پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
حق‌طلب: طبقه متوسط و ضعیف جامعه باید هزینه بالایی برای خرید کتاب بپردازد

سردار احمد حق‌طلب، در نشست خبری نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، گفت: مشکل عدم استقبال از کتاب فقط مختص به کتاب‌های دفاع مقدسی نیست، همه نمایشگاه‌ها حتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به نوعی با این مساله روبه‌روست زیرا طبقه متوسط و ضعیف جامعه باید هزینه بالایی برای خرید کتاب بپردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، با حضور سردار احمد حق‌طلب؛ رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، سردار علی ناظری؛ معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، قادر آشنا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، حسین صفری؛ عضو شورای سیاست‌گذاری نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و خبرنگاران، پنجشنبه (25 بهمن 1397) در در محل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران (سالن اجتماعات زنده‌یاد عاشوری) برگزار شد.
 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، در این مراسم با اشاره به تدابیر و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، گفت: در این راستا در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس در طول سال‌های گذشته این توفیق را داشتیم که نمایشگاه تخصصی به عنوان نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس را برگزار کنیم که سه دوره آن در تهران و پنج دوره در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، خراسان و آذربایجان شرقی برگزار شد و امسال می‌خواهیم نهمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس را به واسطه همزمانی با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و کنگره ملی شهدای کرمان با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشورت با دست‌اندرکاران استان کرمان، در شهر کرمان برگزار کنیم.
 
حضور هشت کشور در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس
احمد حق‌طلب در ادامه بیان کرد: این نمایشگاه با عنوان نهمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت، برگزار می‌شود و علاوه بر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت نیز در آن عرضه خواهد شد. همچنین از هشت کشور که در طول این سال‌ها در مقابل جریان‌های استکباری جنگیده و مقاومت کرده‌اند مانند سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین و افغانستان دعوت کرده‌ایم تا در بخش مقاوت این نمایشگاه شرکت کنند و نمایندگانشان که به زبان فارسی مسلط هستند برای پاسخگویی به سوالات مردم در غرفه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم حاضر شوند و آثاری که در این حوزه در کشورشان منتشر شده را ارائه دهند.
 
وی درباره زمان و مکان برگزاری این نمایشگاه نیز توضیح داد: در این نمایشگاه که از 27 بهمن‌ماه تا سوم اسفند 1397 در حسینه ثارالله کرمان، محل دائمی برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت کرمان و همزمان با سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت در فضای 7 هزار مترمربع در سه طبقه برگزار می‌شود، علاوه بر آثاری که در این سه حوزه منتشر شده است، آثار تالیفی ایرانی که به زبان‌های دیگر منتشر شده است را نیز عرضه می‌کنیم تا زمینه‌ای برای مردم فرهنگ‌دوست کرمان فراهم شود تا هرچه بیشتر با تولیدات مختلف این حوزه‌ها آشنا شوند.
 
طبقه متوسط و ضعیف جامعه باید هزینه بالایی برای خرید کتاب بپردازد
به گفته حق‌طلب، برنامه‌های فرهنگی متنوعی در این نمایشگاه اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه‌هایی برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با آثار منتشر شده در این حوزه‌ها، نشست‌های مختلف کتابخوانی، نمایشگاه‌های فرهنگی هنری در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی و تولیدات حجمی با محوریت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اشاره کرد که به غنای برنامه‌های مختلفی که از سوی کنگره ملی 6 هزار و 500 شهید استان کرمان در دست برگزاری است، می‌افزاید و هم‌افزایی ایجاد می‌کند برای حضور بیشتر مردم و استقبال آن‌ها.
 
وی درباره برنامه‌های درنظرگرفته شده برای حضور بیشتر مردم نیز بیان کرد: در این راستا با همکاری و هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یارانه‌ها و تخفیف‌هایی برای مردم درنظر گرفته شده است که در قالب یارانه خرید به اقشار مختلف مردم مخصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان ارائه می‌شود.
 
پایین بودن استقبال مخاطبان فقط مختص به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیست
حق‌طلب درباره مشکل عدم استقبال از کتاب نیز یادآورد شد: این مساله فقط مختص به کتاب‌های دفاع مقدسی نیست، همه نمایشگاه‌ها حتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به نوعی با این مساله روبه‌روست زیرا طبقه متوسط و ضعیف جامعه باید هزینه بالایی برای خرید کتاب بپردازد. ضمن اینکه ما هنوز چندان با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا نشده‌ایم و سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و این یک ضعف فرهنگی است و باید اقدامی دراین باره صورت گیرد.
 
وی افزود: ممکن است برخی ناشران به خاطر فروش پایین ناراضی باشند ولی خدماتی که به آنها ارائه می‌دهیم مانند تردد و نقل و انتقال کتاب از شهرهای مختلف به محل برگزاری نمایشگاه و اقامت رایگان و هزینه بسیار کم اجازه غرفه‌ها، خوب و راضی‌کننده است اما بخش استقبال مخاطبان در اختیار ما نیست ولی برای جذب مخاطب، اقداماتی ازجمله همزمان کردن برگزاری این نمایشگاه با سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت کرمان که هرساله با استقبال خوبی روبه‌رو است، انجام شده است.
 
 

برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهتمام جدی وجود دارد
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نیز در این نشست به وظایف و ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ماموریت‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد باورش این است که کتاب منبع آگاهی و دانایی و بصیرت است و از جایی که ترویج فضایل و فرهنگ ایرانی اسلامی و تعمیق باورها جزء اهداف و ماموریت‌های این وزارت‌خانه است، معتقدیم این اهداف از طریق فعالیت‌های فرهنگی هنری مخصوصا کتاب محقق می‌شود و توجه به کتابخوانی را جزء اهداف خود می‌دانیم و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در عرصه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اهتمام جدی وجود دارد و این حوزه جزء محوری‌ترین مباحث فرهنگی مردم ایران است.

قادر آشنا در ادامه بیان کرد: امروزه انقلاب اسلامی و انقلاب امام خمینی (ره) که من از آن به عنوان اسلام سیاسی نام می‌برم به دنبال وضعیت مطلوب است یعنی دین و سیاست توام با یکدیگر معنا پیدا کنند چرا که اسلام به دنبال رشد فضایل اخلاقی و انسانی است و آنچه که امروز می‌بینیم این است که اسلام سیاسی و اسلامی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد بسیار تاثیرگذار بوده است و باید تفکر شیعی و پاسداری از کتاب و خاک این کشور در اولویت باشد که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت قرلار دارد.
 
وی افزود: مساله بعدی محور مقاومت است که حامیان گفتمانی هستند که امروزه در دنیا مطرح شده است و محور مقاومت آمده تا پاسداری کند از اسلام ناب که همان اسلام سیاسی است و ما در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وظیفه خودمان می‌دانیم که توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشیم.
 
عرضه 10 هزار عنوان کتاب و محصولات فرهنگی در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس
علی ناظری نیز در این نشست درباره استقبال مخاطبان توضیح داد: یکی از مزیت‌های مهم انقلاب اسلامی ایران، فرهنگ است و ما باید بتوانیم فرهنگمان را به رخ بکشیم و باید روی پایین بودن آمار مطالعه و استقبال مردم از نمایشگاه‌های کتاب کار شود. براین اساس امسال کارگروهی برای جذب و مشارکت تشکیل دادیم و به دیدار مجمع ناشران انقلا و دفاع مقدس و مدیران دستگاه‌های دولتی مانند صدا و سیما، مدارس و دانشگاه‌ها رفتیم و با آن‌ها صحبت کردیم که حمایت کنند و بن‌هایی را در اختیار زیرمجموعه‌هایشان قرار دهند تا انگیزشی باشد برای حضور در نمایشگاه.
 
معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، درباره تعداد غرفه‌ها نیز توضیح داد: امسال 190 غرفه در سه طبقه درنظر گرفته شده و درمجموع حدود 140 ناشر شرکت می‌کند و در بخش‌های قرآنی، دفاع مقدس و مقاومت حدود 10 هزار عنوان کتاب و محصولات فرهنگی در این نمایشگاه عرضه می‌شود که شامل حدود 6 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس، هزار و 500 عنوان کتاب انقلاب اسلامی و هزار عنوان کتاب قرآنی است و سایر محصولات فرهنگی نیز شامل تابلوها، دست‌نوشته‌ها، قرآن‌های نفیس و پارچه‌های قرآنی است.

 

تخصیص 200 میلیون تومان یارانه خرید کتاب 
حسین صفری نیز در این نشست با اشاره به اهداف کلان نمایشگاه ملی دفاع مقدس گفت: مشخص است که ترویج آثار دفاع مقدس و ارائه تازه‌های نشر دفاع مقدس و حمایت از ناشران این حوزه و معرفی نوقلمان این حوزه از اهداف اصلی این نمایشگاه است و از دوره اول برگزاری تا الان نیز دست‌آوردهایی داشته است.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری نهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، افزود: ازجمله مشکلاتی که وجود دارد توزیع کتاب است و یکی از کارکردهای نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس هم این است که شهر به شهر این نمایشگاه برگزار می‌شود و امکان توزیع کتاب و دسترسی مردم افزایش می‌یابد.
 
وی در ادامه سخنانش درباره میزان یارانه‌هایی که برای این نمایشگاه درنظر گرفته شده، توضیح داد: از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 200 میلیون تومان یارانه خرید درنظر گرفته شده که 20 درصد یارانه خرید کتاب و بقیه به صورت کارت‌های خرید کتاب است و به اقشار مختلف مردم اختصاص دارد. براین اساس این یارانه برای بسیجیان فعال، خانواده‌های ایثارگران و شهدا تا سقف 100 هزار تومان و برای سایر نهادها و موسسات هم به میزان مشخص درنظر گرفته شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها