دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
شهرهای فاقد کتابخانه کشور به 130 شهر کاهش یافته است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در آئین گرامیداشت پانزدهمین سالروز تاسیس این نهاد ضمن تشریح رویکردها طی 15 سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که تا سال 1400 تعداد شهرهای فاقد کتابخانه به صفر برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین گرامیداشت پانزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور صبح دوشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی، علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، سعید اوحدی؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از اعضای ستاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در باغ کتاب تهران برگزار شد. 
 
علیرضا مختارپور در این مراسم با اشاره به تاریخچه نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: اولین قانون مستقل مربوط به کتابخانه‌های عمومی سال 1344 به تصویب مجلس رسید. اما ابهامات و اشکال‌های اجرایی آن قانون سبب شد تا عملا در سال 1352 با وضع برخی مواد در قوانین دیگر عملا آن قانون کارایی خود را از دست بدهد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اداره کتابخانه‌های عمومی عملا تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت اما باوجود گسترش کمی کتابخانه‌ها، برخی نواقص و کمبودها، اداره کتابخانه عمومی کشور را با مشکل روبه‌رو کرد. در نهایت به پیشنهاد دولت قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور 17 اسفند سال 1382 به تصویب رسید.
 
وی ادامه داد: تعداد کتابخانه‌های عمومی سال 1356 معادل 373 کتابخانه و سال 1382 که لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد 1459 کتابخانه و در پانزدهمین سالگرد تصویب قانون جدید کتابخانه‌ها در سال 1397 به 3445 کتابخانه عمومی رسیده است.
 
مختارپور بیان کرد: رشد تعداد کتابخانه‌های عمومی نسبت به سال قبل از پیروزی انقلاب رشد نه برابری را نشان می‌دهد و در 15 سال گذشته رشد 136درصدی در تعداد، 131 درصدی در زیربنا و 377 درصدی در کتابداران و همچنین 73 درصدی مراجعان دستاوردهای دوره 15ساله این نهاد است.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آنچه در سال‌های اخیر براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز برنامه‌های موردنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین هیأت امنای نهاد و نیز مصوبات هیأت امنا به‌عنوان محورهای اصلی فعالیت نهاد قرار گرفته متعدد است.
 
مختارپور در تشریح اهداف و محورهای اصلی فعالیت نهاد ادامه داد: تبدیل کتابخانه از مرکز امانت کتابخانه به پایگاه فرهنگی اجتماعی با محوریت کتاب و کتابخوانی و استفاده از ظرفیت گسترده کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مرکزی برای تعامل و گفت‌وگو، رشد آگاهی‌های اجتماعی، فرهنگی و نقش‌آفرینی به‌عنوان مرکز تبادل اطلاعات و آگاهی‌های فردی و اجتماعی ازجمله محورهای اصلی نهاد است.
 
وی بیان کرد: نقش‌آفرینی مثبت و موثر کتابخانه‌ها در ارتقای سلامت اجتماعی به‌ویژه با توجه به برخی آسیب‌های اجتماعی موجود با اولویت مناطق دارای ویژگی‌های خاص و همچنین توجه ویژه به کودکان و نوجوانان به‌عنوان نسل آینده و امید کشور که در گام دوم انقلاب اسلامی منابع اصلی انسانی کشور را در عرصه‌های مختلف تشکیل می‌دهند از جمله دیگر اهداف است.
 
مختارپور گفت: مبتنی‌ساختن تمام فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در عرصه ساخت و تاسیس، تجهیز، تأمین منابع، برنامه‌های فرهنگی ازجمله پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صورت‌گرفته در داخل و خارج کشور و ارزیابی برنامه‌ها و عملکردها با شاخص‌های عینی دقیق و نیز بومی‌ساختن برخی دستاوردهای جهانی در عرصه کتابداری و کتابخانه‌ها برای اثربخشی بهتر و بیشتر در کشور از دیگر مصوبات هیأت امناست.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: تاکید بر ارتقای سطح ملی، فرهنگی و مهارتی کتابداران به‌عنوان رکن اصلی در کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزاری دوره‌ها و جلسات حضوری و غیرحضوری کتابداران، شکستن ساختارهای اداری و دست‌وپاگیر و روی‌آوردن به فعالیت‌های جهادی برای تحقق برنامه‌های فرهنگی و رسیدگی به مناطق محروم کشور از جمله در برنامه مدرسه جهادی خواندن، رسیدگی به شهرهای دارای اولویت از نظر ارتقای سلامت و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر رویکردهای مهم نهاد است.
 
مختارپور ادامه داد: مشارکت و همکاری با دستگاه‌ها و نهاد مهم اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی عمرانی و نیز خیرین کشور برای تسریع در گسترش کتابخانه‌ها و امکان دسترسی عادلانه همه مردم کشور به کتابخانه‌های عمومی و همچنین تلاش برای تحقق تاسیس کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه نیز از دیگر اولویت‌های هیأت امنای نهاد بوده است.
 
وی بیان کرد: از 1245 شهر کشور در سال 1393 بالغ بر 256 شهر به‌طور کلی فاقد کتابخانه عمومی بوده‌اند که با تلاش نهاد کتابخانه عمومی در سال 1397 این تعداد به 130 شهر کاهش پیدا کرده است.
 
مختارپور ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه نهادهای دولتی و عمومی و همچنین مجلس شورای اسلامی تا سال 1400 تعداد شهرهای فاقد کتابخانه به صفر برسد.

برگزاری اختتامیه جشنواره قصه‌گویی در مازندران 
مهدی رمضانی؛ معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم درباره فعالیت‌های یک سال گذشته این نهاد گفت: تاسیس دو کتابخانه مرکزی در شهرهای بجنورد و مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مهمترین فعالیت‌های نهاد طی یک سال گذشته بود. البته این دو کتابخانه که جزو پروژه‌های مهم نهاد محسوب می‌شوند نوین و ارتقاء خواهد یافت.

وی با اشاره به تقدیر از ۴۰ اهل قلم از سوی نهاد ادامه داد: همچنین در سال جاری نخستین جشنواره قصه‌گویی در هشت منطقه کشوری برگزار شد و اختتامیه ملی این رویداد فروردین ماه سال آتی در مازندران برگزار می‌شود. لازم به اشاره است که کارشناسان و داوران این رویداد را قابل توجه دانسته‌اند.

رمضانی با بیان اینکه همه کتابخانه‌‌های عمومی به بخش کودک و نوجوان تجهیز شده‌اند، افزود: برگزاری  جشنواره قصه‌گویی مکمل نرم افزاری بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌هاست. برگزاری دومین جشنواره خاطره‌نویسی اعضا و کتابداران و همچنین جشنواره هدهد سفید با محوریت انتخاب کتاب برتر از سوی مخاطبان و اعضا با مشارکت ۲۰۰۰ نفر نیز از دیگر رویدادهای نهاد است.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سلسله نشست‌های نمایشنامه‌خوانی و دوره آموزشی ویژه کتابداران با وجود همه تنگناهای مالی، توزیع بسته ویژه انقلاب در کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به قومیت و حتی زبان اهالی و همچنین طرح کتابخانه گردی با مشارکت ۱۷۶ کتابخانه تازه تاسیس و یا بازسازی شده طی یکسال گذشته از اقدامات نهاد است.

وی همچنین تقدیر از ۴۰ اهل قلم از سراسر کشور را از دیگر فعالیت‌های نهاد خواند.

 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها