چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
جشنواره کتاب سال هنوز غریب است

نیکنام حسینی‌پور در دیدار با مدیران روزنامه ایران، بر ضرورت توجه رسانه‌ها به رویدادهای کتاب؛ خصوصا «کتاب سال» تاکید کرد و از تاثیر این مساله بر عرصه کتاب و کتاب‌خوانی گفت.

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فرا رسیدن سال نو میلادی، فرصتی را فراهم کرد که نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب به دیدار اهالی قلم مسیحی برود و ضمن تبریک سال نو میلادی با آن‌ها درباره وضعیت فرهنگ کشور گفت‌وگو کند. این رویه، چند روزی است که در دیدار با ایرانیان مسیحی فعال در حوزه فرهنگ، تداوم دارد.

هموطنان مسیحی نیز با عشق به ایران نگاه می‌کنند و به جای مسائل تلخ و دشوار، نیمه پر لیوان را می‌بینند. برای همین وقتی آندرانیک خچومیان مترجم، با طنز خاص خودش از دشواری‌های وطن می‌گوید، آن قدر تلخ نیست که ما تصور می‌کنیم. او می‌گوید روزهای تلخ سپری می‌شود و باید به فکر آینده بود و ایران نیز مشکلات را پشت سر می‌گذارد. از آن‌سو، واراند گورجیان با نگاهی شاعرانه می‌گوید با هم بودن باعث می‌شود که تلخی روزهای دشوار کمتر حس شود.

حسینی‌پور همه جا و با هر بهانه‌ای درصدد است تا نگاه‌ها و آئین‌های مشترک را پیدا کند و با تکیه به آن‌ها به تبادل نظر درباره فرهنگ بپردازد؛ در این نشست‌های دوستانه، همه درباره ایران حرف می‌زنند و جالب است بدانیم که عرق هموطنان مسیحی به ایران، اگر بیش از ما نباشد، کمتر هم نیست. اشک در چشم همه می‌نشیند وقتی خچومیان می‌گوید یک هفته بیشتر تاب دوری تهران را ندارم و گورجیان زمزمه می‌کند این‌جا مامن، زادگاه و همه کودکی و خاطرات ما است.  

مدیرعامل خانه کتاب، سه‌شنبه 10 دی ماه به دیدن سرگه بارسقیان، معاون سردبیر روزنامه ایران رفت و با تقدیم هدایایی پای صحبتش نشست.  آن‌ها در یک صحبت صمیمی و خودمانی به نکات مشترک بسیاری در حوزه کتاب رسیدند و ایده‌های جالبی مطرح شد که نشان داد حتی در این روزهای سخت، تکاپو برای امید بی‌ثمر نیست و می‌توان با عینک خوش‌بینی به‌دنبال آینده بهتر بود؛ حتی اگر یک روزنه باشد.   
 
در دیدار مدیرعامل خانه کتاب با جواد دلیر، سردبیر روزنامه ایران و سرگه بارسقیان، معاون سردبیر و مریم شهبازی از خبرنگاران گروه فرهنگ، قرار بر این شد که روزنامه ایران با توجه بیشتری به مسائل حوزه کتاب بپردازد. حسینی‌پور در این دیدار با اشاره به غریب ماندن جشنواره کتاب سال در مقایسه با جشنواره‌های فیلم، تئاتر و شعر، خواهان آن شد که اهالی رسانه به این موضوع بیشتر توجه کنند و با رصد کردن این جشنواره و حواشی آن به مولفان و نویسندگان و پژوهشگران دلگرمی بیشتری دهند.

وی در این گفت‌و‌گو درباره تعداد برگزیدگان و تقدیرشدگان 36 دوره کتاب سال توضیح داد و تاکید کرد باید به آن‌ها توجه بیشتری شود. البته این توجه شاید نباید تنها از سوی دولت باشد و باید در جامعه و در میان اهالی رسانه، بیشتر نمود پیدا کند تا به شکوفایی کتاب و بهتر شدن وضعیت اهل قلم منجر شود. 

بارسقیان با بیان این‌که حوزه کتاب را رصد می‌کند و برخلاف بسیاری که اوضاع کتاب را نابسامان و مایوس‌کننده می‌دانند، چاپ تعداد زیادی کتاب‌های خوب را مایه امید و دلگرمی خواند و برای پررنگ شدن جشنواره کتاب سال اعلام همکاری کرد.

حسینی‌پور در دیدار با دلیری و بارسقیان با هدایایی از تلاش آن‌ها در حوزه فرهنگ تشکر و قدردانی کرد و با ارائه پیشنهادهایی خواهان همکاری بیشتر این روزنامه در حوزه کتاب و مسائل مرتبط به آن شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها