شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
رسانه‌های جهانی درباره ورود امام خمینی به ایران چه گفتند؟

پس از ورود امام خمینی(ره) به ایران رسانه‌های خارجی از جمله آسوشیتدپرس، خبرگزاری رویتر، فرانسه و بی.بی.سی این رویداد تاریخی را یک روز بعد یعنی 13 بهمن 1357 روایت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وقایع روز سیزدهم بهمن سال 1357 تحت شعاع استقرار امام در مدرسه علوی و دیدارهای عمومی و خصوصی مردم و انقلابیون با ایشان قرار گرفته بود. روزنامه اطلاعات درباره وقایع آن روز نوشت: «هزاران نفر از مردم پایتخت به دیدن امام خمینی در محل اقامت ایشان رفتند... با اعلام برنامه دیدار امام از طرف کمیته استقبال از ساعت 7 صبح دیروز، سیل جمعیت برای دیدن پیشوای شیعیان جهان به طرف مدرسه علوی شماره 2 واقع در خیابان عین‌الدوله تهران سرازیر بود... مردم از هر سوی تهران به طرف خیابان ایران در حرکت بودند. جمعیت از در شرقی محل اقامت امام وارد حیاط مدرسه علوی شماره 2 که در حدود سه هزار متر مساحت دارد، می‌شدند.
 
امام مقابل پنجره اتاق خود که در سمت غرب حیاط و همکف قرار داشت ظاهر شدند و جمعیت با دیدن امام فریاد می‌زدند: امام به خاک گلگون وطن خوش آمدی... امام نیز با تکان دادن دست از مردم تشکر می‌کردند... جمعیت گروه گروه پس از دیدن امام از در غربی مدرسه خارج می‌شدند. ده‌ها خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی بر روی بام‌های اطراف جای گرفته بودند و از این صحنه‌های تاریخی عکس و فیلم تهیه می‌کردند... با وجود اینکه قرار بود در ساعت دوازده مراسم پایان پذیرد تا پس از آن بانوان بتوانند با امام ملاقات نمایند اما تا ساعت 2 بعد از ظهر در حیاط مدرسه جمعیت موج می‌زد. تا اینکه در این وقت مامورین انتظامی ناچار در مدرسه را بستند تا دختران و بانوان که در پشت در مدرسه صف کشیده بودند، بتوانند وارد مدرسه شوند...» (روزنامه اطلاعات؛ شنبه 14 بهمن 1357)
 
امام خمینی در روز 13 بهمن در جمع روحانیون سخنرانی کردند. ایشان در قسمتی از این سخنرانی گفتند: «رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود... هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند.» از جمله کسانی که در این روز به دیدار امام رفت، خطیب مشهور، محمدتقی فلسفی بود. فلسفی که سال‌ها ممنوع‌المنبر شده بودند در حضور حضرت امام به منبر رفته و سخنرانی کرد.
 


 
رسانه‌های جهانی چه گفتند؟
مطبوعات آن زمان نیز هر لحظه رویدادهای مختلف را پس از ورود امام رصد می‌کردند چنانکه به گزارش آسوشیتدپرس بختیار در روز 13 بهمن گفته بود: «طرفداران آیت‌الله خمینی می‌توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، این کار چیزی را ثابت نمی‌کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت‌الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است.» (روزنامه کیهان؛ سیزده بهمن 1357)

بختیار همچنین گفته بود همچنان مشتاق ملاقات با امام خمینی است. آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود اینگونه آورده بود: «امرای ارتش گفته‌اند اگر آیت‌الله خمینی برخلاف قانون اساسی اقدامی کند، آنها دست به اقدام خواهند زد.» (پیشین) 
 
رادیو مسکو در خصوص وقایع 13 بهمن این‌گونه گفت: «دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا علیه مداخله آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.» (پیشین)
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: «اظهارت ضد آمریکایی (امام) خمینی، به هنگام ورود به تهران هیچ تغییری در مواضع آمریکا نسبت به ایران نداده است.» وی افزود: «علاقه ما بازگشت نظم و ثبات به ایران است به شکلی که ملت ایران بتواند در مورد آینده خود تصمیم بگیرد.» (پیشین)
 
خبرگزاری رویتر نیز در خبری اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی از بازگشت آیت‌الله خمینی به ایران ابراز نگرانی شدید کرد و گفت ممکن است ورود آیت‌الله به ایران باعث بروز تندروی‌های خشن شود و کوشش‌های صلح خاورمیانه را به خطر بیاندازد.» (پیشین)
 
خبرگزاری فرانسه نیز همزمان با بازگشت امام خمینی (ره) به ایران این‌گونه خبر داد: «مقامات ایران به دولت انگلستان اطلاع داده‌اند که قرار داد 500 میلیون لیره خرید اسلحه به ویژه تانک‌های چیفتن لغو می‌شود.» (پیشین)
 
رادیو بی.بی.سی. در این روز گفت: «آیت‌الله شریعتمداری گفته است در تبدیل رژیم سلطنتی به جمهوری باید جانب احتیاط رعایت شود و تهیه مقدمات فراوانی لازم است. «نامبرده از قانون اساسی که اساس آن موجب بقای رژیم سلطنتی است، حمایت می‌کند.» (پیشین)
 
سیزدهم بهمن همچنین دستخوش وقایع تلخ و شیرین دیگری نیز بود از جمله اینکه در چند شهر کشور همچون سمنان و تربت جام، در پی تظاهرات مردم چند نفر به شهادت رسیدند و یکی از اعضای بلند پایه ساواک به نام سرهنگ معتمدی در تهران ترور شد. در این روز دکتر سنجابی خواستار استعفای بختیار شد و اعلام کرد: جبهه ملی به امام خمینی وفادار است. (پیشین)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها