شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
«احترام به حقوق مولف» در کارنامه نشر

بخش «احترام به حقوق مولف» شامل کتاب‌هایی که در سال 1397 با رعایت قانون کپی‌رایت منتشر شده‌اند، در سالن کارنامه نشر سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سالن کارنامه نشر امسال نیز همانند دوره‌های گذشته با هدف معرفی تازه‌های صنعت نشر ایران به بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان میزبان مردم است، سالنی که از پنج بخش تشکیل شده است؛ کارنامه نشر، آثار منتخب جشنواره‌های کتابی کشور، آمار نشر کتاب، آثار منتخب مسابقه کارتون کتاب و احترام به حقوق مولف.
 
کارنامه نشر، عنوان اصلی‌ترین بخش این سالن است که در آن حدود 20 هزار عنوان کتاب جدید در موضوعات کلیات، فلسفه، روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان عرضه شده است.
 
به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید کتاب دارید ابتدا به نیم‌طبقه دوم شبستان بروید و کتاب‌های این سالن را مشاهده کنید. آثار این بخش شامل همه کتاب‌هایی است که در سال 1397 از سوی ناشران منتشر شده و در این مکان گردآوری شده است.
 
صندلی‌هایی در این سالن پیش‌بینی شده است تا افراد علاقه‌مند به کتابخوانی بتوانند کتاب‌ها را در این سالن برداشته و مطالعه کنند،
 

آثار منتخب جشنواره‌ها
یکی دیگر از بخش‌های سالن کارنامه نشر، نمایشگاه آثار منتخب جشنواره‌ها است. بر روی دیوارهای این سالن، قفسه‌هایی پیش‌بینی شده است که در هر یک از آن‌ها به تفکیک کتاب‌های جوایز قرار دارد.
 
به عنوان مثال می‌توانید آثار برگزیده جوایزی مثل جایزه سی و ششمین دوره کتاب سال، بیست و پنجمینم دوره جایزه کتاب سال دانشجویی، شانزدهمین جشنواره کتاب رشد، پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، سیزدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم و ششمین کتاب سال حوزه را در این بخش ببینید.
 
البته کتاب‌های برگزیده جایزه کتاب سال کرمان، اصفهان، ایلام، سیستان و بلوچستان، یزد و خلیج فارس هم در این بخش قرار دارد.


 
آمار نشر انقلاب
سومین بخش جذاب سالن کارنامه نشر، نصب آمار نشر کتاب در سال 1397 در قالب نمودار بر دیوارهای این سالن است. در این بخش آمارهای مختلفی مانند افزایش تیراژ کتاب‌ها، تعداد ناشران، قیمت کتاب‌ها، آثار تجدیدچاپی‌، فعالیت ناشران حرفه‌ای و... را به نمایش گذاشته است.
 
سال گذشته، موسسه خانه کتاب در آستانه فراررسیدن بیست‌وششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، به انتشار اطلاعات و نمودارهای آماری 40ساله نشر اقدام کرد که کم‌وبیش توجه کارشناسان و فعالان را به همراه داشت.
 
این اطلاعات در بازه‌های زمانی مشخص، می‌تواند نتایج روشن و البته ارزشمندی را برای تحلیل‌های مدیریتی به‌دست دهد. به‌عبارت دیگر تحلیل‌های بر پایه آمار، امکان خوبی را در اختیار مدیران و طراحان استراتژی‌های نشر قرار می‌دهد تا تصمیمات درست‌تری  برای آینده کاری خود و جامعه نشر اتخاذ کنند.


 
آثار برگزیده مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب
در هفته کتاب مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب برای نخستین بار برگزار شد، جمعا ۱۸۴ هنرمند از سراسر کشور با ۳۹۳ اثر شرکت کردند. این مسابقه تنوع سنی قابل توجهی داشت و از هنرمندان ۱۸ ساله تا ۶۶ ساله را در بر می‌گرفت.
 
۴۹ اثر منتخب از سوی خانه کتاب در قالب کتابی با نام «کاری کتاب» منتشر شده است، آثار برگزیده این مسابقه را می‌توانید در قاب‌های زیبا بر دیواره سالن کارنامه نشر ببینید.


 
احترام به حقوق مولف
اما بخش جدید سالن کارنامه نشر، «احترام به حقوق مولف» است. در این بخش کتاب‌هایی که ناشران ایرانی در سال 1397 کپی‌رایت آن‌ها را از ناشران خارجی خریداری کرده و به زبان فارسی منتشر کرده‌اند به نمایش گذاشته شده است.
 
در این بخش که با هدف ترویج کپی‌رایت در میان ناشران ایرانی راه‌اندازی شده است، حدود 100 عنوان کتاب را می‌توانید ببینید. در میان آثار این سالن، کتاب‌های بسیار خوبی دیده می‌شود که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 8 هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها