شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
ناشران قزوین پارسال 465 عنوان کتاب چاپ کردند

به رغم افزایش قیمت کاغذ و تعرفه‌های چاپی و کاهش خرید کتاب در سال گذشته، ناشران استان قزوین 465 عنوان کتاب به چاپ رساندند و آنها را به مخاطبان خود عرضه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، سابقه کتاب و ادبیات اگرچه ریشه در فرهنگ مردم ایران دارد اما برای مردمان قزوین با تاریخ و روزمرگی‌ها آغشته شده است، مردمی که در سال‌های دور نخستین بزرگ مردان و ادیبان کشور را پرورش دادند و تقدیم ایران کردند؛ از عارف‌ها و عبیدزاکانی‌ها گرفته تا دبیرسیاقی‌ها.

و بی‌شک بی‌جا نبوده که قزوین را پایتخت شعر طنز و ادبیات فکاهی ایران دانسته‌اند؛ زادگاه شاعران طنزپرداز بزرگی همچون عبید زاکانی، علامه دهخدا، سیداشرف الدین قزوینی. اما سابقه تاریخی و فرهنگ و تمدن این شهر شاعر پرور و نخبه هم نتوانست جلوی سیل بی‌توجهی به کتاب بایستد، اگرچه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده است اما مطالعه روند چاپ و نشر کتاب در سال‌های اخیر، از نزولی شدن این سیر خبر می‌دهد.

این در حالی است که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، از سال 77 که استان قزوین دارای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است، تاکنون بیش از 1.5 میلیون جلد کتاب در این استان به چاپ رسیده است.

چاپ 83 عنوان کتاب؛ ماحصل تلاش ناشران قزوین در بهار 97
صدیقه رضایی کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا در این باره گفت: در بهار سال 97 در قزوین 83 عنوان کتاب به چاپ رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، رشدی 50 درصدی را نشان می‌دهد.

وی در عین حال افزود: سال 97 سال سختی برای مولفین و ناشران کتاب در استان‌ها بود، چرا که افزایش قیمت‌ها به طور ناگهانی صدمه زیادی را به فعالین این قشر وارد کرد اما خوشحالیم که ناشران ما همچنان در این مسیر با قدم‌هایی محکم برای کمک به وضعیت کتاب ایستاده‌اند.

این کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین سپس یادآور شد: از مجموع 83 عنوان کتابی که در بهار سال 97 در قزوین به چاپ رسید، انتشارات آزرمیدخت با 35 عنوان، بیشترین تعداد کتب چاپ شده را به خود اختصاص داد. انتشاراتی‌های جهاد دانشگاهی استان قزوین و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز در این مدت هر کدام 14 کتاب چاپ کردند و انتشاراتی‌های سایه گستر با 9 کتاب مهرگان دانش با 8 کتاب هم در رده‌های بعدی قرار دارند.

رضایی افزود: در بین کتاب‌هایی که در بهار سال 97 در قزوین به چاپ رسید، کتاب اشعار رهی معیری با نهمین، کتاب اشعار پروین اعتصامی و نیما یوشیج با هشتمین و کتاب عقاید یک دلقک با ششمین نوبت چاپ، در جمع کتاب‌های پرطرفدار این فصل قرار گرفتند.

رکوردشکنی کتاب‌های کودکان در تابستان 97 در قزوین
این کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه از انتشار 140 عنوان کتاب در تابستان 97 در قزوین خبر داد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش چند درصدی حکایت می‌کند.

وی بیان کرد: انتشارات آریا نوین با 43، انتشارات سایه گستر با 41 و انتشارات پروانه سفید با 19 عنوان کتابِ چاپ شده، فعال‌ترین ناشران قزوین در تابستان 97 بودند.

رضایی افزود: کتاب حیوانات اهلی با دوازدهمین نوبت چاپ توانست در جمع کتاب‌های پرطرفدار این فصل قرار گیرد و همچنین کتاب‌های حیوانات وحشی، میوه‌ها و آموزش الفبا در حوزه کودک و نوجوان با دوازدهمین نوبت چاپ، پرطرفدارترین‌های چاپ و نشر تابستان 97 در قزوین بودند.

69 عنوان کتاب در پاییز 97 در قزوین زیر چاپ رفت
این کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین گفت: در پاییز 97 انتشارات جهاد دانشگاهی استان قزوین 23 عنوان کتاب را به چاپ رسانده است و انتشاراتی‌های مینودر با 10 عنوان و دانشگاه آزاد اسلامی با 9 عنوان کتاب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

وی افزود: در این فصل کتاب حروف زیبای من، با ما انگلیسی یاد بگیر و 32 حرف 32 قصه، در رده سنی کودک و نوجوان از انتشارات پروانه سفید به چاپ دوم رسید.

زمستان پرکار انتشاراتی‌ها در قزوین
این کارشناس فرهنگی با اشاره به انتشار 152 عنوان کتاب در فصل زمستان سال 97 گفت: زمستان 97 پرکارترین فصل برای ناشران استان قزوین بوده است و در این مدت 152 عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

رضایی بیان کرد: انتشارات آزرمیدخت در این فصل 48 عنوان کتاب و انتشارات آریا نوین با 46 عنوان کتاب از فعال‌ترین انتشاراتی‌های استان قزوین بوده‌اند.

وی یادآور شد: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین نیز در این مدت 19 عنوان کتاب به چاپ رساند و انتشارات پرک توانست 12 عنوان کتاب را زیر چاپ ببرد.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: فصل زمستان فصل تجدید چاپ کتاب‌های زیادی در قزوین بوده است، چرا که کتاب حیوانات اهلی همراه با شعر در این فصل چاپ نوزدهم خود را تجربه کرد.

رضایی گفت: کتاب کودکان آشنایی با سبزیجات، مشاغل، پرندگان، و وسایل نقلیه نیز در این فصل زیر چاپ دهم تا دوازدهم رفتند.

وی یادآور شد: در حوزه کتاب‌های پرطرفدار در حوزه بزرگسال هم کتاب دوستش داشتم، بادبادک باز، دیدن دختر صد در صد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل، زندگی عزیز، قمارباز و ناطور دشت چاپ هشتم تا ششم خود را تجربه کردند.

ناشران در انتظار روزهای خوش برای کتاب در سال جدید
در پایان یادآوری می‌شود که اگرچه سال 97 با کاهش چند درصدی چاپ کتاب و افزایش چندین درصدی تعرفه‌های چاپ و کاغذ در استان‌ها سپری شد اما این امیداوری وجود دارد که با حمایت مسئولین در سال 98 روزهای خوشی در انتظار کتاب در استان‌ها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها