چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
حضور 2398 ناشر در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

محسن جوادی، رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حضور 2398 ناشر داخلی و 800 ناشر خارجی و عرضه بیش از 437 هزار عنوان کتاب در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعتی پیش با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ قادر آشنا، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ایوب دهقانکار، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در سالن زنده‌یاد عاشوری موسسه نمایشگا‌ه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، محسن جوادی رئیس نمایشگاه در سخنانی گفت: كتاب همواره در تاريخ ايران حضور پررنگی داشته است و نمايشگاه كتاب تهران نیز استمرار این شكوه تاريخي است. در این میان باید گفت که هدف اصلی این نمايشگاه تقویت كتاب و كتابخواني است که هر سال با مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی در سطحی گسترده برگزار می‌شود.
 
وی افزود: نمایشگاه کتاب تهران در طول سالیان مختلف فرصتي براي خريد كتاب‌های جديد و تامين منابع جدید كتابخانه‌ها به شمار می‌آید که تاکنون از طريق فعالیت‌های مشاركتی دنبال شده است.
 
جوادی با بیان اینکه تقويت اقتصاد نشر یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است، عنوان کرد: در سالی که گذشت ما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبه‌رو شدیم و مشکلاتی در زمینه ارز به وجود آمد که خوشبختانه با مشارکت دولت بخش زیادی از این مشکلات رفع شد و اکنون در آستانه سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران هستیم.
 
وی تاکید کرد: امسال مشکلات اقتصادی در حوزه نشر نیز ایجاد و موجب گرانی کاغذ و دیگر فرایندهای تولید کتاب شد که در این زمینه برای رفع مشکلات موجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد یارانه‌ها را افزایش دهد تا دسترسی به کتاب بهتر باشد.
 
جوادی با اشاره به تلاش‌های این وزارتخانه برای تقویت اقتصادی حوزه نشر نیز گفت: تقویت ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی را در نمایشگاه امسال در دستور کار خود قرار دادیم و حضور چین به عنوان کشور میهمان و دیگر کشورها نشان‌دهنده این است که حوزه فرهنگ می‌تواند بسیاری از تحریم‌هات را نقض کند.
 
وی همچنین بر کاهش تصدی‌گری دولت در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و افزود: در این زمینه تلاش کردیم اصناف و انجمن‌های حوزه نشر بیشترین همکاری را در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران داشته باشند و این موضوع در راستای تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این موضوع است.
 
جوادی همچنین درباره آمار ناشران شرکت‌کننده در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: در اين دوره 2398 ناشر داخلي با ٣٠٠ هزار عنوان كتاب در نمايشگاه حضور دارند و در بخش خارجي نیز ٨٠٠ ناشر خارجي ١٤٠ هزار عنوان كتاب به نمایشگاه می‌آورند.
 
وی با بیان اینکه ارائه کتاب‌های جدید در اولویت سیاست‌های حمایتی نمایشگاه امسال است، عنوان کرد: تاكيد ما ارائه آثار جديد است و به همین دلیل یارانه كتاب‌هاي لاتين و عربي به كتاب‌هايي تخصيص پیدا می‌کند که مربوط به سه سال اخير باشد.

سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 4 تا 14 اردیبهشت 98 در مصلای امام خمینی (ره) برپا می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها