دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
داستان‌ها روایتگر ارزش‌ها و آداب و رسوم یک ملت هستند

حسین فتاحی نویسنده حوزه کودک و نوجوان با کارنامه‌ای چهل ساله در این عرصه در مراسم «چهل قلم» که به پاس تجلیل از وی در قزوین برپا شد، گفت: قصه‌ها و داستان‌ها بیان کننده ارزش‌های هر ملت و یادآور دلیرمردی مردمان هر سرزمین هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، در برنامه «چهل قلم» که همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی با حضور رویا اسماعیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، علی هوشمندی ریاست حوزه هنری قزوین و جمعی از اهالی قلم در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد، از حسین فتاحی نویسنده پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان و صاحب آثاری نظیر عشق سال‌های جنگ، پسران جزیره و آتش در خرمن، تقدیر شد.

حسین فتاحی که 40 سال از عمر خود را صرف نگارش کتاب در حوزه‌های مختلف کرده است، در این مراسم با قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه، گفت: تجلیل از نویسندگان می‌تواند شرایطی را برای توجه دوباره و تمرکز مردم بر نوشتار و کتاب فراهم کند.

وی افزود: در تاریخ بشریت همواره قصه و داستان نقش تعیین کننده‌ای داشته است، آرامش، صبوری، افزایش بصیریت و آگاهی مردم در جامعه از تاثیراتی از که از داستان به افراد منتقل می‌شود.

فتاحی گفت: هرگاه بخواهیم بدون سفر به سرزمینی، با مردم آن آشنا شویم، سراغ داستان‌ها می‌رویم چرا که ارزش‌ها، آداب و رسوم و اعتقادات مردم هر سرزمینی در قصه‌های آنان تبلور یافت است و می‌توان با مطالعه کتاب‌های هر کشور شناخت عمیقی نسبت به مردم آن به دست آورد.

این نویسنده پیشکسوت گفت: من اگر در داستان‌هایم نقش مذهب و دین اسلام را نشان داده‌ام، صرفاً هدفم کار تبلیغی نبوده است، هدفم نشان دادن مردمی بود که با عشق به اسلام زندگی می‌کنند و انسانیت و فطرت واقعی این انسان‌ها را در داستان‌هایم به تصویر کشیده‌ام.

فتاحی بیان کرد: امروز عرصه فرهنگی مهمترین جبهه مبارزات دشمن علیه ایران شده است و باید بتوانیم در این جبهه توانمند ظاهر شویم، خوارک فکری عرضه کنیم و یاد بگیریم در نوشتارها و کتاب‌هایمان بهترین‌ها را به مردم عرضه کنیم تا تمایل و جذابیت ارائه‌های دشمن کمرنگ شود.

فتاحی 200 کتاب درخشان در کارنامه خود دارد
رویا اسماعیلی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین هم در این نشست با اشاره به بخشی از سخنان فتاحی بیان کرد: مردم ایران از گذشته با داستان‌ها و ادبیات رابطه‌ای بیان ناشدنی و صمیمی داشتند و همین ادبیات بود که در جای جای تاریخ به کمک ما آمد و ارزش‌ها و آیین و اعتقادات اصیل ایرانی و اسلامی را برای ما زنده نگاه داشت.

وی افزود: حسین فتاحی، نویسنده توانمندی است که چهل سال از عمر گران‌بهای خود را در خدمت اندیشه و ادبیات و تاریخ این مرز و بوم استفاده کرده که قابل تقدیر و بزرگداشت است.

اسماعیلی یادآور شد: فتاحی 200 عنوان کتاب در کارنامه‌اش دارد و در سه حوزه تالیف، ترجمه و بازنویسی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و نخستین داستان خود را در هفته‌نامه کیهان بچه‌ها سال 1358 منتشر کرده است.
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزاری نشست‌های چهل قلم را اقدامی ارزشمند در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مفید و معرفی افراد فرهیخته کشور به عموم مردم عنوان کرد و اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در این زمینه قابل تقدیر دانست.

جشن چهل سالگی قلم در چهل سالگی انقلاب
هوشمندی ربیس حوزه هنری استان قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم با قدردانی از خدمات حسینی فتاحی، نویسنده پیشکسوت، گفت: گرامیداشت چهل سال قلم زنی این مردم در عرصه فرهنگ و هنر گرامیداشت 40 سال تلاش و مبارزه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: عدد چهل در حقیقت نماد پختگی، کمال و رشد است و اینکه امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور نویسنده‌ای که چهل سال از عمر خویش را در راه ادبیات و فرهنگ این کشور صرف کرده در استان ما همزمان شده، باید به فال نیک گرفته شود.

سبحانی‌نژاد نویسنده و شاعر و نمایش نامه نویس مطرح استان قزوین نیز در این جلسه گفت: در آثار فتاحی، حب به وطن، سادگی و بی‌تکلفی موج می‌زند که همین امر مطالعه آثار این نویسنده را برای عموم مخاطبان جذاب و دلنشین ساخته است.

در پایان این مراسم از حسین فتاحی تقدیر صورت گرفت و کتابخانه‌های علامه رفیعی و امام خمینی (ره) قزوین با حضور این نویسنده و مسئولان و مدیران حاضر در جلسه بازدید شدند.

یادآوری می‌شود، حسین فتاحی متولد ١٣٣٦ یزد، دارای مدرک کارشناسی در رشته حسابداری است. فتاحی در سه حوزه تألیف، ترجمه و بازنویسی آثار کلاسیک فارسی برای کودکان و نوجوانان آثار متعددی منتشر کرده که «آتش در خرمن» و «پسران جزیره» در زمینه ادبیات پایداری است و «عشق سال‌های جنگ» رمان دیگر او از سوی نشر قدیانی تاکنون شش بار تجدید چاپ شده است. «مدرسه انقلاب»، «کودک و توفان»، «امیرکوچولوی هشتم» و بازنویسی «قصه‌های شاهنامه» و «سمک عیار» از دیگر آثار اوست. وی هم اکنون «قصه‌های مزرعه سیب» را ترجمه و آماده چاپ دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها