جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
مردمان جوامع پیش از تاریخ چگونه می‎جنگیدند؟

از دیگر آثار تازه انتشار یافته در نشر ندای تاریخ، دو کتاب از عبدالله ساجدی و هوشنگ خسروبیگی است که «مشروعیت حکومت‌های ایرانی‌تبار از طاهریان تا آل بویه» و «مشروعیت حکومت‌های ترک‌تبار از غزنویان تا خوارزمشاهیان» نام دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  نشر ندای تاریخ با دوازده اثر تازه انتشار یافته به سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است تا یکی از ناشران به نسبت فعال در حوزه تاریخ نام بگیرد. نشر ندای تاریخ، کتاب‌های خود را در نمایشگاه کتاب، در شبستان اصلی، راهرو 5 غرفه 22 عرضه می‌کند. در ادامه مروری به برخی از آثار تازه انتشار یافته ندای تاریخ خواهیم داشت.
 
دوازده کتاب تازه در غرفه نشر ندای تاریخ
از جمله آثار تازه منتشر شده این ناشر، «جنگ و خشونت در جوامع پیش از تاریخ» نام دارد. این کتاب را حامد وحدتی نسب و امیرسامان شیخ‌الاسلامی نوشته‌اند و قیمت آن 25000 تومان است.
 
جنگ و خشونت همراه همیشگی جوامع انسانی بوده است. با مراجعه به مدارک تاریخی و منابع اسطوره‌شناختی روشن می‌شود که جنگ و خشونت از نخستین روزهای پدیدار شدن انسان، بخش مهمی از تاریخ روایی و مکتوب را به خود اختصاص داده است. نبرد اسطوره‌ای انگره‌مینو (تاریکی) و سپنتامینو (روشنی) در مزدیسنای آئین زرتشت و اسطوره آفرینش در کتب مقدس ادیان ابراهیمی و کشته شدن هابیل، از زمره مثال‌هایی بر این مدعی است.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: «تقریبا هیچ اثر سینمایی را نمی‌توان یافت که درش نشانی از کشمکش نباشد، خواه درونی میان خود فرد، خواه میان فرد و با فردی دیگر و خواه میان افراد در جامعه. بزرگترین تراژدی های تاریخ همگی حول محور جنگ و خشونت نگاشته شده است. در یک نگاه به نظر می رسد که گویی انسان با تمایلی ذاتی برای خشونت ورزیدن به دنیا آمده است.»
 
بر مبنای چنین مقدماتی نویسندگان این کتاب در پی یافتن پاسخ برای چنین پرسش‌هایی هستند: «ریشه خشونت ذاتی انسان را چگونه می‌توان در رفتار اجداد این گونه حیاتی ردیابی و مشاهده نمود؟ آیا می‌توان خشونت کوچک‌مقیاس را صفتی ذاتی و محصول تطور زیستی چند صد هزار ساله اجداد انسان و جنگ را شکل سازمان‌دهی شده آن و تلفیقی از آموزه‌های فرهنگی، پیچیدگی‌های اجتماعی و تطور زیستی دانست؟ و سهم هرکدام تا چه اندازه است؟»
 
از حامد وحدتی نسب، علاوه بر کتاب فوق‌الذکر، اثر دیگری به نام «انسان نئاندرتال» نیز منتشر شده که در نمایشگاه کتاب به چاپ دوم رسیده است. این کتاب نیز 25000 تومان قیمت دارد. کتاب انسان نئاندرتال برگرفته از کتابی با نام «نئاندرتال‌ها» نوشته فریدمن شرنگ و استفانی مولر است و کتاب «جنگ و خشونت در جوامع پیش از تاریخ» را ادامه‌ای بر این کتاب دانست.


 
پیرامون مشروعیت حکومت‌های ایرانی‌تبار و ترک‌تبار
از دیگر آثار تازه انتشار یافته در نشر ندای تاریخ، دو کتاب از عبدالله ساجدی و هوشنگ خسروبیگی است که «مشروعیت حکومت‌های ایرانی‌تبار از طاهریان تا آل بویه» و «مشروعیت حکومت‌های ترک‌تبار از غزنویان تا خوارزمشاهیان» نام دارند.
به اعتقاد نویسندگان این کتاب‌ها هر حکومتی برای کسب مقبولیت و حق اعمال حاکمیت بر مردم، نیازمند یک منطق اجتماعی و یا هر عامل وحدت‌بخش دیگر در جهت توجیه کردن قدرت خویش است.
 
در ایران نه دین و نه عاملی دیگر، به‌تنهایی نمی‌تواند این نقش را ایفا کند، بلکه مجموعه‌ای از عوامل به‌صورت توأمان این وظیفه را عهده‌دارند به این معنی که حکومت‌ها در ایران مشروعیتشان بر بنیان‌های چندگانه استوار است که ما از آن به مشروعیت توأمان یاد می‌کنیم و به همین دلیل است که فرمانروا در ایران، در اصل نماینده‌ مذهبی و سیاسی و در کنار آن نماینده‌ی اداری، نظامی، فرهنگی و مظهر گذشته و تاریخ این کشور نیز است.
 
نویسندگان این دو کتاب، با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال اثبات این دیدگاه هستند که حکومت‌های ایران بعد از اسلام تا سقوط خوارزمشاهیان به لحاظ مشروعیتی دارای یک نوع مشروعیت توأمان یا چندگانه هستند.
 
فرامین رجال تاریخی
کتاب «فرامین و مکتوبات دیوانی و حکومتی ناصرالدین‌شاه و میرزا محمد قوام‌الدوله و سایر رجال تاریخی» که به کوشش محسن روستایی و با قیمت 35000 تومان عرضه شده است.
 
به گفته گردآورنده و مصحح این اسناد، این کتاب یکی از آثار سندشناسانه‌ای است که در مسیر تحولات تاریخ سیاسی قاجار نکات منحصر به فردی را عرضه می‌دارد و وقایع مهمی را در قالب اسناد سلطانی-دیوانی آشکار و معرفی می‌‌کند. ماحصل این اسناد که فی‌مابین ناصرالدین شاه قاجار و میرزا محمدقوام الدوله سندنویسی شده است بخش اعظمی از ناگفته‌های پیامد جدایی هرات، جنگ مرو و فراز و فرودهای تاریخ سیستان و… را به رقم نوشتار ترسیم ساخته است.

روستایی همچنین معتقد است: مهم‌ترین فرامین عهد قاجار لقب نامه ها و به طور مشخص فرامین خطابی هستند که به صاحب منصبان، حاکمان، مستوفیان و پیشکاران ایالات و ولایات و… نوشته شده و توصیه‌ها و تأکیدات لازم‌الاجرای حکومتی را برای آنان صادر نموده است. فرامین این کتاب نیز از نوع فرمان‌های خطابی است که در کنار برخی گزارش‌ها و سایر مکتوبات دیوانی، جلوه‌ای مستند به دوران‌شناسی عهد ناصری افزون کرده است.از این روی اسناد مزبور علاوه بر اطلاعات بکر تاریخی از نظر آموزه‌های سندشناسی و سندخوانی می تواند اهمیت کاربردی داشته باشد.

این اثر همچنین با مقدمه‌هایی جالب توجه درباره رجال‌شناسی قوام‌الدوله و واقعه هرات را هم در بر می‌گیرد. محدوده تاریخی اسناد گردآمده در کتاب از ۱۲۶۸- ۱۲۸۱ ه‍. ق. را در بر می‌گیرد و این اسناد در ۶۷ طغرا سند در مرقعی غیر مزین تجمیع و تنظیم شده است و هم اکنون در بخش نسخ خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شوند.

از نگرش حاکمان آمریکا تا نگاهی نو به داستان‌های کهن
از دیگر آثار تازه منتشر شده نشر ندای تاریخ، «نگرش آمریکا به ایران؛ بررسی سیاست‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در عصر پهلوی» نوشته محسن طبایی است که با قیمت 25000 تومان عرضه شده است. همچنین در این انتشارات آثار دیگری نظیر «زن در عصر صفوی» نوشته مهرداد نوری مجیری، «تاریخچه تحلیلی روزنامه‌نگاری فارسی در کشورهای عرب زبان و اقلیم کردستان» نوشته ناصرالدین پروین و «نگاهی نو به داستان کهن رستم و سهراب» نوشته عزت‌الله معظمی گودرزی نیز در نمایشگاه عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها