جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
قلم به دستانِ امروز حالات علامه حلی را مطالعه کنند

آیت‌الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آئین اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی، گفت: برادران و خواهرانی که امروز قلم در دست دارند، لازم است حالات علامه حلی (ره) را مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، پیش از ظهر روز پنجشنبه 16 اسفندماه، آئین اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی (ره) در سالن قدس مجتمع آموزشی عالی امام خمینی (ره) با حضور آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، آیت الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام محمد صالح  مازنی دبیر جشنواره و جمعی از اساتید، طلاب و فضلا در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمد صالح مازنی دبیر دهمین جشنواره علامه حلی (ره) به گزارشی از برگزاری ادوار جشنواره علامه حلی (ره) پرداخت و گفت: از اولین آیین جشنواره حلی (ره) در سال ۸۷ تا کنون 10 سال می‌گذرد. در دوره جاری ۲۱ هزار و ۹۹۶ اثر به این جشنواره وصول شده است. این نشان می‌دهد جشنواره به دورترین مدارس علمیه نیز رسیده است. از ۱۰۵ هزار و ۷۸۰ اثر، سهم برادران ۵۸ درصد و سهم خواهران ۴۲ درصد بوده که ۳۴ درصد مجموع آثار به مرحله بعدی رقابت‌ها راه یافته اند و از میان آثار راه یافته ۱۲ درصد به ارزیابی دوم رسیده اند و در نهایت ۷۴۱ اثر معادل ۰/۷ درصدی معادل رتبه شناخته شدند.

دبیر دهمین جشنواره علامه حلی (ره) به گروه‌های علمی شرکت کننده در جشنواره اشاره کرد و در مقایسه‌ای به ارزیابی آن‌ها پرداخت و  گفت: در گروه فقه و حقوق اسلامی آثار برادران مسیر افزایشی و آثار خواهران در مسیر کاهشی قرار داشته است. مقاله‌ها  کمترین و پایان نامه‌ها بیشترین سهم برگزیدگی را کسب کرده اند. گروه علوم حدیث و درایه با سهم دو درصدی و گروه علوم فقه در بخش خواهران با سهم ۰/۴ درصدی کمترین اقبال را داشته است. در طول این مسیر 10 ساله آثار ادبی کاهش داشته و از دوره سوم شاهد کاهش عددی در قالب کتاب هستیم و بیشترین نوسان تولید اثر در قالب پایان نامه‌ها دیده می‌شود.

وی یادآور شد: تشویق طلاب جوان به تالیف اثر در علوم حوزوی و علوم انسانی اسلامی از جمله توفیقات این جشنواره محسوب می‌شود و دستیابی به سطح قابل قبول از اعتبار علمی از جمله دستاوردهای این جشنواره است.
 

حجت‌الاسلام مازنی مشارکت استان‌ها را در راستای سیاست گذاری دبیرخانه عنوان کرد و یادآور شد: هر ساله شاهد افزایش قابل توجه آثار ثبت شده طلاب استان‌ها بوده ایم و در دهمین دوره بیش از ۲۱ هزار اثر توسط آن‌ها وصول شده که نسبت به دوره نخست رشد پنج درصدی داشته است.

وی به مشکلات دبیرخانه‌های استانی هم اشاره کرد و افزود: تقویت نشاط علمی در بین طلاب خواهر و برادر زیر ۳۱ سال گامی بود که بدون مشارکت همگان با دشواری صورت می‌گرفت. هم اکنون دبیرخانه استانی این جشنواره تاسیس شده اما به دلیل مشکلات بودجه ای، تعدادی از استان‌ها هنوز امکان برگزاری آیین پایانی خود را نیافته‌اند.

دبیر دهمین جشنواره علامه حلی (ره) یادآور شد: حاصل جشنواره ۱۸ هزار طلبه و تالیف بیش از ۲۹ هزار اثر در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه شده است و ۳۸۷ اثر برگزیده استانی به دبیرخانه کشوری ارسال شده است. برادران بیش از ۱۳ هزار مقاله و خواهران ۵۷۲۱ مقاله ارائه کرده اند. در بخش پایان نامه خوهران ۲۴۲ پایان نامه و برادران ۲۳۶ پایان نامه را ارائه داده اند. ۱۴ پایان نامه، ۹ تحقیق پایانی، ۹ مقاله و دو کتاب آثار برگزیده این جشنواره بوده است.

وی ادامه داد: استان قم با ۱۵ اثر، آذربایجان شرقی با ۴ اثر، اصفهان سه اثر، تهران دو اثر و برخی استان‌های دیگر هر کدام با یک اثر در جشنواره برگزیده داشته اند.
 

طلابی که قدرت پژوهش در وجودشان است، احساس مسئولیت کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه این نشست هدف از پژوهش را پاسخ به سوالات و شبهه‌ها دانست و گفت: اگر پژوهش‌های ما در جهت پاسخ دادن به سوالات اصلی نباشد، انرژی‌ها هدر رفته و پژوهش که باید طراح نقشه راه آینده باشد به مقصود خود نخواهد رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران انقلاب اسلامی را معجزه قرن بر شمرد و تصریح کرد: انقلاب آمد و فضایی را به روی جهانیان گشود و به همه آرزوی‌های فطری بشر پاسخ داد. دشمنان در برابر این معجزه ساحرانی را به میدان مبارزه با آن روانه کردند. این ساحران به سحرهایی از جنس دین پرداختند و آن‌ها تلاش می‌کنند که انقلاب اسلامی را از اوج به پایین بکشد.

وی ادامه داد: تلاش‌های ضیاءالحق در پاکستان با تربیت بیش از یک میلیون طلبه با شعار جنگ علیه تشیع و مبارزه با بدعت برای اثبات تلاش‌های دشمنان برای زمین زدن انقلاب کافی است. عربستان در آفریقا، روسیه، کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا، سرمایه گذاری‌های بسیاری کرده  تا بتواند این معجزه را زمین بزند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در پایان سخنانش قدرت پژوهش و احساس مسئولیت طلاب را نکته ی مهمی عنوان کرد و یادآور شد: آن چیزی که باید در حوزه‌های علمیه اتفاق بیفتد احساس مسئولیت طلابی است که قدرت پژوهش در وجودشان است، اگر این احساس مسئولیت در ما شکل گیرد بسیاری از مطالبی که در نظام آموزش فعلی تدوین شده تبدیل به برنامه‌های مطالعاتی خواهد شد.
 

جشنواره علامه حلی(ره) در خارج از کشور نیز دستاوردهایی داشته است
در ادامه آیت‌الله جعفر سبحانی سخنانش را با اهمیت قلم در مکتب اسلام آغاز کرد و گفت: اهمیت قلم در اسلام بسیار بالا بوده و این مکتب برای قلم قداست قائل است. قسم بر غیر خدا جایز بوده و خداوند بر قلم قسم یاد کرده و این نشان دهنده اهمیت آن می‌باشد.

این مرجع تقلید به دستاوردهایی جشنواره علامه حلی (ره) اشاره کرد و افزود: جشنواره علامه حلی (ره) در خارج از کشور نیز دستاوردهایی داشته و ما از این طریق می‌توانیم صدها نفر را در داخل و خارج از کشور در مسیر نوشتن قرار می‌دهیم.

وی با ارائه پیشنهاد به برگزارکنندگان این جشنواره تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که موضوعات مشخص شود و سپس به افراد بگویند که روی آن تحقیق کنند. آثاری که از حوزه ارائه می‌شود، اگر موضوعات حساس را شامل می‌شود، باید توسط افراد با تجربه بررسی شود و به گونه‌ای نباشد که برای ما اسباب زحمت ایجاد کند.
 

در بخش دیگری از این نشست آیت‌الله مرتضی مقتدایی با تبریک فرارسیدن ماه رجب در این خصوص یادآور شد: ماه مبارک رجب از ماه‌های با فضیلت محسوب می‌شود. در ماه رجب وقایعی اتفاق افتاده است که باعث فضیلت آن شده است. از جمله عید ولادت حضرت امام باقر(ع) در روز نخست ماه رجب، روز ۱۳ رجب ولادت مبارک مولای متقیان و ۲۷ این ماه عید مبعث پیامبر اسلام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هدف برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری جشنواره علامه حلی(ره) تشویق طلاب جوان و خواهران برادران برای تولید علم در قالب‌های کتاب، مقاله و تحقیقات پایانی است که به لطف خدا این هدف به ثمر نشسته است. در نخستین جشنواره علامه حلی دو هزار و ۲۰۰ اثر به این جشنواره رسید و اکنون در دهمین دوره این جشنواره بیش از ۲۲ هزار اثر به جشنواره رسیده است و این به معنی افزایش ۲۰ هزار اثر نسبت به نخستین دوره است.

آیت الله مقتدایی افزود: این جشنواره برای طلاب زیر ۳۱ سال انگیزه ایجاد می‌کند که قلم به دست گرفته و به تولید محتوا بپردازند. و خدا را شکر همان گونه که آثار از نظر کمی افزایش یافته است، به لحاظ رشد کیفی نیز این اتفاق افتاده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: وقتی یک فکر نو و جدید نوشته شود، دیگران نیز از آن استفاده کرده و روی آن کار می‌کنند. برادران و خواهرانی که قلم در دست دارند لازم است حالات علامه حلی (ره) را مطالعه کنند و مرحوم طریری می‌گوید که من ۵۰۰ تالیف از علامه حلی(ره) را به قلم خود ایشان دیده ام و بسیاری از این تالیفات هنوز هم در محافل علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

وی در پایان در توصیه‌ای به شرکت کنندگان در جشنواره تاکید کرد: به برادران و خواهرانی که آثارشان برگزیده شده توصیه می‌کنم که به همین میزان اکتفا نکرده و راه را ادامه دهند.

براساس این گزارش در پایان این برنامه منتخبین دهمین جشنواره علامه حلی به‌شرح زیر معرفی شدند: 

بخش مقاله علمی سطح دو
 ۱.محمدحسین اقتدار پرور از مدرسه فیلسوف الدوله تهران برای مقاله «بررسی معنای مباهته در قبال اهل بدعت و رویکردهای متفاوت در قبال آن» در گروه فقه و حقوق،
۲.حسین حق شناس از مدرسه فیلسوف الدوله تهران برای مقاله «بررسی انگیزه بزرگان شهر مدینه در برپایی قیام حره» در گروه تاریخ اسلام
۳.سجاد قلی پور از مدرسه حقانی قم برای مقاله «نقش انصراف در استنباط» در گروه اصول فقه برگزیده رتبه ۳
 
بخش مقاله سطح سه
۱.خانم نگارگرمی از مدرسه عالی ولی عصر(عج) کرمانشاه برای مقاله «بررسی روش تربیت جنسی کودك توسط والدین» در گروه اخلاق و تربیت
۲.جواد محمدی سیاه بومی از مدرسه معصومیه قم برای مقاله «تضمین در برزخ نحو و بلاغت» در گروه ادبیات برگزیده رتبه ۳
 
بخش مقاله  سطح چهار
۱. محمد امینی برای مقاله «اخلاق اسلامی و کار آفرینی در نظام سرمایه داری» حائز رتبه 2 ۲.حامد حیاتی، محسن حسین نیا و مهدی شجریان به تربیت برای مقالات «بررسی توصیه های رسول خدا(ص) در نهج الفصاحه برا طراحی مسکن»، «نظریه ادراکات اعتباری و جایگاه آن در علوم اسلامی با نگاه به آثار علامه طباطبایی (ره)» و «نگرشی نوین در تبیین ضرورت عقلی عمل به دستورات شرعی» حائز رتبه برگزیده سوم
 
تحقیق های پایانی سطح دو
۱.خانم نسرین رنجبری برای مقاله «شنیدن مردگان از منظر آیات و روایات»
۲. لیلا حمدی نجف آباد برای مقاله «نقد مبانی فمینیسم از منظر آیات و روایات» رتبه دوم
۳.خانم‌ها آذر فلاح برای مقاله «بررسی مسأله بدا و ارتباط آن با دعا»، الهام علی نیا برای مقاله «مقایسه توبه در اسلام و اعتراف در مسیحیت»، حدیث جهانگیر برای مقاله «نقد و بررسی دیدگاه صوفیه درباره شیطان»، زهرا ناظریان جزی برای مقاله «تغییر جنسیت و آثار فقهی و حقوقی غیرمالی آن برخانواده»، فهیمه احدی پور برای «مستندات قرآنی اهل سنت در نظریه عدالت صحابه»، فاطمه مهدوی پور برای اثر «آثار شرح صدر در پیشبرد رسالت مدیران جامعه اسلامی» و عاطفه محمدی برای مقاله «خرافات؛ ابزار دشمن در جنگ نرم» برگزیده رتبه 3
 
 پایان‌نامه‌های سطح سه
۱.آقای محمد حسینی برای رساله علمی «نظریه صدور در الهیات سینوی و الهیات نوافلاطونی» در بخش فلسفه و منطق برگزیده رتبه اول
۲.آقایان علی شاکری، مرتضی حائری شیرازی و عبدالله رحیمی و خانم مرضیه سعادت به ترتیب برای آثار «شمول و گستره ادعیه در مطالعه تطبیقی بین صحیفه سجادیه و زبور حضرت داود(ع)»، «مفهوم معروف، عوامل پدیداری و روند شکل گیری از منظر قرآن و حدیث»، «رابطه خدا آگاهی با خود مهارگری با توجه به خودآگاهی و حرمت خود» و «بررسی تطبیقی وحی و الهام از منظر فارابی و ملاصدرا» رتبه دوم
 
محمدسعید کریمی اسفه برای اثر «ابعاد چالش‌های اخلاقی تنوع طلبی جنسی»، فاطمه آیتی غفاری برای پایان نامه «بررسی میزان انطباق زندگی زنان معلم شهر قزوین با سبک زندگی اسلامی»، مجتبی اسماعیلی برای اثر «بررسی معانی لام مفرده جاره همراه با تطبیق معانی بر آیات شریفه قرآن کریم»، سید محمد حاجتی شورکی برای اثر «بررسی ادعای تأثیر پذیری اسلام از دین زردتشت در آموزه معاد؛ تحلیل تاریخی و محتوایی»، سید ابوالقاسم شیخ شبانی برای پایان‌نامه «بررسی مبانی کلامی محمد عماره در باب مشروعیت حکومت»، وحیده احمد پور برای اثر «اخلاق حرفه‌ای مفسران»، سمیه شیخی برای پایان‌نامه «معناداری زندگی از منظر قرآن و سنت»، حسن محمودی برای رساله علمی «ارث زوجه از خیار معامله اموال غیرمنقول» و محمد باقری صدر برای رساله علمی «گونه‌های یهودیان مخاطبان قرآن و راهکار مواجهه با آن» در این بخش رتبه سوم
 
بخش کتاب سطح چهار
۱.حجت الاسلام احمد میرزایی برای کتاب «فرایند ثبوتی و اثباتی احکام» برگزیده رتبه 3 شد
۲. آقای عبدالمجید علی محمدی برای ترجمه کتاب لباب الاشارات و التنبیهات فخر رازی «نمط‌های ده‌گانه» رتبه سوم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها