افزوده شدن بیش از 6000 مترمربع به فضای کتاب‌فروشی‌های کشور

تنگناهای اقتصادی نشر پرتکرارترین مسأله در تحلیل‌ فعالان این حوزه به شمار می‌رود اما سال 97 به‌جز اخبار ناگوار و نگران‌کننده، خبرهای خوشی را نیز در خود داشت که شاید مهمترین آن‌ها، گشایش کتاب‌فروشی‌های جدید باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- سمیه حسن‌نژاد؛ ایجاد تناسب بین تعداد ناشران و کتاب‌فروشی‌ها، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ اهالی قلم است؛ در‌حالی‌که آمار‌ها از وجود بیش از 15 هزار پروانه نشر در کشور حکایت دارد، تعداد کتاب‌فروشی‌های واقعی در کشور به 1000 واحد هم نمی‌رسد؛ بنابراین انتشار خبر تاسیس کتاب‌فروشی‌های جدید در تهران و یا دیگر شهر‌ها طی سال 1397 از یک سو نوید‌بخش افزایش ویترین کتاب و افزایش مخاطبان و از سوی دیگر زمینه‌ساز ایجاد تناسب بین این دو حلقه نشر است.

یکی از رویدادهای مهم و تسهیل‌گر در این مسیر، اجرای طرح «تخصیص کاربری فرهنگی برای تاسیس کتابفروشی» یا همان امکان استفاده از محل مسکونی برای تاسیس کتاب‌فروشی در تهران بود که موجب شد بارقه‌های امید برای تقویت بنیه‌ صنعت نشر ایجاد شود.

سال 97 شاهد افتتاح چند کتاب‌فروشی بزرگ، کوچک و محلی در کشور بودیم که در ادامه به برخی از این کتاب‌فروشی‌ها اشاره می‌شود. نکته قابل توجه این است که غالب این کتاب‌فروشی‌ها، کتاب‌فروشی‌های بزرگ و به‌لحاظ نوع چیدمان و ساختار، مدرن ارزیابی می‌شوند.

افتتاح کتاب‌فروشی آقای بازیگر در اصفهان
نخستین شعبه شهر کتاب اصفهان به همت سروش صحت؛ نویسنده، بازیگر و کارگردان نام‌آشنای کشور 29 تیر‌ماه با شعار «زندگی یک کتاب است، ما همه نویسنده‌ایم» افتتاح شد. ایده تاسیس این فضا از عمل تا اجرا 6 ماه به‌‌طول انجامید.


فروشگاه شهرکتاب اصفهان با مساحت 700 مترمربع در دو طبقه، متشکل از بخش‌های کتاب بزرگسال، کتاب نفیس، کنج دیجیتال، ‏موسیقی، صنایع دستی، کافه، کتاب کودک و نوجوان، نوشت‌افزار، نوشت‌افزار لوکس، هدایا، کتاب خارجی و خدمات مشتریان است.

نشر چشمه رکوردار افتتاح کتاب‌فروشی در سال 1397
نشر چشمه سال 97 چهار کتاب‌فروشی جدید افتتاح کرد. نخستین کتاب‌فروشی این نشر صاحب‌نام کشور، جمعه، ۱۶ شهریور‌ماه به‌طور رسمی افتتاح شد. این کتاب‌فروشی از سال 1396 در خانه‌ فرهنگ رایزن، واقع در نیاوران، فعالیت داشته است. براساس توافق صورت گرفته بخش فرهنگی شامل 400 متر مربع خانه فرهنگ «رایزن» با شرایطی به نشرچشمه واگذار شده است.

کتاب‌فروشی دیگر نشر چشمه، کمتر از 30 روز بعد یعنی در تاریخ 20 مهر‌ماه در مشهد افتتاح شد. این کتاب‌فروشی با عنوان «دلشدگان» با نشان تجاری نشر چشمه و اعطای نمایندگی در منطقه وکیل‌آباد مشهد، تاسیس و افتتاح شد. کتابفروشی‌ دلشدگان مشهد با دو طبقه و مساحت 420 متر ویژه کتاب با مدیریت مهدی غفاریان فعالیت می‌کند. در حال حاضر نیز 10 هزار عنوان کتاب در این کتاب‌فروشی وجود دارد. 

کتاب‌فروشی دیگر نشر چشمه در  اراک با عنوان «نشر چشمه آفتاب» نیز 20 دی‌ماه فعالیت خود را آغاز کرد. این کتاب‌فروشی در فضایی بالغ بر 170 متر‌ مربع ایجاد شده و بیش از 12 هزار نسخه کتاب نیز  در این فضا وجود دارد. 

در آستانه نوروز یعنی 17 اسفندماه کتاب‌فروشی دیگر نشر چشمه با عنوان «چشمه کارگر» در پایتخت افتتاح شد. این شعبه در خیابان کارگر شمالی، تقاطع بزرگراه شهید گمنام، کوچه چهارم، پلاک ۲ واقع شده است. کتابفروشی «چشمه کارگر» دو طبقه و 200 متر است؛ علاوه بر کتاب، اقلام دیگری مانند نوشت‌افزار، لوح‌های فشرده موسیقی نیز عرضه می‌‌شود.  




نخستین کتاب‌فروشی نشر چشمه سال 1363 در خیابان کریمخان تاسیس شد و جریان توسعه کتاب‌فروشی‌ این نشر از سال 1393 با تقویت دنبال شد. فروشگاه‌های کوروش، آرن، پریس و رایزن را در تهران و آفتاب (در شهر اراک)، بابل (در شهر بابل) و دلشدگان (در شهر مشهد) دیگر کتاب‌فروشی‌های نشر چشمه است.

بوکلند پا را از تهران فراتر نهاد
نخستین شعبه شهرستانی فروشگاه بوکلند، سال 97 در شیراز افتتاح شد. خدمات متنوعی در این مجموعه که بالغ بر 800 متر مربع است عرضه می‌شود. ایجاد فضای مناسب برای تعامل مخاطبان با پدید‌آورندگان از اهداف اصلی مسئولان این مجموعه است.

 اهداف این مجموعه در پایگاه اطلاع‌رسانی بوکلند شیراز آمده است: «ما کوشیده‌ایم با در نظر گرفتن تمامی سلایق، مجموعه‌ای از متنوع ترین محصولات فرهنگی و هنری شامل کتاب و نشریات کودک و بزرگسال، کتاب و نشریات خارجی، موسیقی، آثار هنری تزیینی، کتاب‌های نفیس و نوشت افزار را با راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجموعه، در اختیار مراجعین قرار دهیم.»  با افتتاح بوکلند در شیراز مردم این شهر می‌توانند از 84 کتاب‌فروشی استفاده کنند.




دومین شعبه بوکلند تهران نیز سال 97 فعالیت خود را آغاز کرد. این ​شعبه 16 شهریور‌ماه در فضایی حدود ۲۳۰ متر در مجتمع تجاری آوا‌سنترِ محله اقدسیه واقع در شمال شرق تهران است. این شعبه علاوه‌‌بر 4000 عنوان کتاب، نوشت‌افزار، محصولات فرهنگی و هنری نیز عرصه می‌کند. 

فروش رویا در کتاب‌فروشی
نشر «اسم» که سه سه پیش فعالیت خود در عرصه نشر را کلید زد، در سال 97 با شعار «این گوشه شهر رویا می‌فروشند» دومین کتاب‌فروشی و کافه ‌کتاب خود را تاسیس کرد. فروشگاه جدید نشر اسم، مجموعه‌ای چندمنظوره با طراحی داخلی ویژه است.
کتاب‌فروشی، کودک و بازی‌های رومیزی از بخش‌های مختلف این مجموعه محسوب می‌شود.  

این کتاب‌فروشی که قرار است 22 فروردین‌ماه سال آُینده به‌طور رسمی افتتاح شود، در حال حاضر نزدیک به 7000 نسخه و نزدیک به 4000 عنوان کتاب را در 100 متر مربع قرار داده است. 



کتاب‌فروشی نشر اسم در خیابان ولیعصر‌(عج)، نرسیده به میدان ونک، روبه‌روی ایستگاه پل همت، نبش ساختمان خانه مهر امام رضا‌(ع) واقع شده است.

آموت صاحب کتاب‌فروشی شد
یوسف علیخانی که خود داستان‌نویس است و آثار او هم با اقبال مخاطبان و هم منتقدان و جایزه‌های ادبی روبه‌‌رو بوده است، بعد از حضور موفق در نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور و انتشار آثار پرفروش این‌بار تصمیم به ورود به عرصه کتابفروشی‌ها شد.


کتابفروشی نشر آموت همزمان با دهمین سالروز تاسیس نشر آموت با حضور اهالی قلم 28 آذر‌ماه سال 97 افتتاح شد. کتاب‌های بیش از 160 ناشر در حوزه‌های بزرگسال و کودک و نوجوان در فضای 70 متری در دسترس مخاطبان قرار دارد.
 

​کتاب‌فروشی آموت در بلوار مرزداران - نبش خیابان آریافر - ساختمان دوهزار - طبقه همکف شمالی واقع و در مدت اندک به یکی از پاتوق‌های اهالی کتاب تبدیل شده است و پای مردم منطقه را به این کتابفروشی باز کرده است. این کتابفروشی در مدت اندکی که از زمان افتتاح آن می‌گذارد شاهد رونمایی کتاب‌های جدید نشر آموت و ناشران دیگر بوده است و استقبال خوبی از حضور چهره‌های نام آشنا مانند مصطفی رحماندوست از سوی کتابخوانان و دوستداران کتاب شده است.

«عمارت روشنان» در تهران روشن شد
همزمان با 10 اسفند‌ماه کتاب‌فروشی انتشارات به‌نگار با عنوان  «عمارت روشنان» در تهران افتتاح شد.  این عمارت، مجموعه‌ای چند منظوره با طراحی داخلی ویژه شامل بخش‌های مختلف ازجمله کتابفروشی، بخش ویژه برگزاری رویدادها و کافه است. کتابفروشی «عمارت روشنان» در بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، خیابان امیرنوری پلاک 22 واقع شده است.




«عمارت روشنان» 1300 متر مربع مساحت دارد و در بنای 100 ساله‌ محل دزاشیب تهران ایجاد شده است. حدود ۱۶۰ مترمربع از ساختمان به کتابفروشی اختصاص دارد. مخاطبان می‌توانند از۱۰ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف در حوزه‌های عمومی، کودک و نوجوان و خارجی در این کتابفروشی استفاده کنند. فلسفه کودکان، نقالی یا داستان‌گویی از برنامه‌های متنوع بخش ویژه کودک این کتاب‌فروشی است.  ویژگی ممتاز این کتاب‌‌فروشی ایجاد دسترسی مردم محله به کتاب است.

صدای «چهل کلاغ» بلند شد
تاسیس کتاب‌فروشی نشر چهل‌کلاغ در سال 97، نمونه قابل تاملی از همکاری چند فعال حوزه نشر بود. محمدحسینی، فرشته احمدی، جواد ماه زاده و امین حسینیون هرچهار نفر داستان نویس‌اند و سال‌ها در کارنامه خود تجربه کار در انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها را داشته‌اند و این‌بار با کنار هم قرار گرفتن تصمیم دارند اتفاق جدیدی را در عرصه روبه‌رو شدن با مخاطب در کتابفروشی تجربه کنند. چهل‌کلاغ البته کارش به کتابفروشی محدود نشده و یک انتشارات هم هست و در فروشگاه آنلاین نیز به دنبال اجرایی کردن ایده‌های نو است.

چند روز مانده به آغاز سال نو، کتاب‌فروشی «چهل کلاغ» نیز در مجنمع تجاری ارگ میدان تجریش در فضای 250 متری ایجاد شد. بیش از 4000 هزار عنوان کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شده است.


 

برگزاری دورهمی‌ها، نشست‌ها و گپ‌وگفت‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی از اهدف اصلی گردانندگان  کتاب‌فروشی چهل کلاغ است.

افزایش 4 برابری فضای دسترسی به کتاب در هرمزگان 
افتتاح بو‌کتاب در بند‌رعباس با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از اخبار داغ در حوزه تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سال 97 بود.  شرکت «دنیای ماه‌پیشونی» بعد از تجربه اداره بخش کتاب‌فروشی باغ کتاب تهران با تاکید بر اولویت ایجاد دسترسی مردم مناطق محروم به کتاب، مجموعه «بو‌کتاب» را در بندرعباس افتتاح کرد. براساس امار با افتتاح بو‌کتاب میزان دسترسی مردم استان هرمزگان چهار برابر شده است.




این کتاب‌فروشی با مساحتی بالغ بر 2060 متر  و  15 هزار عنوان کتاب دارد. بیش از 25 نفر از افراد بومی در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند که نشان از تاثیر‌‌گذاری اجتماعی توجه به فعالیت‌های فرهنگی است. 

تولد «خانه کتاب پیدایش» در روز کتابگردی 
در نخستین ساعات آغاز چهارمین دوره پویش «کتاب‌‌گردی» سال 1397 کتاب‌فروشی «خانه كتاب پيدايش»در منطقه چهار شهرداری تهران افتتاح شد. این کتاب‌فروشی دارای 12 هزار عنوان کتاب است. 

خانه کتاب پیدایش، حدود 500 مترمربع فضا و دو طبقه دارد. 400 متر از این فضا به حوزه کتاب مربوط می‌شود، طبقه اول به فضای کودک و نوجوان اختصاص دارد و علاوه بر کتاب بازی و سرگرمی و نوشت‌افزار نیز عرضه می‌شود،‌ همچنین طبقه فوقانی مربوط به عرضه کتاب بزرگسال است که در آن بخش‌هایی مثل گالری، موسیقی و کتاب‌های نفیس قرار دارد.
این کتاب‌فروشی براساس مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر امکان بهره‌‌برداری از فضا مشکونی برای ایجاد کتاب‌‌فروشی یا همان کاربری فرهنگی ایجاد شده است. 



کتاب‌فروشی ساپرا 10 روز گذشته از محله سعادت‌آباد، به خیابان انقلاب منتقل شد. شعبه جدید ساپرا 42 متر است و در بین خیابان انقلاب و وصال واقع شده است. بیش از 2500 کتاب در این شعبه عرضه شده است. 
 


افتتاح کتاب‌فروشی در  منطقه محروم
نخستین فاز این کتاب‌فروشی حکیم با متراژ 260 متر مربع
 6 اسفند‌ماه سال 1397 در منطقه محروم سیستان و بلوچستان افتتاح شد. ارائه مشاوره انتخاب کتاب به مخاطبان یکی از خدمات این مجموعه است. 



بخش ویژه قصه‌گویی برای کودکان، کارگاه نقد و بررسی کتاب، شب شعر، معرفی کتاب، نقاشی، پرورش هوش و خلایت و یا کنترل استرس از دیگر خدمات این مجموعه است. در حال حاضر 18 هزار جلد و نزدیک به 13 هزار عنوان کتاب در شهر کتاب حکیم وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها