یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
با کودک لجباز و بداخلاق چگونه رفتار کنیم؟

کلر ژوبرت در مجموعه سه‌جلدی «کارگاه عروسک‌سازی» در قالب داستان و با استفاده از شخصیت‌های عروسکی وارد دنیای خیال و تصورات کودکان شده و در هر جلد یکی از ویژگی‌های شخصیتی و چالش‌هایی که اغلب کودکان با آن سروکار دارند را مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «کارگاه عروسک‌سازی» مجموعه سه جلدی نوشته کلر ژوبرت است که به تازگی از سوی انتشارات مدرسه راهی بازار کتاب شده است. کلر ژوبرت، نویسنده ادبیات کودکی است که اصالتا اهل پاریس و فرانسوی زبان است اما به دلیل تحصیل در رشته ادبیات کودک و زندگی در ایران، شناخت خوبی نسبت به کودکان دارد و به زبان فارسی مسلط است و با بهره از این دو ویژگی توانسته آثار خوب و قابل قبولی را برای بچه‌ها بیافریند.
 
ژوبرت در مجموعه «کارگاه عروسک‌سازی» داستان پیرمرد عروسک‌سازی به نام «ایلیا» را بیان می‌کند که شغلش ساختن عروسک‌های مختلف و عرضه و فروش آن‌ها در مغازه عروسک‌فروشی‌اش است. داستان‌ها در فضای کارگاه می‌گذرد و عنوان کتاب‌ها هم برگرفته از شخصیت اصلی داستان‌ها است. اما این ظاهر کتاب است. ژوبرت تلاش کرده در قالب داستان و استفاده از شخصیت‌های عروسکی که برای اغلب بچه‌ها جذاب است وارد دنیای خیال و تصورات کودکان شود و در هر کتاب اتفاقات تلخ و شیرین زندگی را به زبان ساده و روان برای کودکان بیان کند و در هر جلد یکی از ویژگی‌های شخصیتی و چالش‌هایی که اغلب کودکان با آن سروکار دارند را مطرح کند.

 

 
ژوبرت در نخستین جلد این مجموعه با عنوان «دانینو» به موضوع خجالتی بودن کودکان و عدم تمایل به برقراری اتباط با دیگران می‌پردازد و این موضوع را در قالب داستانی کودکانه به تصویر می‌کشد. خجالتی بودن کودکان از مسائلی است که اغلب پدرومادرها با آن درگیرند و از اینکه کودکانشان موقع برخورد با افراد دیگر اعم از دوست و غریبه پشت سر پدر و مادر پنهان می‌شود و حتی از سلام کردن هم خجالت می‌کشد، ناراحت و نگران می‌شوند. اما این رفتار کودکان با برخورد صحیح والدین و خواندن داستان‌هایی که به صورت غیرمستقیم به این مورد می‌پردازد، در بهبود این رفتار، مفید است.
 
 

موضوع بعدی که در دومین جلد این مجموعه به آن پرداخته شده است، لوس شدن و خودخواهی کودکان است. اغلب بچه‌ها دوست دارند همیشه مورد توجه اطرافیانشان قرار بگیرند و از اینکه والدینشان مشغول انجام کاری هستند و نمی‌توانند در کنار آن‌ها باشند یا به آن‌ها توجه کنند ناراحت می‌شوند و در پی انجام کارهایی برای جلب توجه والدین‌شان هستند. از سویی بچه‌هایی که بیش از حد مورد توجه و محبت پدر و مادر قرار می‌گیرند و همیشه مطابق میل آن‌ها رفتار می‌شود، طبیعی است که دایره خواسته‌هایشان به طور پیوسته بیشتر می‌شود و زمانی که وارد اجتماع می‌شوند از همه مردم توقع دارند که مثل پدر و مادرشان آن‌ها را دوست بدارند و مطابق امیال و خواسته‌هایشان رفتار کنند و اغلب دچار سرخوردگی شده یا پرخاشگر می‌شوند.
 
در کتاب «میمینو» این بار ایلیا، پیرمرد عروسک‌ساز، عروسک پارچه‌ای شکل گربه می‌سازد و اسم او را «میمینو» می‌گذارد. اما میمینو خودخواه است و دوست دارد ایلیا فقط کنار او بماند، نازش کند و فقط با او حرف بزند. درحالیکه ایلیا کارهای زیادی داشت و باید برای بچه‌ها عروسک درست می‌کرد و به همین دلیل نمی‌توانست تمام روز را پیش میمینو بماند. میمینو از این موضوع ناراحت است و تلاش می‌کند کارهایی انجام دهد تا توجه پیرمرد عروسک‌ساز را به خود جلب کند. تا جایی که بقیه عروسک‌ها را اذیت می‌کند اما رفتار درست پیرمرد عروسک‌ساز موجب می‌شود او به اشتباهش پی ببرد.
 
 

بداخلاقی و نق زدن‌ مدام کودکان موضوع مهم دیگری است که یکی از دغدغه‌های والدین است و موجب اوقات تلخی آن‌ها می‌شود. اما عصبانی شدن از دست این بچه‌ها و اعمال رفتارهای خشن، معمولا کار به جایی نمی‌برد و بچه‌ها را بدتر و لجبازتر می‌کند. ژوبرت در سومین جلد مجموعه «کارگاه عروسک‌سازی» عنوان «فوفوکی» به خوبی به این موضوع می‌پردازد و در قالب داستانی کودکانه، مخاطب را با پیامدهای ناخوشایند بداخلاقی‌شان آشنا می‌کند و به کودکان می‌فهماند که هیچکس از بچه‌های اخمو، غرغرو و بداخلاق خوشش نمی‌آید و آن‌ها اگر می‌خواهند در دل دیگران جایی داشته باشند باید خوش اخلاق باشند و لبخند بزنند. در این کتاب داستان عروسک پارچه‌ای به نام «فوفوکی» بیان می‌شود که بسیار اخمو و ایرادگیر است و از همه چیز گله‌مند است و مدام خودش را با دیگان مقایسه می‌کند تا اینکه اتفاقی رخ می‌دهد و او متوجه اشتباهش می‌شود.
 
موضوع قابل توجه دیگر در این مجموعه تصویرسازی آن است که از سوی نویسنده کتاب انجام شده است. درواقع ژوبرت هرچیزی را که در ارتباط با موضوع داستان در ذهنش تصور کرده به تصویر کشیده است و براین اساس ارتباط بالایی بین متن و تصویر برقرار شده که به فهم بیشتر داستان و برقراری ارتباط بیشتر بین کودک و کتاب کمک کرده است.
 
مجموعه سه جلدی «کارگاه عروسک‌سازی» در قالب 24 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 120 هزار ریال برای هر جلد از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها