سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
صدور 109 فقره رای در هیات رسیدگی به تخلفات/ تعطیلی 4 غرفه تا پایان نمایشگاه

بیش از 260 گزارش تخلف به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ارسال شده است که از میان آن‌ها 109 فقره رای برای ناشران متخلف صادر شده است، همچنین تاکنون غرفه 4 ناشر متخلف تا پایان نمایشگاه امسال تعطیل شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داریوش رضوانی؛ رئیس هیات رسیدگی به تخلفات سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران، گفت: امسال هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب تهران به تخلفات ناشران، پیمان‌کاران، عوامل اجرایی و کارکنان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسیدگی می‌کند.
 
وی افزود: در این زمینه گزارش تخلفات از کمیته ناشران داخلی و خارجی و ناظران نمایشگاه ابتدا به هیات بدوی رسیدگی به تخلفات ارسال می‌شود و پس از آن برای بررسی به هیات رسیدگی به تخلفات ارسال می‌شود و در این زمینه از ابتدای نمایشگاه سی‌ودوم تاکنون پنج جلسه برگزار شده است.
 
رضوانی با بان اینکه 260 گزارش تخلف تاکنون به هیات ارسال شده است، گفت: از میان تخلفات، 109 فقره رای صادر شده است که این آرا تعطیلی‌های نیم‌ روزه، یک روزه، 48 ساعته، تا پایان نمایشگاه و ممنوعیت حضور در نمایشگاه‌های کتاب سال آینده و نمایشگاه‌های استانی را شامل می‌شود همچنین برخی از آرا شامل اخطار کتبی، اخذ تعهد و درج در پرونده،‌ می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امسال قطع دستگاه کارتخوان نیز در مجازات ناشران متخلف پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: با قطع دستگاه کارتخوان به نوعی از فروش ناشران متخلف جلوگیری می‌شود و در برخی موارد نیز جمع‌آوری کارتخوان‌ها نیز بوده که با هدف جلوگیری از نقد کردن بن‌ها بوده است.
 
رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره فهرست 109 رای صادر شده برای متخلفان، توضیح داد: از میان آمار اعلام شده، 15 رای شامل تعطیلی نصف روزه، یک روزه و 48 ساعته است و 4 رای نیز تعطیلی تا پایان نمایشگاه کتاب تهران است، همچنین 29 رای شامل اخطار کتبی، درج در پرونده، تعطیلی تا پایان نمایشگاه و محرومیت در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی می‌شود.
 
رضوانی با اشاره به دیگر آرای صادر شده توسط هیات رسیدگی به تخلفات، عنوان کرد: 61 مورد رای نیز شامل جمع‌آوری کتاب، اخطار کتبی، درج در پرونده، قطع دستگاه کارتخوان و و اخذ تعهد از ناشر بوده است.
 
وی با اشاره به تخلفات انجام شده در نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: این تخلفات شامل 2 مورد نقد کردن بن‌کارت از سوی ناشران بود که موجب تعطیلی غرفه متخلفان شد، همچنین 4 مورد فروش کتاب غیرمرتبط، یک مورد فروش کتاب افست، یک مورد واگذاری غرفه به غیر است.
 
به گفته رضوانی، همچنین بیشترین تخلفات شامل ارائه و فروش کتاب سایر ناشران و ارائه کتاب بدون شناسنامه بود که شامل 49 فقره می‌رشد، همچنین 5 مورد رای درباره ارائه کتاب فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارساد اسلامی است.
 
وی از فروش کالای غیر کتاب به  عنوان یکی دیگر از تخلفات نمایشگاه امسال در بخش کودک و نوجوان نام برد و یادآور شد: در این بخش 21 مورد رای صادر شده است، همچنین 26 رای درباره سایر تخلفات مثل بسته بودن غرفه، نداشتن نمایندگی، نداشتن کارت شناسایی از سوی غرفه‌دار و عدم رعایت شئونات نمایشگاه بوده است.
 
رضوانی ارائه تخفیف‌های 50 درصدی در نمایشگاه کتاب تهران را تخلف دانست و گفت: در این زمینه برای انتشارات گاج که اقدام به عرضه کتاب با 50 درصد تخفیف می‌کرد رای صادر شده است، زیرا ما این درصد تخفیف را موجب ضرررساندن به کتابفروشی‌ها می‌دانیم و اجرایی شدن آن با قانون حمایت از مصرف‌کنندگان هم‌خوانی ندارد.
 
رضوانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره چگونگی برخورد هیات رسیدگی به تخلفات به بحث کتابسازی در نمایشگاه کتاب، نیز گفت: در این زمینه تخلفات زیادی انجام شده است و در این زمینه معتقدم آئین‌نامه 40 کتاب در طول چهار سال باید بازبینی و اصلاح شود و معیار حضور ناشران در نمایشگاه کتاب بیشتر کیفی باشد.
 
وی با بیان اینکه برای ضوابط حضور ناشران در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب آئین‌نامه باید جراحی شود، گفت: برخی از ناشران، کتاب ناشران دیگر را با تغییرات جزئی و گاهی حتی بدون تغییر منتشر می‌کنند که در این زمینه باید در آئین‌نامه اصلاحاتی انجام شود.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 8 هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها