سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
برپایی نمایشگاه کتاب خوزستان در ایام تعطیل؛ نظرات موافقان و مخالفان

سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان امروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که نظرات مختلفی درباره مناسب بودن یا نبودن برپایی این رویداد در تعطیلات چندروزه وجود دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان - فریبا حیدرپور: سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب در خوزستان امروز سه‌شنبه 23 بهمن به کار خود پایان می‌دهد. در گزارش زیر و در گفتگوهایی با تعدادی از ناشران، کتابفروشان، غرفه‌داران، نویسندگان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه، وضعیت برگزاری این دوره را بررسی کرده‌ایم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد:

انتقاد از تبلیغات سنتی برای اطلاع‌رسانی نمایشگاه
«نجات رنجبر» مدیر غرفه کتابفروشی شهر کتاب در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان به خبرنگار ایبنا در خوزستان گفت: متاسفانه در این دوره و در موضوع اطلاع‌رسانی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تنها به صورت سنتی اقدام به نصب بنر و تابلو در اماکن عمومی کردند که به اعتقاد من می‌توانستند با برنامه‌ریزی مناسب از این فضاها، مخاطبان بیشتری را به نمایشگاه کتاب جذب کنند.

وی ادامه داد: 30 درصد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه از ناشران تراز اول کشور هستند و درصدی نیز همه کتاب‌های خود را عرضه نکردند.

رنجبر افزایش قیمت سرسام آور و کمبود کاغذ را یکی از علت‌های عرضه نشدن همه کتاب‌های ناشران می‌داند و تاکید می‌کند: ناشران دیگر نیز با توجه به عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران، تا کتابی با اقبال مخاطب روبه‌رو می‌شود، به سرعت نسبت به چاپ مشابه آن اثر باکیفیت پایین ترجمه و ویراستاری اقدام می‌کنند.


مدیر کتابفروشی شهر کتاب در خوزستان ادامه می‌دهد: همین موضوع می‌تواند یکی از عوامل ناراضی بودن کتابخوانان، قهر با مطالعه و پایین آمدن سرانه مطالعه در کشور شود. به نظر من یکی از راه حل‌های این مشکل، پیوستن ایران به قانون کپی رایت است.

رنجبر برگزاری نمایشگاه کتاب با این وسعت را برای مردم تاثیرگذار دانسته و تصریح می‌کند: در این نمایشگاه خانواده‌ها تنها به خرید کتاب نمی‌آیند بلکه با شرکت در برنامه‌هایی چون نقد کتاب، رونمایی، نشست‌های ادبی، حضور بزرگان علم و ادب و هنر استان، فضای شاد، جذاب و خاطره‌انگیز را برای خود و کودکانشان ایجاد می‌کنند.

حضور بیش از 550 ناشر کشوری، دسترسی به تازه‌های نشر را آسان‌تر کرد
اما وحید کیانی مدیرکل کانون پرورشی کوکان و نوجوانان خوزستان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: نمایشگاه کتاب خوزستان محصول تلاش ارزشمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است که می‌تواند به کیفیت مخاطبان همیشگی کتاب بیفزاید.

وی که مدیریت انتشارات الیما را هم بر عهده دارد، تغییرات رو به رشد نمایشگاه سیزدهم را نسبت به سال گذشته مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: امکان حضور بیش از 550 ناشر در نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی است که می‌تواند نوید دسترسی راحتتر مخاطبان به آثار مورد علاقه خود را به دهد.

مدیرکل کانون پرورشی کوکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به غرفه کانون پرورش فکری کوکان گفت: امسال برای اولین بار یک غرفه در سالن مجزا به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داده شده بود که در این غرفه محصولات فرهنگی کانون علاوه بر نمایش، به فروش نیز می‌رسید.

کیانی اجرای برنامه‌های شاد و مفرح در قالب قالب نمایش عروسکی، قصه‌گویی، گریم کودکان در فضای نمایشگاه برای کودکان علاقه مند را از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره از نمایشگاه استانی کتاب خوزستان عنوان کرد.

برگزاری نمایشگاه کتاب در ایام تعطیل؛ آری یا نه؟
اما آرش آذرپناه نویسنده خوزستانی که به بازدید نمایشگاه آمده بود در پاسخ این سوال خبرنگار ایبنا که نمایشگاه امسال را نسبت به سال قبل چگونه ارزیابی می‌کند، توضیح داد: نمایشگاه سیزدهم خیلی فرقی با دوره قبل نکرده است هر چند بعضی‌ها فکر می‌کنند خیلی باید بهتر باشد.

وی افزود: با توجه قیمت بالای کتاب بالا همین غرفه‌ها کفایت می‌کند و هرکس بیش از یک مبلغ مشخصی نمی‌تواند خرید کند. بیشتر ناشران شرکت کننده در نمایشگاه از ناشرین درجه یک هستند. زمان نمایشگاه هم مناسب است چون در تعطیلات چندروزه مردم راحت‌تر خرید می‌کنند.

نویسنده «گلدانها را چه کسی آب می‌دهد» در مجموع نمایشگاه امسال کتاب خوزستان را مثبت ارزیابی کرده و تاکید می‌کند: اتفاق خوب نمایشگاه امسال حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوچوانان به عنوان یک ارگان مهم و تاثیرگذار در ادبیات کودک بود.

آذرپناه با اشاره به حضور ناشران خوزستانی تصریح می‌کند: ناشران استانی همیشه هستند اما تا حرفه‌ای شدن خیلی فاصله دارند و در چاپ و انتخاب کتابشان هنوز مانند بنگاه‌های اقتصادی صرف عمل می‌کنند.

سعید علیزاده نماینده نشر هوپا یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه سیزدهم کتاب خوزستان، اما زمان برگزاری نمایشگاه را نامناسب می‌داند و معتقد است: با توجه به نزدیک شدن به روزهای آخر سال، مردم دغدغه پوشاک و خرید عید را دارند و اتفاقاً برگزاری نمایشگاه کتاب در تعطیلات چند روزه، میزان استقبال از آن را از سال گذشته کمتر کرد.
 

وی در عین حال افزود: چیدمان غرفه‌ها رضایت بخش بود. اما اگر تعداد غرفه‌ها کمتر و به ناشران تخصصی حوزه کودک داده می‌شد، نقش موثرتری را ایفا می‌کرد.

کریم فریسات نماینده نشر چشمه هم معتقد است: نمایشگاه امسال از نظر تعداد ناشران برجسته ضعیف‌تر بوده هرچند تعداد غرفه‌ها بیشتر از سال گذشته است.

وی قیمت چندبرابری کتاب، ثابت ماندن مبلغ بن اختصاصی نمایشگاه و تعطیلات چند روزه را یکی از علت‌های کم شدن مخاطب در سیزدهمین نمایشگاه کتاب عنوان می‌کند و می‌گوید: امسال نسبت به سال‌های گذشته استقرار غرفه‌ها در جای مشخص و منظم با هماهنگی بهتر توسط متولیان امر انجام شده بود.

نماینده نشر چشمه در نمایشگاه کتاب خوزستان در پایان چانه زنی مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را برای مبلغ اعتبار بن نمایشگاه و افزایش روزهای نمایشگاه را قابل تقدیر عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها