پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
حال ناخوش پروژه‌های ناتمام کتابخانه‌های عمومی در فردوس

دو کتابخانه عمومی در شهرستان فردوس که از سال‌ها پیش در دست ساخت است، از برنامه‌ریزی مصوب عقب مانده و با گذشت زمان مشمول هزینه و تورم شده و در حال حاضر هم مسئولان نمی‌توانند زمانی برای اتمام آنها اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، کتابخانه باغستان فردوس با گذشت 7 سال از کلنگ‌زنی تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به دلیل برخوردار نشدن از اعتبار به مدت دو سال و همچنین تخصیص ناکافی، وضعیت خوبی ندارد؛ فرمانداری این شهرستان حالا دست به دامن خیّران شده است تا اتمام این پروژه را به آنها بسپارد.

دومین کتابخانه عمومیِ در حال ساختِ فردوس در مرکز این شهرستان واقع است؛ این پروژه هم قرار بود دو سال پیش با مشارکت بنیاد «قلم چی» و بخش دولتی احداث شود اما از آنجا که تامین اعتبار دولتی با تاخیر مواجه شد، بخش خصوصی در زمان مورد نظر به تعهد خود عمل نکرد و این پروژه نیز هر چند در چند ماه گذشته به 30 درصد پیشرفت رسیده است اما با تغییر متراژ، حالا با تعهدات جدید و موضوع مهم و تکراری افزایش هزینه‌ها مواجه شده است.

کتابخانه باغستان فردوس سال 90 کلنگ‌زنی شد. این پروژه 40 میلیون تومان در سال 92 اعتبار داشت که تا مرحله فونداسیون پیش رفت اما بعد از آن به دلیل مشکلات اعتباری، عملیات اجرایی آن متوقف شد و سال بعد هم، از اعتبارات شهرستان سهمی نداشت.

فرمانداری فردوس کمک گرفتن از خیّران را توصیه کرد در حالی که برای این کار، خیّری داوطلب نشد در نتیجه پروژه تا سال 95 و به مدت 24 ماه، اعتبار نداشت و در رکود به سر می‌برد. حالا که چند سال از این موضوع گذشته این پروژه دوباره به امداد خیّران سپرده شده است.
 
50 درصد پیشرفت فیزیکی؛ 7 سال پس از کلنگ زنی!
حالا که 7 سال از کلنگ‌زنی این پروژه فرهنگی می‌گذرد، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فردوس پیشرفت آن را حدود 50 درصد عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: مراحل سفت کاری کتابخانه باغستان تمام شده و کارهای داخلی، تاسیسات، گچ ، برق و... باقی مانده و قرار بر تحویل پروژه توسط بسیج سازندگی به اداره کتابخانه‌ها است تا به کمک خیّران به اتمام برسد.


ملیحه اسدی درباره علت طولانی شدن عملیات اجرایی این پروژره می‌گوید: در دو سال گذشته به پروژه اعتبار تعلق گرفته و برای ادامه کار آن هم خیّری پیش قدم شده است اما هر چه زمان می‌گذرد اعتبارات شهرستانی کمتر شده و در قالب اوراق ارائه می‌شود.

بنا به آمار رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فردوس، پروژه یادشده امسال 80 میلیون تومان اعتبار دارد که از این میزان حدود 12 درصد تخصیص یافته است و مقرر شده هر چقدر تا پایان سال محقق شد، برای این پروژه هزینه و ساختمان به اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس تحویل شود.

به گفته وی، این پروژه حدود 50 درصد پیشرفت دارد و برای اتمام هنوز حدود 100 میلیون تومان دیگر نیاز دارد.

30 درصد پشرفت کتابخانه عمومی فردوس از بهار امسال      
اسدی در عین حال درباره پروژه ناتمام دیگر فرهنگی در این شهرستان توضیح می‌دهد: عملیات ساخت کتابخانه عمومی این شهر، بالاخره بهار امسال شروع شد و خوشبختانه با گذشت چند ماه 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته پروژه قرار بود در دو سال گذشته شروع شود اما با مشکلاتی مواجه شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی فردوس اضافه می‌کند: سال قبل این پروژه 800 میلیون تومان اعتبار داشت که از این میزان 398 میلیون تومان تخصیص یافت امسال هم برای آن 410 میلیون تومان مصوب شده که تاکنون 100 میلیون تومان در قالب اوراق مشارکت تامین شده است.
 

وی به قول بنیاد علمی آموزشی قلم چی برای تامین 750 میلیون تومان از هزینه ساخت کتابخانه عمومی فردوس و برنامه‌ریزی برای تحقق تعهد بخش دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه هم به منظور افزایش متراژ این کتابخانه، تامین 300 میلیون تومان را وعده داده است که تاکنون 150 میلیون تومان آن محقق شده است.

اسدی تاکید می‌کند: این پروژه مشمول تورم و افزایش هزینه شده و نمی‌توان زمان و اعتبار اتمام آن را پیش‌بینی کرد.

آنچه بر کتابخانه فردوس گذشت
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی سال 95 از گفت‌وگو با بنیاد قلم چی برای ساخت کتابخانه در فردوس خبر داده و گفته بود: پس از پیگیری‌های انجام شده، در نهایت ۱۰ خرداد ماه 95 تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و این بنیاد منعقد شد که بر اساس آن، بنیاد یادشده تامین 750 میلیون تومان برای ساخت کتابخانه مرکزی فردوس را تقبل کرد؛ البته قرار بود به همین مقدار از اعتبارات دولتی تامین شود.
 
در پاییز سال 96 هم ملیحه اسدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس گفته بود: بنیاد قلم چی پای تعهد خود ایستاده اما برای عمل به وعده‌اش، منتظر تخصیص 750 میلیون تومان سهم بخش دولتی برای شروع پروژه کتابخانه عمومی است؛ البته در اعتبارات امسال 800 میلیون تومان برای این کار در نظر گرفته شده و پروژه دیگری نیز در دست اجرا نیست و بودجه به کتابخانه تعلق می‌گیرد اما منتظر تخصیص اعتبار هستیم.
 
وی زمان اتمام عملیات در قرارداد اولیه را پایان سال 97 بیان کرده بود؛ اما سال 97 هم دارد به پایان می‌رسد و این پروژه به دلیل تاخیر در عملی شدن تعهد بخش دولتی هنوز تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها