شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
اگر بار دیگر به دنیا می‌آمدم، کتاب فروش می‌شدم

امروز جمشید مشایخی در میان هنردوستان سینما و تئاتر به خاک سپرده شد، کسی که شاید کمتر کسی خبر از علاقه او به کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) روزهای پایانی تعطیلات نوروز برای مردم هنردوست ایران روزهای خوبی نبود. روزهایی که جمشید مشایخی پیشکسوت بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون را از دست دادیم که در فیلم‌های ماندگاری مانند «گاو»، «شازده احتجاب»، و «هزار دستان» نقش آفرینی کرد. درباره فعالیت‌های هنری او بسیار صحبت شده است، اما شاید کمتری کسی بداند که جمشید مشایخی تا چه اندازه علاقه‌مند به کتاب بود. وی ​از جمله هنرمندانی بود که به کتابخوانی علاقه زیادی داشت و این موضوع را در مناسبت‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون نشان می‌داد.

 او یکی از مهمانان برنامه کتاب‌باز بود که برنامه‌‌ای با محوریت کتاب است. مشایخی در آن برنامه از علاقه‌ خود به کتاب گفت. او در «کتاب باز» علاوه بر حافظ خوانی، «دیوان حافظ» را به این برنامه هدیه کرده و داستانی هم برای کودکان تعریف کرده بود. این هنرمند در این برنامه ضمن ابراز علاقه فراوان خود به «شاهنامه» حکیم ابوالقاسم فردوسی، قسمتی از داستان سام نریمان را به زبانی ساده روایت کرد.
 

همچنین این بازیگر در سال‌روز تولد 82 سالگی خود گفته بود: با اینکه به بازیگری علاقه دارم اما اگر یک بار دیگر به دنیا می‌آمدم، کتاب فروش می‌شدم تا اینگونه بتوانم دنیایی جدیدتر را تجربه کنم.

مشایخی در برنامه «خندوانه» نیز صحبت از کتاب را فراموش نکرده بود و زمانی که او و همسرش «گیتی افروز رئوفی» در این برنامه حضور پیدا کردند سخنان خود را با داستان کوتاهی از شاهنامه آغاز کرد و از اولین هدیه‌ای که به همسرش داد گفت. مشایخی برخلاف تصور همسرش، کتاب «اتللو» نوشته شکسپیر را به عنوان اولین هدیه‌ برای همسرش انتخاب کرده بود.

این هنرمند فقید کشورمان همچنین در گفت‌وگویی دیگر درباره کتاب و آثار خواندن آن صحبت کرده است. مشایخی در این گفت‌وگو کتاب‌فروشی را مانند رگ قلب خود دانسته و بسته‌شدن کتاب‌فروشی‌ها را عامل غصه‌دار شدنش بیان کرده و می‌گوید: کتاب‌فروشی مانند رگی است که به قلب من می‌رسد و زمانی که کتاب‌فروشی بسته می‌شود گویا رگ قلب من قطع می‌شود.
 

علاوه بر این همه علاقه مشایخی به حوزه کتاب، چندین کتاب در رابطه با زندگی و فعالیت‌های این هنرمند تدوین شده است که از جمله آن می‌توان به کتاب‌های «حدیث پیر فرزانه» و «با طلوع» اشاره کرد.

فرود شمخالی کتاب «حدیث پیر فرزانه: پژوهشی منظوم در زندگی و آثار هنری استاد جمشید مشایخی» درباره زندگی و آثار این هنرمند نگاشته است. او در این کتاب با استفاده از نام برخی فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و چندین تئاتری که مشایخی در آن به ایفای نقش پرداخته قطعات منظومی سروده که بخش‌هایی از زندگی این هنرمند را به تصویر می‌کشد.

همچنین خسرو شهریاری نیز کتاب «تا طلوع: گفتگو با جمشید مشایخی» که شامل مصاحبه‌هایی با مشایخی است را به رشته تحریر در آورده است و نشر کاوشگر آن را منتشر کرده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    مطلب‌ خوبی بود. یادی از هنرمندان و ادیبان نباید فقط با دریغا همراه باشد. رویه خوبی دارید که به آثار مرحوم اشاره کردید. البته کاش کمی دامنه گزارش را وسیع می کردید تا گزارش تان در سطح نمی ماند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها