شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
بیست ودومین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» امروز به کار خود پایان می‌دهد

بیست ودومین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با حضور ادیبان و شاعران ایرانی امروز به کار خود پایان می‌دهد. در این دوره آثار جلال آل احمد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» که با دبیری «ملا بختیار» و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی، کشورهای مختلف و اقلیم کردستان عراق از روز پنجشنبه (29 فروردین‌ماه) کار خود را در شهر سلیمانیه آغاز کرده بود، امروز به کار خود پایان می‌دهد.

این دوره از جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» از شخصیت‌های برجسته سیاسی اقلیم کردستان، با شعار «نقد آزاد، فضای باز می‌آفریند» و با موضوع «بیوگرافی و اتوبیوگرافی» با عنوان اصلی «خاطره در میان ادب و تاریخ» در بخش‌های رقابتی و غیرقابتی، برپایی نمایشگاه کتاب و مجلات مختلف ادبی در کتابخانه عمومی سلیمانیه برگزار شد و در روز اختتامیه نیز، برندگان بخش‌های مختلف رقابتی داستان، شعر و تحقیق معرفی می‌شوند و تندیس و لوح تقدیر جشنواره را دریافت می‌کنند و جایزه «فؤاد مجید مصری» نیز به خانم دکتر «کُردستان موکریانی» پژوهشگر سرشناس کُرد اهدا می‌شود.

همه ساله ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی با آثار و سخنرانی خود در اکثر دوره‌های جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» حضور داشته‌اند و امسال نیز اقبال معتضدی شاعر، نویسنده و مترجم، محمدرضا شعیری زبان‌شناس، نشانه‌شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس پژوهشی تحت عنوان «روایت شناسی شوِشی: پیوند خاطره و حضور»، مجتبی پورمحسن شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، محمدرضا اصلانی منتقد ادبی، پژوهشگر و استاد دانشگاه سخنرانی تحت عنوان «اتوبیوگرافی، زندگی‌نامه شخصی»، غلامرضا امامی نویسنده، مترجم و پژوهشگر پژوهشی تحت عنوان «آثار جلال آل احمد آینه‌ای از اعتراف و ادبیات»، ارسطو میرانی پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه پژوهشی تحت عنوان «بختیار علی و مسئله نقش واقعیت و تخیل در زندگی‌نامه و رمان»، اسماعیل محمودی پژوهشگر و استاد دانشگاه پژوهشی تحت عنوان «حاج قادر کویی و پیدایش تجدد کُردی»، امجد غلامی داستان‌نویس پژوهشگر و کاوان محمدپور نویسنده و پژوهشگر به  صورت مشترک، پژوهشی تحت عنوان «تاریخ زندیه و روش‌های بنیادی گفتمان ایدئولوژی عدالت» با آثار خود در این رویداد مهم فرهنگی حضور داشتند.

جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی اقلیم کردستان و منطقه به شمار می‌رود که بیش از 20 سال است با همت و تلاش مسئولان فرهنگی و ادبیان شرکت کننده، جایگاه ویژه‌ای را در میان فعالیت‌های فرهنگی منطقه به خود اختصاص داده است؛ که همیشه و به طور مداوم، این جشنواره، زمینه‌ای آزاد و مناسب را برای ارائه مطالب، دیدگاه‌ها و خلاقیت نویسندگان فراهم کرده است. کشف چندین استعداد جدید در این رویداد مهم ادبی، گواهی این ادعا است که از این طریق و از این فرصت مناسب، توانسته‌اند آثار خود را در اختیار نویسندگان باتجربه قرار دهند؛ که این خود، باعث نزدیک شدن دیدگاه‌ها و نظرات مختلف به یکدیگر می‌شود.

اعضای کمیته برگزاری بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» عبارتند از: سامی هادی، دکتر نوزاد احمد اسود، عبدالله طاهر برزنجی، طلعت طاهر، آسو عمر سواره و سیامند هادی.

جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» توسط مرکز فرهنگی «گلاویژ» برگزار می‌شود که در سال 1966 در شهر سلیمانیه تأسیس شده است و به صورت مداوم به ادبیات، اندیشه و فرهنگ روشنفکری پیشرفته اهمیت ‌داده است. از دیگر خصوصیات این مرکز مهم فرهنگی جایزه‌ ویژه‌ای به اسم «کردستان» است که به نویسندگان و اندیشمندان سرشناس جهان اهدا می‌شود؛ این جایزه، برای نخستین بار در سال 2009 به «آدونیس» شاعر و متفکر عرب، برای دومین بار در سال 2014 به «شیرکو فتاح» رمان‌نویس آلمانی و اصالتا کُرد و برای سومین باز نیز در سال 2015 به «فولکر براون» Volker Braun شاعر آلمانی اهدا شد.     

هدف از تأسیس جشنواره بین‌المللی «گلاویژ»، بنیادنهادن و تقویت امواج ارتباطات فرهنگ کُردی با فرهنگ ملیت‌های مختلف در بستر خلق دیالوگ فرهنگی باز است. این جشنواره، تنها رویداد مهم فرهنگی در اقلیم کُردستان عراق است که هر ساله بدون توقف فعالیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهد.

از طرف نویسندگان، شاعران و پژوهشگران، 111 مطلب اعم از؛ داستان، شعر و تحقیق برای شرکت در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که در نهایت 7 پژوهش، 7 داستان و همچنین 11 شعر، برای ارائه در این رویداد فرهنگی انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها