دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
15 درصد افزایش قیمت داریم/ رونمایی از «مردم‌نگاری زندگی روزمره» و «جامعه‌شناسی کنش زیست محیطی»

مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی گفت: امسال 6 جلد از مجموعه بزرگان اندیشه و آثار متنوعی در حوزه مطالعات شهر به نمایشگاه کتاب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مسعود کوثری مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی امروز دووشنبه دوم اردیبهشت‌ماه طی نشستی خبری برنامه‌های انتشارات متبوع خود را برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشریح کرد و گفت: علی فرهنگی با 280 عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت می‌کند که از این تعداد در رده بزرگسال 108 عنوان کتاب چاپ اولی، 87 عنوان کتاب تجدید چاپی و در رده کودک با 60 عنوان کتاب چاپ اولی و 25 عنوان کتاب تجدید چاپی حضور می‌یابد.
 
او با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب امسال با خرید کپی رایت عناوین جدیدی منتشر می‌شود افزود: در سال گذشته به دلیل عدم انتقال پول با توجه به تحریم‌های موجود هزینه‌های گزافی را پرداخت کردیم و موفق نشدیم اقدامات بیشتری انجام دهیم. ما در سال گذشته به دلیل گرانی کاغذ با چالش بزرگی مواجه شدیم اما در نیمه دوم سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌هایی کردند که برای چاپ همه کتاب‌های انتشارات کافی نبود و به همین دلیل کتاب‌های چاپ اولی در اولویت قرار گرفت. بر این اساس ما از میان  280 عنوان کتاب، برای 80 عنوان کتاب کاغذ گرفتیم.

کوثری ادامه داد:‌ در این میان چاپ کتاب کودک هم با مشکلات زیادی مواجه شد چون کاغذ این کتاب‌ها گلاسه است و با توحه به قیمت‌های گزاف کاغذ در این باره ما چندین مناقصه برگزار کردیم و در نهایت با این وضعیت همچنان 22 عنوان کتاب کودک و 100 عنوان کتاب بزرگسال در چاپخانه است. با وجود کمک‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قیمت کاغذ از بندی 13 هزار تومان به 530 هزار تومان رسیده و به عبارتی چهار تا پنج برابر شده است و با این شرایط می‌توان گفت بازار کتاب اوضاع وحشتناکی دارد.
 
مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی با اشاره به اینکه خوشبختانه کتابی نداریم که نتوانسته باشد مجوز بگیرد یادآور شد: اما اکنون در صف دریافت مجوز برای کتاب‌های ارسالی با توجه به تعداد عناوین هستیم.
 
کوثری در پاسخ به سوال دیگری درباره تمهیدات انتشارات برای معرفی کتاب به مخاطبان عنوان کرد: سال گذشته بهتر توانستیم کتاب‌هایمان را معرفی کنیم و نقدهای بسیاری درباره محصولات انتشارات در سایت‌ها نوشته شد و عناوین کتاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی و .. معرفی شد. همچنین از روش چهره به چهره برای معرفی کتاب بهره گرفتیم. از سوی دیگر برای فروش کتاب‌هایی که مخاطب کمتری داشت سعی کردیم با یافتن مخاطبان هدف و کاهش قیمت بتوانیم بازاریابی فروش مناسبی داشتیم چون بازاریابی کار جدی است و باید از روش‌های جدید در این باره بهره گرفت.
 
مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی در پاسخ به سوال دیگر ایبنا درباره عرضه آثار برجسته تالیفی در نمایشگاه کتاب توضیح داد: در حوزه تالیف همچنان این انتشارات می‌کوشد قوی ظاهر شود و امسال نیز در حوزه‌های مختلف با آثار تالیفی جدید به نمایشگاه کتاب می‌آییم. دیوان شعرای ایرانی شامل تصحیح دیوان حافظ و گزیده غزلیات شمس(5 جلد) تا دو ماه آینده منتشر می‌شود. همچنین تصحیح شاهنامه و فرخی یزدی، غزلیات سعدی و ... از دیگر عناوینی است که به بازار کتاب خواهد آمد. در حوزه ادبیات عامه پسند نیز از مجموعه پهلوان‌نامه‌ها کتاب «بطال‌نامه» عرضه می‌شود و البته از این مجموعه دو جلد دیگر منتشر خواهد شد.
 
به گفته وی، همچنین قرار است مجموعه سه جلدی «مردم‌نگاری زندگی روزمره» از سری 15 جلدی مطالعات شهر منتشر شود. از همین مجموعه کتاب «جامعه‌شناسی کنش زیست محیطی» به قلم محمد فاضلی روانه بازار نشر می‌شود که نخستین اثر در این حوزه است که تاکنون منتشر شده و به نمایشگاه می‌آید. مجموعه مطالعات شهر موضوعاتی چون رفتار رستوران گردی، گردشگری و ... را مورد توجه قرار می‌دهد.

او گفت: علاوه بر این تصحیح و ترجمه مجموعه‌ای از متون اسلامی توسط انصاری، تصحیح تاریخ صفویه به کوشش اشراقی و ... از دیگر عناوین علمی فرهنگی در نمایشگاه کتاب است. از سوی دیگر قرار است در تفاهمنامه‌ای که با بنیاد ادبیات داستانی نیز منعقد شده مجلدات جدیدی از داستان‌ها و رمان‌های حوزه دفاع مقدس منتشر شود.
 
او با اشاره به فعالیت علمی فرهنگی در حوزه مطالعات شهری عنوان کرد: سال گذشته با همکاری شهرداری تهران جلسات نقد و بررسی کتاب‌های این حوزه برگزار شد و عناوینی چون، زنانه شدن شهر، یک انسان شناس در مترو، حافظه و تاریخ شهری و ... با علاقه مخاطبان به چاپ‌های بعدی رسید. قرار است از همین مجموعه 15 عنوان کتاب دیگر منتشر شود.
 
به گفته کوثری، همچنین با خرید کپی رایت مجموعه 22 جلدی از انتشارات کمبریج مجموعه بزرگان اندیشه آن مشتمل بر 6 جلد به نمایشگاه کتاب می‌آید که افکار و اندیشه‌های بزرگانی چون ماکس وبر، ویتگنشتاین و ... را بررسی کرده است. علاوه بر این، کتاب‌های تراژدی، ایده‌آلیسم آلمانی و ... نیز در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل انتشارات علمی فرهنگی با اشاره به اینکه این انتشارات در تفاهنامه دیگری که با بنیاد صدر امضا کرده قرار است عناوین متعددی در این باره منتشر کند یادآور شد: اکنون کتاب «اندیشه‌های تربیتی صدر» تا اواسط سال جاری روانه بازار نشر می‌شود.
 
او با اشاره به گرانی کتاب نیز پیش بینی کرد استقبال از کتاب‌های چاپ اولی در نمایشگاه زیاد نباشد و افزود: به دلیل گرانی کاغذ، کتاب‌ها با 15 درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد با این وجود تلاش کردیم که قیمت‌ها را کنترل کنیم.
 
کوثری با توجه به اینکه چین هم امسال مهمان ویژه نمایشگاه است به کتاب‌هایی در این باره اشاره کرد و گفت: امسال یک مجموعه سه جلدی درباره اقتصاد، فرهنگ و ادبیات چین با همکاری برخی از ناشران چینی در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود. همچنین با همکاری وزارت امور خارجه کتاب «قدرت چین» چاپ شده که در نمایشگاه ارائه خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به مشکلات عدم انتقال پول در شرایط تحریم تلاش ما این است که رایت کتاب‌های کودک و نوجوان را معرفی کنیم.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها