یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
منزل زوج شاعر و نویسنده خاتمی موزه می‌شود

مراسم تجلیل از سیدمحمد حسینی‌زاده و فاطمه متقی زوج شاعر و نویسنده شهرستان خاتم با حضور مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم بزرگداشت سیدمحمد حسینی‌زاده هرات و فاطمه متقی با حضور مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در شهرستان خاتم برگزار شد.

فرجام فاضلی فرماندار شهرستان خاتم در این مراسم گفت: هنر فرایند دست‌ساز انسان است که به راحتی روی ارزش‌های انسانی وارد می‌شود و مطالب را به طور موثر انتقال می‌دهد.

وی افزود: یک هنرمند با فرد عادی تفاوت زیادی دارد و خیلی از جوامع با هنرمندان و هنرِ آن جامعه شناخته می‌شود.


 
فرماندار شهرستان خاتم یادآور شد: ما در هر دوره‌ای هنر خاص داشته‌ایم که با آن هنر می‌توانیم درک کنیم و در شهرستان خاتم نیز این روند وجود دارد و فرهنگ مردم ما آمیزه‌ای از سه استان اطراف خود است.

فاضلی تصریح کرد: ما در شهرستان نویسندگان، نقاشان، شاعران و هنرمندان مختلفی داریم که انتظار داریم که با توجه به اینکه تاریخ شهرستان خاتم به نوعی معرفی نشده، به هر شکلی نظیر این برنامه‌هایی داشته باشیم تا تاریخ این شهرستان به مردم معرفی شود.

وی گفت: ما در حوزه هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌های آزاد هنر، انجمن‌های خوشنویسی و موسیقی مجوزهای مختلفی صادر کرده‌ایم و اعتقاد داریم که جامعه هدف را نمی‌توان با یک زبان صحبت کرد بلکه باید با زبان‌های مختلف این روند را گسترش دهیم و هنر ارائه مسائل مختلف جامعه را با زبان‌های مختلف ارائه کنیم.

مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم گفت: بزرگداشت افرادی همچون حسینی‌زاده و همسر وی، بزرگداشت جامعه و فضای انسانی، اجتماعی و فرهنگی است که توانسته پرورش چنین بزرگانی را در خود داشته باشد.
 

وی افزود: شهرستان خاتم دارای ویژگی‌های خاصی است که در هیچ کجای دیگر استان و منطقه وجود ندارد که نمونه آنها تلاقی فرهنگ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: این تلاقی فرهنگ‌ها زاینده تمدن و فرهنگ است و در حقیقت در این فرهنگ و تمدن است که در آن شاعران، نویسندگان و اساساً فعالان اجتماعی معماران تمدن به حساب می‌آیند.

جوادیان‌زاده بیان کرد: در وجود افرادی مثل حسینی‌زاده و سرکار خانم متقی ویژگی معلمی وجود دارد که اساساً آینه‌دار تلاش جامعه هستند و تلاش، نتیجه و زحمت‌های دهه‌های پیش این افراد را به خوبی در جامعه مشاهده می‌کنیم.

وی بیان کرد: بسیاری از هنرمندان و اساتید امروز که تبارشناسی می‌شوند، نشان از تلاش افرادی همچون حسینی‌زاده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: امیدواریم این بزرگداشت مقدمه‌ای باشد که این مفاخر ما اتصال بیشتری با منطقه داشته باشند.

جوادیان‌زاده ادامه داد: بُعد معلمی و آموزش و پرورشی این عزیزان بسیار برجسته است و امروز اگر معلمان ما بتوانند این فرهنگ معلمی را با قالبی که در سخت‌ترین شرایط جوهره خود را حفظ کرده است ترویج دهند، موفق خواهند بود.

وی افزود: معلمان ما امروز باید همچون معلمان گذشته ما فرهنگ‌ساز باشند و به دور از کارمندی و بوروکراسی، قالب و جوهره ارزشمند معلمی را بازتولید کنند.

سیدبدالمجید حسینی‌زاده، فرزند حسینی‌زاده و متقی نیز در ادامه این مراسم گفت: متاسفانه امروز در زادگاه پدر و مادرم کمتر آنها را می‌شناسند و حتی در تهران نیز آنها را به خوبی می‌شناسند.
 

وی افزود: متاسفانه ما ملت فرهنگ دوستی نیستیم اما ما سعی کرده‌ایم منزل پدری را به خانه موزه و فرهنگسرا تبدیل کنیم و از این طریق کار فرهنگی کنیم و بیان کنیم که هنوز هم کار فرهنگی می‌کنیم.

حسینی‌زاده ادامه داد: برای تغییر هر چیزی از جمله اقتصاد باید فرهنگ را تقویت کنیم و اگر این فرهنگ ما تقویت کند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

وی افزود: اگر در جامعه بخواهید برای حجاب کاری کنید باید برای فرهنگ کار کرد و باید بدانیم که امروز بچه‌های ما با نسل ما فرق می‌کنند زیرا ما برای آنها وقت نگذاشته‌ایم .

این فرزند نویسندگان هرات بیان کرد: ما به زور و فریب نمی‌توانیم کاری کنیم و مدیریت این چنینی برای مدتی جواب می‌دهد اما بعد از مدتی مشکل پیدا می‌کند.

حسینی‌زاده بیان کرد: ما بهترین دین و ملیت را داریم ولی خوب برای آن کار نمی‌کنیم.

وی افزود: پدر و مادر من بنیاد فرهنگی حسینی‌زاده متقی را تشکیل داده‌اند و بیش از 3 دهه نیز فعالیت و کار فرهنگی کرده‌اند و این را نشان داده‌ایم که با کوچکترین مرکز نیز می‌توانیم کار فرهنگی شکل دهیم.

این شاعر ادامه داد: من معتقدم پلیدترین پدیده بعد از دزدی و غارت، کشف سیاست است و ما اصلاً کاری به این امر نداریم و یکی از بهترین کارها نیز توجه به پیشکسوتان و فرهنگ‌دوستان است.

وی افزود: ما به شرطی می‌توانیم با کشورهای بزرگی همچون آمریکا مبارزه کنیم که فرزند من هم این امر را بفهمد و با من هم اعتقاد باشد که این نیز نیازمند کار فرهنگی است.
 

در پایان این مراسم نیز به رسم یادبود هدایایی به حسینی‌زاده و متقی دو شاعر و نویسنده شهرستان خاتم اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط