یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
​نمایشگاه بین‌المللی کتاب ولوله‌ اندیشه‌هاست

محمد‌جعفر یاحقی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در آئین روز روز فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی با تاکید بر جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اهمیت حفظ کتاب گفت: کتاب ییان مکتوب اندیشه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین روز فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی عصر پنجمین روز از سی‌‌‌ودومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی غیاثی ندوشن، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی ناصری، فرماندار بیرجند؛ محمد‌ بهنام‌فر، مثنوی‌پژوه و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند؛ محمد‌جعفر یاحقی، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش ویژه استان‌های نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

یا‌حقی با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشکر می‌کنم. هر سال به شرط حضور در ایران در این رویداد شرکت کرده‌ام و به اصطلاح میان کتاب‌ها غلت زدم و لذت بردم.

وی ادامه داد: کتاب بیان مکتوب اندیشه‌هاست. با کتاب است که می‌توانیم از اندیشه دیگران آگاهی پیدا کنیم، به‌عبارت دیگر اندیشه با کتاب ماندگار می‌شود. کتاب اندیشه‌ها زا زنده نگه می‌دارد. ایران ملت سر‌افرازی است که این میزان از پیشینیان خود به ارث برده است.

یاحقی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ولوله‌ای از اندیشه‌هاست. کتاب زمینه آشنایی انسان‌ها با شخصیت‌هایی است که هیچ‌گاه ندیده‌ایم را فراهم می‌کند.      

این استاد زبان‌شناسی با تاکید بر تاثیر منفی فضای مجازی بر جریان کتاب و کتابخوانی گفت: متاسفانه شاهدیم که فضای مجازی در حال غلبه بر فضای واقعی است. هیچ‌گاه نمی‌توان مطالعه بر فضای مجازی را جایگزین کتاب کرد. حقیقت در کتاب‌هاست و باید نمایشگاه کتاب را زنده نگه داشت.

وی درباره اهمیت حفظ کتاب‌فروشی‌‌ها گفت: در کشور‌های غربی که فضای مجازی توسعه بیشتری دارد و حتی کشور‌های عربی کتاب‌فروشی‌ها گرمتر از ایران است.
 
محمد‌ بهنام‌فر نیز در این آئین برباره اهمیت اندیشه و سخن به‌عنوان وجوه تمایز انسان و حیوان تاکید کرد و گفت: ارزش انسان به اندیشه است و بزرگترین دشمن انسان نیز جهل اوست.

وی همچنین سخت‌کوشی‌، تواضع و فروتنی را از ویژگی‌های اخلاقی دکتر یاحقی دانست.

در این آئین همچنین از دو ‌عنوان کتاب شامل «آن‌ سال‌ها»، «حدیقه‌الحقیقه» اثر محمد‌جعفر یاحقی رونمایی شد. علاوه ر این از زهرا آخوندی، برگزیده پنجمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب تجلیل شد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها