شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
درآمدزایی ناشی از انتشار مطالب در فضای مجازی و تبعیت نکردن از کپی رایت

رئیس اداره بخش حقوقی نمایشگاه آلمان گفت: گروه‌های مختلفی وجود دارند که با انتشار مطالب در فضای مجازی درآمدزایی بالایی دارند و از قانون کپی‌رایت تبعیت نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست کپی‌رایت در عصر دیجیتال در سومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب، ششم ادریبهشت‌ماه برگزار شد. در این نشست جسیکا سنگر، رئیس اداره بخش حقوقی نمایشگاه آلمان و محمود آموزگار، نائب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حضور داشتند.
 
سنگر با اشاره به شکاف ارزشی شکل گرفته در فضای مجازی درباره این شکاف توضیح داد: شبکه‌ای در دنیای مجازی وجود دارد که در آن مطالبی توسط افرادی ناشناس یا با نام اصلی افراد منتشر می‌شود، مطالبی که در ارائه آنها به رعایت حق کپی‌رایت رعایت شود. در کنار این افراد، گروه‌هایی که آگهی‌های خود را در این فضا منتشر می‌کنند وجود دارند که از این روند درآمدزایی می‌کنند.
 
او با بیان اینکه مدیران شبکه‌های اجتماعی اهمیتی نمی‌دهند که اطلاعات منتشر شده در این شبکه‌ها با رعایت حق کپی‌رایت منتشر شده‌اند یا نه، ادامه داد: فقط اعلام می‌کنند که مسئولیت کلیه مطالب منتشر شده با فردی است که آن‌ها را منتشر کرده است. برای افرادی که در این فضا آگهی منتشر می‌کند، این ساز و کار جذابیت زیادی دارد چون می‌توانند از این روند درآمد بالایی داشته باشند.

او با طرح این سوال که آیا این اپراتور مرتکب جرم شده است، ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که افراد در شبکه‌های مجازی در حال انتشار مطالبی هستند که همواره باید برای دریافت آن‌ها پول پرداخت شود، در صورتی که در فضای مجازی به رایگان در دسترس قرار می‌گیرد. 

به گفته سنگر نباید در این میان به دنبال اعمال قوانین برای فرد خاطی بود. او ادامه داد: این گونه به جایی نمی‌رسیم چراکه تعداد افرادی که بدون رعایت حق‌کپی رایت اقدام به انتشار مطالب در فضای مجازی می‌کنند، بسیار بالا است. 

سنگر با اشاره به بخشنامه‌ای که چهارسال پیش توسط اتحادیه اروپا برای محدودکردن انتشار مطالب بدون رعایت حق‌رایت تدوین شده است، توضیح داد: این بخشنامه هنوز داغ است و در کمتر از دو هفته گذشته به مرحله پایانی تدوین رسید.

او ادامه داد: این بخشنامه اتحادیه اروپا را ملزم به رعایت دستورالعمل می‌کند. البته باید توجه داشت قوانین باید عینا اجرا شوند اما این رویه برای دستورالعمل صادق نیست، پس افراد می‌توانند آزادانه‌تر عمل کنند.

به گفته رئیس اداره بخش حقوقی نمایشگاه آلمان با اینکه سیاستمداران در برابر پذیرش این دستورالعمل مقاومت می‌کنند، در نهایت به سمت رعایت حق‌کپی رایت سوق پیدا خواهند کرد.

نشست‌های نمایشگاه آغازگر بحث‌های کپی‌رایت می‌شوند
محمود آموزگار، معاون اتحادیه ناشارن و کتابفروشان تهران که در دوره قبل نمایشگاه کتاب هم جلساتی با مسئولان نمایشگاه فرانکفورت برای تاکید بر اهمیت رعایت حق کپی‌رایت برگزار کرده بود درباره فاصله‌ای که عملا میان بحث رعایت حق کپی‌رایت در فضای مجازی و عملی شدن آن در ایران وجود دارد، گفت: نکته‌ای که در فضای نشر برای ما اهمیت دارد این است که از مطالعه، پژوهش و تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم. 

او ادامه داد: در دوره‌های قبلی نمایشگاه توسط همکاران نمایشگاه فرانکفورت بحثی درباره قیمت ثابت کتاب داشتیم. در این جلسات مباحثی مطرح می‌شود که بعدها این موضوع‌ها بسیار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها