چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
تحلیل فضای بین‌الملل متاثر و تاثیرگذار بر ایران در یک کتاب

کارشناسان معتقدند رفتار استراتژیک از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین راهکارهایی است که باید در امر فضای بین‌الملل تاثیرگذار به آن توجه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست معرفی و بررسی کتاب «نگاه استراتژیک بر فناوری هسته‌ای ایران؛ تحلیل محیط بین‌الملل» با حضور مهدی بهمنی، کارشناس علوم سیاسی؛ پوراندخت نیرومند و مرضیه ملااکبری، نویسنده و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران عرصه مطالعات بین‌الملل روز سه‌شنبه در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست نیرومند درباره کتاب گفت: در حوزه سیاسی یک سری انجمن و نهاد داریم که بر اساس مدل‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی این انجمن‌ها را ارزیابی کردیم؛ علاوه بر آن در این کتاب محیط بهانه‌ساز بین‌المللی را شکافتیم؛ یعنی فناوری که قرار است در یک بستر صلح‌آمیز باعث افزایش سطح رفاه مردم جامعه ما شود، اکنون بهانه‌ای برای دشمن شده است که وجه بین‌المللی کشور را مخدوش کند. بررسی علت‌های این عوامل در فصلی جداگانه در کتاب شرح داده شده است.

 
وی افزود: من معتقدم باید با مطالعه بیشتری در این عرصه رفتار می‌کردیم و به سادگی و بدون پیش‌مطالعه عضو گروه‌ها و سازمان‌های جهانی نمی‌شدیم با وجود این تاکنون نزدیک به 100جلد کتاب و مقاله درباره تحلیل محیط ‌بین‌الملل متاثر از فعالیت‌‌های فناورانه هسته‌ای ایران منتشر شده است.
 
نیرومند گفت: در این اثر تمام تلاش ما این بود که محیط بین‌المللی در مقابل ایران را به دقت بررسی و تحلیل کنیم و ما چهل سال است که فناوری هسته‌ای را بدون هیچ سونگری آغاز کردیم و باید امروز شناخت دقیقی از تاثیرات آن بر فضای بین‌الملل داشته باشیم. یکی از دستاوردهای این کتاب می‌تواند این باشد که به دست نمایندگان مجلس برسد تا بتوانیم نتیجه مطلوب را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف کتاب هماهنگی استراتژیک است. تمام کشورهای توسعه‌یافته و برخی از کشورهای درحال توسعه هماهنگی دقیقی میان سه قوه برقرار کرده‌اند شاید ما هنوز نتوانسته‌ایم به این دستاورد برسیم ما باید یادبگیریم که هماهنگی به قدری باشد که هیچ‌گاه نماینده هیچ سازمان و قوه در کشور منافع عمومی کشور را به خطر بیاندازد.
 

در ادامه این مراسم بهمنی گفت: یکی از راه‌های معرفی این اثر پرداختن به مولف یا مولفان آن است. نویسنده این اثر فردی است که خود اهل علم است. من تمایل دارم تاثیرات این اثر بقر جامعه را بررسی کنم. به عقیده من در این زمان یکی از معضلات و مسائلی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گذار فرهنگی است. ما نتوانسته‌ایم با مفاهیمی که وارد می‌شود به موقع و به دقت تعامل برقرار کنیم تا کنترل بیشتری بر فرهنگ و جامعه داشته باشیم این مسئله در آثار بحث‌های فناوری هسته‌ای ایران هم خود را نشان داده است.
 
وی افزود: حتی در محیط‌های علمی ما هم درک درستی از این مسئله وجود ندارد. یکی از وجوه متمایز‌کننده جوامع از یکدیگر سطح عملکرد آن‌ها و رفتار استراتژیک آن‌ها به لحاظ راهبردی است. هر چقدر افراد یا خانواده‌ها استراتژیک‌تر عمل کنند موفق‌تر هستند. ما در باب انرژی هسته‌ای در این دو دهه اخیر یک قطب‌بندی را در جامعه خود تجربه کردیم؛ از طرفداران مصر تا مخالفان سرسخت و اکنون شکافی عمیقی را در جامعه خود تجربه می‌کنیم. این اثر به طور دقیق به بررسی این مسئله پرداخته است.
 
این کارشناس علوم سیاسی گفت: انرژی هسته‌ای مزایای زیادی برای ما دارد و به موازات آن هزینه‌های زیادی را هم متحمل شده‌ایم؛ حال اینکه چقدر به سود و زیان ما است بحث‌هایی است که در این کتاب مطرح شده. مردم ما باید یاد بگیرند که به صورت استراتژیک عمل کنند حتی در یک سطح ضعیف آن. اهمیت آن مسئله به قدری است که در سطح عالی مملکت این تاثیرگذار است. به عقیده من این کتاب به ترویج چنین نگرشی به جامعه بازمی‌گردد. در حقیقت به مخاطبان کمک شده است که به گفتمان و تفکر استراتژیک بپردازند.
 
در ادامه این مراسم مریم رئیسی‌فر با اشاره به فعالیت بانوان در کشور که می‌تواند حاصل از یک نگاه استراتژیکی باشد گفت: خوشبخت کسی است که وقتی به انتهای راه می‌رسد و وقتی به پشت سر خود نگاه می‌کند راه را بهتر از شروع خود ببیند. من با دیدن مولفان این اثر که بانوان تاثیرگذار هستند چنین احساسی دارم و فکر می‌کنم شرایط اجتماعی بانوان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.
 
وی ادامه داد: زمانی که من در عرصه تحلیل سیاسی و بین‌المللی ایران مشغول فعالیت بودم؛ با وجود آنکه تحصیلات آکادمیک خودم در عرصه حقوق بود و یک زن هم بودم؛ هیچگاه تفکر فمنیستی نداشتم و خود را یک فمنیست نمی‌دانستم. چراکه معتقدم برابری و تساوی باید در زمینه عمل به وجود بیاید.
 
وی درباره مولف این اثر گفت: خانم نیرومند علاوه بر اینکه وظایف همسری و مادری را برعهده دارد یک محقق کاربلد است. این مولف رساله‌هایی که در گوشه‌ای خاک می‌خورد را بیرون کشید و به کار گرفت. آموختن و اقدام کردن برای ما تنها راه سعادت است.

 
در ادامه این نشست ملااکبری گفت: اصلی‌ترین نکته‌ای که راجع به کتاب می‌توانم بگویم این است که در این اثر تلاش ما بر این بوده است که به دور از هر سوگیری خاصی تالیف شود و این آغاز یک راه طولانی است. در جلد دوم کتاب بعد از تحلیل محیط خارج به تحلیل روند اتفاقات داخلی پرداختیم.
 
وی ادامه داد: در این اثر طبق الگوی تسلر به محیط بین‌الملل پرداخته شده است. در هرکدام از محیط‌ها یک سری مولفه استخراج کردیم که اصلی‌ترین مولفه مورد نظر در این پژوهش کشورهای هسته‌ای بودند و در بحث سازمان‌های سیاسی تمام سازمان‌هایی که در این زمینه درگیر هستند را بررسی کردیم.
 
ملااکبری درباره بررسی محیط بهانه‌ساز در فضای بین‌الملل درباره ایران گفت: در بحث محیط بهانه‌جویی تمام عواملی که باعث شده کشورهای مخالف بهانه‌ داشته باشند را مورد بررسی قرار دادیم. در فصل دوم کتاب به رژیم‌های عدم اشاعه شامل تمام معاهده‌ها و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بررسی شده است.
 
وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این اثر حق عضویت ایران در آژانس بین‌المللی هسته‌ای و منع استفاده و تولید سلاح‌های هسته‌ای است. نکته مهم دیگر این است که این آژانس ناظر بر کشورها در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای است، حال باید دید ایران چقدر در این آژانس هزینه می‌کند. در این کتاب ما تقریبا تمام تحریم‌های گوناگون از ریز و درشت را با ذکر تاریخ درآورده‌ایم و به صورت جدول ارائه دادیم و روند تحریم‌ها را اعلام کردیم. اگر ما با نگاهی استراتژیک و افق بلندمدت به تحریم‌ها نظر می‌انداختیم قطعا می‌توانستیم با آن‌ها مقابله کنیم و کمتر متحمل آثار زیان‌بار آن باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها