه پارسال بود و رشدی ۲، ۳ درصدی داشت.
 
وی همچنین به ترتیب کتاب‌های «سرباز کوچک امام» نوشته فاطمه دوست کامی، «زمان ایستاده بود» اثر فرزانه قلعه‌قوند، «بچه‌های مرد» به قلم مهری ماهوتی، «سیره ابوترابی» تالیف غلامعلی رجایی، «من، داود، علی» نوشته عباس شهریاری، «روزهای پاییزی» اثر مهری ماهوتی و «ابر فیاض» تالیف علی علیدوست را پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات پیام آزادگان در نمایشگاه سی‌ودوم کتاب، معرفی کرد.
 

فروش خوبِ‌ «من مادر مصطفی» در رسول آفتاب

مسئول غرفه انتشارات رسول آفتاب، درباره میزان رضایت از این دوره از نمایشگاه کتاب، بیان کرد: در این دوره نسبت به دوره‌های قبل، مکان غرفه مناسب‌تر بود و فروش بهتری هم داشتیم و در مجموع از نمایشگاه راضی هستیم.
 
به بیان وی، کتاب‌های «فرماندهان ورود ممنوع» به قلم رحیم مخدومی، «من مادر مصطفی» زندگینامه شهید مصطفی احمدی روشن، «او عموی من است» زندگی شهید علی قمی کُردی به قلم برادرزاده‌اش زهرا قمی، «آقازاده عزیز» طنز سیاسی نوشته محمدرضا شهبازی و «یار کجاست؟» سفرنامه حج تالیف رحیم مخدومی، ازجمله آثاری بودند که با استقبال بسیار خوبی از سوی بازدیدکنندگان نمایشگاه روبه‌رو شدند.


«قصه دلبری» در صدر پرفروش‌های روایت فتح

دو غرفه روایت فتح و ساقی از انتشارات روایت فتح، در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران حضوری فعال داشتند. کتاب‌های «قصه دلبری» نوشته محمدعلی جعفری، مجموعه «مدافعان حرم»، مجموعه «اینک شوکران»، کتاب رادیویی «اینک شوکران» با روایت حامد جوادزاده و خوانش مژده لواسانی، «دل من هیچ» اثر سمانه زالی، «ناآرام» نوشته معصومه خسروشاهی و «اسم تو مصطفاست» به قلم راضیه تجار، از پرفروش‌های غرفه «روایت فتح» بودند.
 
همچنین در غرفه «ساقی» نیز کتاب‌های «دیالوگ» با ترجمه ابراهیم راهنشین، «لنزبازی» تالیف داود مرادیان، «مفاهیم و تکنیک‌های فیلمبرداری» اثر محمد رحیمی، «رویا پناهگاه» به قلم مسعود فراستی، «سینمای امنیت ملی» با ترجمه محمدعلی شفیعی و «دیالکتیک نقد» نوشته مسعود فراستی، با استقبال خوب بازدیدکنندگان روبه‌رو شدند.
 
یکی از مسئولان غرفه‌های این مجموعه در نمایشگاه کتاب،‌ می‌گوید: به این دلیل که از کاغذ بازار آزاد استفاده نکردیم، قیمت کتاب‌ها افزایش چندانی نداشت و برخی کتاب‌ها نیز به همان قیمت سال گذشته عرضه شدند، لذا استقبال خوبی صورت گرفت و فروش‌مان افزایش داشت.
 

استقبال مردم از خاطرات دوران مبارزه رهبری

محمدرضا هراتی؛ مدیر انتشارات انقلاب اسلامی، کتاب‌های «خون دلی که لعل شد»، «فتنه تغلب»، مجوعه «حیات طیبه»، «همرزمان حسین (ع)»، «صلح امام حسن (ع)»، «آموزش احکام مصور»، «رساله 1 و 2»، مجموعه تفاسیر، «ارمغان»، «باغبانی فرهنگ»، جلد 6 از مجموعه گفتمان معاصر با عنوان «آتش به اختیار» و «خون دل» را از پرفروش‌های این غرفه در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برشمرد.
 
همچنین مجموعه نقاشی «پدر مهربان» که شامل نقاشی‌هایی از مقام معظم رهبری با برخی اقوام در استان‌های کشور در پس زمینه صنعت آن خطه، همراه با صحبت رهبری درباره آن قوم برای کودکان منتشر کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. کتاب «خاندان ویرانی» هم به‌صورت کمیک، یک سری کلیدواژه‌ها درباره خاندان پهلوی را برای نوجوانان توضیح می‌دهد که ازجمله کتاب‌هایی بود که در این دوره از نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت.
 
به گفته هراتی، مجموعه صنعت نشر افزایش قیمت داشته، البته ما سعی کردیم از سودمان و حاشیه سودمان کم کنیم و افزایش قیمت فاحشی نداشته باشیم و این باعث شد که فروش تعدادی‌مان بالا رود. سعی کردیم برای تبلیغات‌مان در طول سال، برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم. در کنار این موضوع، در بحث محتوا و طراحی جلد هم دقت کردیم که مجموعه این اقدامات باعث شد که به لحاظ تعدادی نسبت به دوره گذشته افزایش فروش داشته باشیم.


جلوه‌گری «روایت عشق» در نمایشگاه کتاب

انتشارات سوره سبز، از ناشران زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در این نمایشگاه نیز حضوری فعال داشت.
 
به گفته مسئولان جوان این غرفه، کتاب «هفت» نوشته محسن صادق‌نیا درباره سرلشکر شهید پژوهنده، فروش بسیار خوبی داشت. همچنین مجموعه هشت جلدی «روایت عشق» با موضوع شهدای مدافع حرم ارتش، «من زنده‌ام» ناگفته‌هایی از زندگی مرد نامیرای جنگ سرتیپ احمد دادبین به قلم نجمه پساوند و «شیر بیشه آسمان» نوشته معصومه جهان‌فر از دیگر پرفروش‌های این انتشارات بودند.


«از افغانستان تا لندنستان» خوش درخشید

نشر شهید کاظمی از دیگر ناشران بسیار فعال این حوزه است که در سی‌ودومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران نیز با 80 عنوان کتاب جدید و تعدادی تجدیدچاپ حضوری پررنگ داشت و در کنار برنامه‌های هرروزه جشن امضا و دیدار با خانواده شهدای سرشناس، کتاب‌هایش فروش خوبی نیز داشته است.
 
مجید شکراللهی؛ مسئول این غرفه،‌ کتاب‌های «یادت باشد» اثر محمدرسول ملاحسنی، «سربلند» نوشته محمدعلی جعفری، «خط مقدم» تالیف فائزه غفار حدادی، «دیدم که جانم می‌رود» به قلم حمید داودآبادی، «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» نوشته حمید حسام، «نفوذ در موصاد» تالیف صالح مرصی با ترجمه سید مهدی نورانی، «سفر سرخ» اثر نصرت‌الله محمودزاده، «شهید عزیز» به قلم مصیب معصومیان، «از افغانستان تا لندنستان» خاطرات عمر الناصری (ابوامام المغربی) با ترجمه وحید خضاب و «کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد» اثر محمدباقر نادم را ازجمله کتاب‌هایی برشمرد که با استقبال بسیارخوب از سوی مخاطبان و بازدیدکنندگان روبه‌رو شدند.  
 
وی معتقد است که در این دوره، کیفیت کارها خیلی بالا رفته و یکی از دلایل آن‌را افزایش قیمت کاغذ دانست که در نتیجه آن ناشران در تولید کتاب دقت بیشتری به خرج دادند تا کتابشان به فروش رود. به بیانی کتاب‌هایی را چاپ می‌کنند که از فروش آن به نوعی اطمینان داشته باشند.


استقبال بازدیدکنندگان از «سازمان‌های زیرزمینی»

مرکز آموزشی و پژوهشی شهید صیاد شیرازی (آجا)، یکی از غرفه‌های زیرمجموعه ارتش در نمایشگاه کتاب تهران بود 170 عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه کرد.
 
سجاد افشار؛ مدیر تحقیق و پژوهش این مرکز، کتاب‌های «مدیریت بحران؛ الگوها و نظریه‌ها» نوشته مصطفی ساوه درودی، «سازمان‌های زیرزمینی»، «حفاظت از شخصیت‌ها»، «ژئوپلتیک مرزبندی دریایی ایران در خلیج فارس» و «آموزش پایه زبان عبری» را از کتاب‌هایی دانست که در نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شدند.


درخشش شهدای ورزشکار در نمایشگاه کتاب

انتشارات فاتحان، در سی‌ودومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در کنار آثار تجدیدچاپی خود، 12 عنوان کتاب درباره شهدای ورزشکار عرضه کرد که مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت.
 
«دختری کنار شط»، «سرباز سالهای ابری»، «عباس دست طلا» و «حزب دیالمه» نیز از دیگر پرفروش‌های این انتشارات بودند.
 
به اعتقاد سردار علی ناظری؛ مدیر انتشارات فاتحان، آثاری که در طراحی جلد و ظاهر آن‌ها تلاش بیشتری صورت گرفته، در جلب مخاطب موفق‌تر بوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها