یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۸
شهیدقشقایی از هنرمندانی بود که کار‌های خود را با آرمان‌های جامعه گره زده‌اند

قطب‌الدین صادقی گفت: این هنرمند شهید دارای شخصیت نمادین است و ارزش نمادین این شخصیت به این است که در دوره‌ای بحرانی کاری کرد که قابل تقدیر است و امروز در یک بازخوانی دوباره می‌تواند مفهوم گسترده‌تر و عمیق‌تری پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم نکوداشت شهید حسین قشقایی عصر روز شنبه 29 دی ماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران، قادر آشنا مدیر موسسه نمایشگاه های فرهنگی، خانواده این شهید و تعدادی از هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قطب الدین صادقی با اشاره به اینکه از شهید قشقایی جز یک نام و چهره چیزی نمی‌دانستم، اظهار کرد: زمانی که به ایران برگشتم، دیدم که سالنی با این نام وجود دارد و متوجه شدم این شهید از شخصیت‌های تئاتری است. شهید قشقایی جزو آن دسته از هنرمندانی است که خوشبختی برای آن‌ها مفهومی اجتماعی دارد و کار‌های خود را با آرمان‌های جامعه گره زده‌اند.
 
صادقی با اشاره به این که قشقایی یک شخصیت عادی نیست، گفت: این هنرمند شهید دارای شخصیت نمادین است و ارزش نمادین این شخصیت به این است که در دوره‌ای بحرانی کاری کرد که قابل تقدیر است و امروز در یک بازخوانی دوباره می‌تواند مفهوم گسترده‌تر و عمیق‌تری پیدا کند.

او در پایان گفت: برای انقلاب همیشه شعارهای بزرگ لازم است تا توده‌های جامعه به حرکت دربیایند؛ آرمان‌های بزرگ در پرتو شعار‌های بزرگ تحقق پیدا می‌کند. آدم‌ها پس از مدتی آرمان‌های خود را فراموش می‌کنند اما زنده نگه داشتن نام افرادی چون قشقایی لازم است. هرگز تئاتر از آرمان‌های اجتماعی دور نبوده، هرگز از انسان‌های بزرگ تهی نبوده؛ اما گاه می‌بینیم که تئاتر از دل مشغولی‌های بزرگ و آرمان‌های خود دور شده است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران بیان کرد: جایگاه شهدا جایگاهی ویژه و والا‌ست، شهدا تمام هستی و سرمایه خود را برای جامعه خود و جامعه انسانی تقدیم می‌کنند؛ چنین ایثاری بالاترین عمل صالح است و نقش اساسی در هموار کردن بستر رشد و تعالی جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند به ویژه اهل علم، ادب و هنر، یعنی کسانی که زبان آنان و قلمشان و همچنین متنی که می‌نویسند و نمایشی که کارگردانی می‌کنند و فیلمی که خلق می‌کنند، نقش موثری در تعالی و تکامل جامعه دارند و مسیر حیات آن‌ها را که عدالت است هموار می‌کنند. گامی که این انسان‌ها بر می‌دارند اگر عالمانه و مبتنی بر ارزش‌های والا باشد کاری در اندازه قامت شهدا انجام دادند؛ این قدم، قلم و هنری که خلق شده است انسان ساز و شهید پرور است لذا می‌تواند از کار شهید با ارزش‌تر باشد.
 

حجت الاسلام ابوترابی

همچنین در مراسم نکوداشت شهید حسین قشقایی، فیلم مستندی از زندگی این شهید هنرمند به روایت نزدیکان و هنرمندان نمایش داده شد. در بخشی دیگر از این مراسم نماهنگ و کلیپی از عکس‌های این شهید و تصاویر آثار نمایشی که به روی صحنه آورده نیز پخش شد. در پایان نیز از نمایشنامه‌ای درباره شهید حسین قشقایی اثر ندا ثابتی رونمایی شد.

در ادامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح، حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه تهران، طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام  و خانواده شهید قشقایی از نمایشنامه «ماناترین لحظه‌های قشقایی» درباره شهید حسین قشقایی که توسط ندا ثابتی نوشته شده است، رونمایی شد.

در بخش پایانی این مراسم حسین قشقایی فرزند شهید حسین قشقایی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، تأکید کرد: برگزاری برنامه‌های اینچنینی به‌عنوان یادواره شهدا، به نوعی زمینه‌ساز ظهور و حضور هنرمندان انقلاب و متعهد در عرصه هنر کشور است. خلاء این هنرمندان به شدت احساس می‌شود.

               

در پایان این مراسم نیز هدایایی از سوی وزیر ارشاد و نهادهای دیگر به خانواده شهید قشقایی اهدا شد.

شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، اسماعیل خلج، حمید شاه‌آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، نصرالله قادری،سیدمرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمود عزیزی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، اصغر همت، داود فتحعلی بیگی، محمود فرهنگ، آرش دادگر،  مریم معترف، داود دانشور، یدالله وفاداری، تاجبخش فناییان، حسین فرخی، افضلی مدیرعامل مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و شکرخدا گودرزی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها