شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد فعالیت خود را آغاز کرد

یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد با عرضه بیش از 84 هزار عنوان کتاب توسط 410 ناشر، از امروز فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، آئین افتتاحیه نمایشگاه بزرگ کتاب یزد پیش از ظهر امروز شنبه 27 بهمن با حضور محمدمهدی احمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های یزد برگزار شد.

اختصاص 11 میلیارد ریال بن کتاب به نمایشگاه بزرگ کتاب یزد
مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در ابتدای این مراسم گفت: از زمانی که یزد به عنوان میراث مشترک بشری شناخته شد و جهانیان بر این امر صحه گذاشتند، یزد را محل تلاقی دین و معنویت و دانایی و سختکوشی معرفی کردند.
 

وی با بیان اینکه کتاب حافظه مکتوب یک جامعه است و اگر ارتباط مردم با کتاب قطع شود، گسست فرهنگی ایجاد می‌شود، افزود: اگر بخواهیم مسیر گذشتگان خود را ادامه دهیم، راه آن از مسیر کتاب و کتابخوانی می‌گذرد.

جوادیان‌زاده با تاکید بر اینکه باید به دنبال بازتولید فرهنگی و تمدنی باشیم، تصریح کرد: در استان یزد برای انس همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی به ویژه کودکان و نوجوانان با کتاب برنامه‌ریزی در دست انجام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به ثبت باشگاه‌های کتابخوانی در استان یزد گفت: ما در سطح کشور به عنوان دومین استان در زمینه ثبت این باشگاه‌ها هستیم و تاکنون بیش از 1800 باشگاه در بین اقشار مختلف مردم ثبت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یزد به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران معرفی شده و تا پایان سال یکی از شهرها به عنوان پایتخت کتاب معرفی می‌شود، یادآور شد: اقدامات بسیاری برای کسب این افتخار انجام شده که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی باشگاه‌های کتاب و ... اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: امیدواریم تمام ناشران، نویسندگان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب در ثبت این رویداد مهم فرهنگی مشارکت کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یازدهمین نمایشگاه کتاب یزد گفت: برای این نمایشگاه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بن کتاب تهیه شده و کتابها با ۳۰ درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

جوادیان زاده ادامه داد: در این نمایشگاه ۲۳۸ ناشر مستقل، ۱۳۷ ناشر نمایندگی، ۳۵ غرفه فروش متمرکز، ۱۱ کتابفروشی و در مجموع ۴۱۰ ناشر و نمایندگی، محصولات فرهنگی خود را ارائه خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در این نمایشگاه ۸۴ هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب عرضه می‌شود و ۶۰ برنامه جنبی نیز هر روز صبح و عصر با کمک و همراهی رسانه‌های یزد برگزار خواهد شد.

اختصاص 47 میلیون تومان از اعتبارات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به حوزه کتاب

محمدمهدی احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی و علمی در جامعه، موضوع کتاب و مطالعه است و اقتدار فرهنگی زمانی در جامعه شکل می‌گیرد که کتاب و مطالعه یکی از ارکان اصلی زندگی مردم باشد.
 

وی افزود: اگر کتاب به عنوان ارکان اصلی زندگی مردم قرار گیرد، آن جامعه رشد یافته است و در آن جامعه آسیب کاهش یافته و کم است.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما نباید کتاب را در حاشیه زندگی ببینیم بلکه کتاب باید در سبد خانوار ما باشد و اگر نگاه ما به کتاب اینگونه باشد، آنجاست که کتاب جز ارکان زندگی و مطالعه به عنوان اصلی سبک زندگی انسان قرار می‌گیرد.

احمدی تصریح کرد: ما باید به کتاب به عنوان فضیلت و برند فرهنگی نگاه کنیم که اگر این چنین شد، مطمئن باشیم که آن جامعه رشد یافته است.

وی ادامه داد: اگر توانستیم شرایط اجتماعی و فرهنگی را به گونه‌ای شکل دهیم که جامعه به کتاب به عنوان فضیلت نگاه کند، مطمئن باشید نگرانی در آن جامعه نیست و آسیب بر آن وارد نمی‌شود.

احمدی افزود: ما باورمان باشد که کتاب به انسان انرژی مثبت می‌دهد و معتقدیم که فضای مجازی نتوانسته جای کتاب را بگیرد و همه محققین کتابخانه و کتاب دارند زیرا این انرژی از کتاب به انسان منتقل می‌شود.

مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: همه دستگاه‌های فرهنگی موظف هستند که جایگاه کتاب و کتابت را به جامعه به نحو احسن منتقل کنند تا جامعه به عنوان یک فضیلت به آن نگاه کنند.

احمدی تصریح کرد: وزارتخانه نیز 470 میلیارد ریال از اعتبارات معاونت فرهنگی را به حوزه کتاب و کتابت اختصاص داده است که کمک به مولفین، تسهیلات به کتاب فروشان و تمامی مقدمات برای کمک به این بخش تا حدی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق کاغذ نیز سامانه‌ای راه اندازی شده است که هر کاغذ وارداتی در آن ثبت می‌شود و هرکس نیاز به آن دارد، با ثبت نام و رصد استحقاق، با قیمت مناسب کاغذ دریافت می‌کنند.

تحقیق، فکر کردن و قدرت اعتراض داشتن در جامعه علمی ما حذف شده است
آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی نیز در  این مراسم گفت: مردم و مسئولان نظام باید اهتمام بیشتری به منشور مقام معظم رهبری داشته باشند و اهل تحقیق نیز روی بند، بند این منشور کار کنند و روی مسائل مختلف عقیدتی، اجتماعی و فرهنگی آن فعالیت شود.
 

امام جمعه یزد افزود: ما الان باید به نحوی کار کنیم که کتاب‌هایمان در مقابل حرکت‌های تخریبی و بعضاً فضای مجازی بایستیم و در مقابل، کتاب‌های خوب را ترویج دهیم و کتابخوانی را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: متاسفانه در سیستم آموزشی ما سطحی‌نگری حاکم است و از اول، زمینه فکر برای بچه‌های ما درست نشده است و به بچه‌های ما، حفظ کردن و نمره آوردن را آموخته‌اند که در آینده با مشکل روبرو می‌شوند.

آیت‌الله ناصری ادامه داد: دانشگاه‌های ما سالی 15 هزار دانشجوی بیکار وارد جامعه می‌کنند و اکثر فارغ‌التحصیلان ما بیکار هستند که این نشان از سطحی‌نگری آموزش ما است.

وی گفت: البته برخی از جاها، ما حلقه‌های زنجیر را پاره کرده‌ایم که در نظامی و هسته‌ای از جمله این پیشروی‌ها است اما در بسیاری از صنعت‌ها اینطور نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: در کتاب هم مسئله سطحی‌نگری داریم و اکثر کتاب‌های ما دیجیتالی و اینترنتی شده است که اینها اجازه تحقیق و بررسی نظرهای مختلف را با ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که درس‌ها و توجه ما عمیق شود و اجازه اختراع و تحلیل و بررسی به دانش پژوهان خود بدهیم.

آیت‌الله ناصری یادآور شد: تحقیق و فکر کردن و قدرت اعتراض داشتن در جامعه علمی ما حذف شده است و عمداً انگلیسی‌ها آن را حذف کرده‌اند تا ما در جامعه پیشرفت نکنیم اما باید این معنا را بشکنیم و متحول کنیم. باید در آموزش عالی ما تحول ایجاد شود.

امام جمعه یزد بیان کرد: فطرت و سرشت ما که به سوی خدا است و باید به سمت کمال برسیم و هدف خلقت نیز همان است که متاسفانه فراموش شده است.

آیت الله ناصری یادآور شد: ما درباره سبک زندگی بحث می‌کنیم اما ابتدا باید هدف زندگی را مشخص کنیم بعد روی سبک زندگی کار کنیم.

وی گفت: هدف انقلاب، کشاندن ما به سمت عزت و برادری و توانمندی و حرکت به سمت پیش است اما استعمار این را نمی‌خواهد و سعی دارد تا ما را گمراه کند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: ناشران و کتاب نویسان و مولفان باید حواسشان جمع باشد که ملت را از مسیر سعادت و انقلاب خارج نکنند و از فطرت دور نشویم.

آیت الله ناصری یادآور شد: انقلاب بر اساس فطرت خدایی تشکیل شده است و وجود ما نیز خدایی است و امام برای اثبات آن آمده است که ما نباید اجازه دهیم که این را از ما بگیرند.
 
بر اساس این گزارش، یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد از امروز تا 3 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های یزد در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط