یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
اهدای بیش از ۲۶۰ هزار جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های سمنان در سال ۹۷

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: بیش از ۲۶۰ هزار جلد کتاب در سال ۹۷ به ارزش ریالی بالغ بر دو میلیارد ریال کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اهدا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سعید دهقانلو، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال ۹۷، گفت: در استان سمنان ۷۱ باب کتابخانه شامل ۴۷ کتابخانه شهری و ۲۴ کتابخانه روستایی وجود دارد و یک میلیون و ۷۲ هزار و ۲۲۷ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان است و در سال ۹۷ قریب به ۷۰۰ هزار نسخه از کتابخانه‌های عمومی این استان امانت گرفته شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان افزود: در حال حاضر ۶۰ هزار و ۴۳۳ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان سمنان هستند.

دهقانلو از فعالیت‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان خبر داد و گفت: امسال ۴۶۲ نشست کتاب‌خوان کتابخانه‌ای، ۱۵۴ نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای، ۷۸ نشست نقد و رونمایی و ۱۰ مسابقه  کتاب‌خوانی مکتوب در حوزه شهرستانی و استانی برگزار شده است.

وی استقبال مسئولان و مردم استان سمنان را در اجرای طرح اهدای کتاب بی‌نظیر دانست و گفت: در سال ۹۷ بیش از ۲۶۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان سمنان اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ چند طرح شاخص توسط کتابخانه‌های عمومی استان در قالب طرح چله افتخار به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، بیان داشت: اجرای مسابقات نقاشی و کتابخوانی در شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه، «لیگ کتابخوانی» در شهرستان شاهرود، «پویش انقلاب» در شهرستان دامغان و «۴۰ مدرسه و ۴۰ کتاب» در شهرستان‌های گرمسار و آرادان از جمله این طرح‌ها بود.

دهقانلو ضمن بیان اینکه اولین مسابقه لیگ کتابخوانی ویژه دانش آموزان نوجوان در شهرستان شاهرود برگزار شد، گفت: ترغیب نوجوانان به مطالعه و ارائه سیر  مطالعاتی مدون و مشخص و آشنایی چگونگی خوانش کتاب و شیوه بررسی محتوایی آن از مهم ترین اهداف برگزاری مسابقه بود.

وی افزود: این طرح در اولین مرحله با مشارکت ۲۴ گروه چهار نفره برگزار شد و ۱۲ گروه برگزیده به مرحله دوم راه یافته و به رقابت پرداختند. در مرحله سوم شش تیم با یکدیگر رقابت کردند و در مرحله نهایی سه تیم منتخب با هم به رقابت پرداختند.

دهقانلو  با تاکید بر اینکه این مسابقه به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود و با مشارکت بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی آموزش و پرورش این شهرستان از اواخر دی ماه ۹۷ برگزار شد، اظهار داشت: منابع این مسابقه به گونه ای انتخاب شده بود  که دانش آموز نسبت به مطالعه کتاب شوق و رغبت داشته باشند و با مفاهیمی همچون انقلاب اسلامی، شهدا و ادبیات دفاع مقدس آشنا شوند.

وی گفت: در برگزاری این طرح کتابخانه‌ها و کتابداران شهرستان شاهرود به صورت مستقیم مشارکت کردند.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: آیین تجلیل از علیرضا قزوه شاعر و نویسنده برجسته کشور و استان در راستای اجرای طرح چهل قلم در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزار شد. طرح چهل قلم از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۳۱ استان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

وی ضمن بیان اینکه در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ۳۷ هزار و ۹۷۸ نفر از استان سمنان  شرکت کردند، گفت: امسال در بخش پویش کتاب‌خوان مجازی در کل کشور ۹۸۴۴ نفر شرکت کردند که تعداد هزار و ۶۵۴ نفر از استان سمنان بودند. این تعداد ۱۷ درصد کل شرکت کنندگان کشور را شامل می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزاری اولین همایش بزرگ تجلیل از نویسندگان و مولفان دستگاه‌های اجرایی استان سمنان به مناسبت هفته کتاب را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در سال ۹۷ دانست و گفت: برگزاری این همایش فرصتی مناسب برای معرفی و شناسایی نویسندگان توانمند و حمایت از آنها در زمینه‌های مختلف بود.

دهقانلو تصریح کرد: این همایش توسط اداره کل کتابخانه‌های‌عمومی و دستگاه‌های اجرایی استان سمنان ۲۳ آبان ماه ۹۷ در سالن اجتماعات استاد فرهنگ شکوهی کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

دهقانلو گفت: همچنین نمایشگاه کتاب از آثار مولفان و نویسندگان دستگاه‌های اجرایی در حاشیه همایش تقدیر از مولفان و نویسندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان همچنین از شرکت قریب به ۴۵۰ نفر از کارکنان، کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در جشنواره خاطره نویسی خبر داد.

وی ضمن اشاره به درخشش کتابداران این استان در جشنواره منطقه ای قصه گویی اظهار داشت: در  آیین اختتامیه جشنواره منطقه ای قصه گویی که در تهران برگزار شد، سه کتابدار استان سمنان به مرحله ملی راه یافتند. زهرا رخشانی، سکینه پازوکی و سمیه رجبی از استان سمنان نفرات  منتخب برای حضور به مرحله ملی معرفی شدند. همچنین از عباسعلی زیبا، کتابدار این استان نیز به عنوان پیشکسوت قصه گویی تجلیل شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از برگزیده شدن روستای مومن آباد این استان در ردیف روستاهای دوستدار کتاب کشور خبر داد و گفت: یک هزار و ۴۰۶ روستای کشور در طرح انتخاب روستاهای دوستدار کتاب نامزد شده بودند که با رای هیات داوران، روستای مومن آباد سمنان در ردیف ۱۰ روستای دوستدار کتاب قرار گرفت.

دهقانلو تصریح کرد: در جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور کتابخانه عمومی شیخ محمود مزدقانی مومن آباد موفق به کسب روستای برتر و کتابخانه شهید غلامرضا شهروی لاسجرد موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر شد.

دهقانلو با اشاره به این مطلب که در هفته کتاب سال ۹۷ کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) روستای نام‌نیک شهرستان میامی افتتاح شد، بیان کرد: کتابخانه عمومی ثامن الائمه (ع) روستای نام نیک با مساحت ۲۰۹ متر به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اهمیت انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی به عنوان پشتیبان اجرایی و فکری کتابخانه‌های عمومی در پیشبرد اهداف نهاد،‌ گفت: استان سمنان دارای ۲۰ انجمن، شامل  یک  انجمن استان و هشت انجمن در شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار، مهدیشهر، سرخه، میامی، آرادان و ۱۱ انجمن بخش و شهر  بیارجمند، بسطام، مجن، کلاته خیج، رودیان، امیرآباد، کلاته رودبار، دیباج، شهمیرزاد، درجزین و ایوانکی است.

دهقانلو تعداد اعضای انجمن‌ها در استان سمنان را ۱۵۸ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: به جز شهر کهن آباد که کتابخانه ندارد مطابق قانون در تمام سطح استان انجمن کتابخانه‌های عمومی فعالیت می‌کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه در سال ۹۷، ۱۰۷ جلسه انجمن در استان سمنان برگزار شد، گفت: این جلسه‌ها دارای ۵۵۱ مصوبه بود.

دهقانلو با اشاره به این مطلب که خیرین به عنوان یکی از پشتوانه‌های اصلی و یاور کتابخانه‌های عمومی، مشوق بسیار خوبی برای دیگران در عرصه کمک‌های فرهنگی هستند، افزود: کمک‌ها می‌تواند به صورت نقدی، اهدای تجهیزات واهدای کتاب باشد. خیرین همچنین در اهدای کتاب نیز فعال بوده و به منظور غنی سازی منابع کتابخانه‌های عمومی استان بیش از ۲۶۰ هزار جلد به ارزش ریالی بالغ بر دو میلیارد ریال کتاب اهدا کردند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با تاکید بر اینکه خیرین در شهرستان میامی کمک‌ها و مساعدت‌های بیشتری داشته اند، افزود: ساخت و احداث کتابخانه در روستای نام نیک با زیربنای ۲۰۹ مترمربع با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و پانصد میلیون ریال، زیباسازی نما و داخل کتابخانه ابن یمین فریومدی روستای فریومد، فضاسازی کتابخانه حضرت علی اکبر(ع) روستای نردین و محوطه سازی کتابخانه  عمومی امام حسین (ع) کالپوش میامی از جمله مساعدت‌های خیرین در این شهرستان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها