سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
جای خالی برخی نهاد‌ها در هفته کتاب

نیکنام حسینی‌پور، در آئین تقدیر از اعضای ستاد اجرایی بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب، بر توجه به شعار «ایران، تهران نیست» در تدوین این برنامه‌ها تاکید و بیان کرد: سازمان‌هایی که انتظار می‌رفت مشارکت قابل‌توجهی در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب داشته باشند، به این موضوع بی‌توجه بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین تقدیر از اعضای ستاد برگزاری بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر سه‌شنبه (13 آذرماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و همچنین اعضای ستاد برگزاری بیست‌و‌ششمین دوره هفته‌کتاب در «سرای کتاب» موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.
 
توجه به شعار «ایران تهران نیست» در تنظیم برنامه‌های هفته کتاب 
حسینی‌پور با اشاره به اهمیت توجه به مناطق مختلف کشور در بحث فرهنگ گفت: باتوجه به رویکرد دکتر صالحی از زمان معاونت ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناطق مختلف کشور با شعار «ایران، تهران نیست» تلاش شد تا در بیست‌و‌ششمین دوره هفته‌کتاب این رویکرد مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: برگزاری آئین افتتاح هفته‌کتاب در شهر کاشان به‌‌عنوان پایتخت کتاب ایران، اعزام 40 نویسنده به 40 استان و شهرهای مختلف کشور با هدف دیدار با دانش‌آموزان و همچنین پشتیبانی اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها با ستاد اجرایی از نمونه‌های قابل‌توجه تحقق این شعار است.
 
هم‌افزایی حداکثری آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در هفته کتاب
حسینی‌پور با بیان این مطلب که برای جلب مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌ها باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور رویکردمان صرفه‌جویانه بود، ادامه داد: در جریان برگزاری این دوره از هفته کتاب هم‌افزایی حداکثری بخش فرهنگی سازمان‌ها و نهادهای دولتی را شاهد بودیم؛ ازجمله این سازمان‌ها می‌توان به جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.
 
نقش ضعیف برخی وزارتخانه‌ها در هفته کتاب
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، با انتقاد از بی‌توجهی و جای خالی برخی نهادها به هفته‌کتاب افزود: سازمان‌هایی که انتظار می‌رفت مشارکت قابل‌توجهی در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب داشته باشند به این موضوع بی‌توجه بودند. از‌جمله این نهادها وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این انتقاد و مطالبه را داریم که این نهادها به اصطلاح پای‌کار نیامدند و جایشان خالی بود؛ در حالی‌که با توجه به بدنه جمعیتی قابل توجه این دو وزارتخانه‌ انتظارها از آن‌ها بیشتر است.

نقش هماهنگ‌کنندگی خانه کتاب در اجرای برنامه‌های هفته کتاب
حسینی‌پور با بیان این مطلب که برنامه‌ریزی برگزاری هفته کتاب ذیل برنامه‌های اعلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی تدوین شد بیان کرد: در ستاد اجرایی هفته‌کتاب تلاش کردیم نقش هماهنگ‌کننده و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها را ایفا کنیم.
 
این مقام مسئول در عرصه فرهنگ ادامه داد: طراحی و بارگذاری سایت هفته‌کتاب با هدف انتشار اطلاعات تشکل‌ها و مستندسازی فعالیت‌های این هفته، رونمایی از برگ‌نامه، ویژه‌نامه 25 سال فعالیت هفته‌کتاب همزمان با برگزاری بیست و ششمین دوره هفته‌کتاب برگزار شد.
 
حسینی‌پور با تاکید بر اهمیت مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری برنامه‌های هفته‌کتاب افزود: نهادهای شهری مانند شهرداری تهران و سازمان‌های وابسته از‌جمله سازمان فرهنگی ـ هنری و سازمان زیباسازی همکاری قابل‌توجهی با ستاد اجرایی هفته‌کتاب داشتند.
 
وی همچنین بر ادامه مشارکت نهادهای مختلف با ستاد اجرایی هفته‌کتاب طی سال تاکید کرد.
 

لزوم توجه به تغییرات فرهنگی در تعریف معنا و مفهوم هفته کتاب
آموزگار در ادامه این آئین گفت: در تعریف هفته‌کتاب ناگزیریم درباره معنا و مفهوم و انتظارات این رویداد تغییرات و وضعیت جامعه فرهنگی و نشر را در نظر بگیریم.
 
وی با اشاره به طرح‌های فصلی موسسه خانه‌کتاب ادامه داد: به‌خاطر دارم نخستین دوره طرح‌های حمایتی موسسه خانه‌کتاب با هفته‌کتاب برگزار شد که گام جدی و قابل‌توجهی بود و هدف آن پیوند اقدامات و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظر عموم کشاندن این اقدامات بود.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در تحلیل هدف طرح‌های حمایتی موسسه خانه‌تاب بیان کرد: طرح‌های فصلی در مصرف بهتر یارانه نشر موثر است هرچند جذب بودجه برای برگزاری این طرح‌ها با بی‌مهری بخش‌های تخصیص‌دهنده بودجه مواجه شد، اما خانه‌کتاب این انتقادات را تحمل کرد و برگزاری طرح‌های حمایتی را ادامه داد.

نقش موسسه خانه کتاب در اعزم نویسنده به روستا‌های دوستدار کتاب
آموزگار درباره دیگر اهداف برگزاری هفته‌کتاب افزود: توجه به زیرساخت‌ها و شهرها و روستاهای کشور و تاکید بر نقش پایتخت کتاب ایران در هفته‌کتاب، بابت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نمونه‌های توجه به زیرساخت‌هاست. علاوه بر این روستاهای دوستدار کتاب علاقه‌مند هستند که نویسنده‌ها به روستاها سفر کنند و از تجربیات نویسندگی خود برای بچه‌ها سخن بگویند و معتقدم موسسه خانه‌کتاب در این زمینه توانایی و نقش‌آفرینی دارد.
 
حضور پر‌رنگ‌ شهرداران در کتاب‌گردی 97
 وی درباره کتابگردی بیان کرد: پایبندی به یک روز در تقویم برای برگزاری کتابگردی و در گسترش آن موثر است. کتابگردی نتیجه کوشش‌ها و فعالیت بدون مناسبات دولتی و داوطلبانه شکل گرفت و دلیل توفیق این برنامه نیز همین رویکرد است. که بارها از سوی احمد مسجدجامعی مورد تاکید قرار گرفته است.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: طی چند سال گذشته علاوه بر کتابفروشی‌ها تهران در جریان کتابگردی به کتابفروشی‌های اطراف پایتخت نیز توجه شده است. امسال نیز با حضور شهرداران مناطق مختلف تهران در جریان کتابگردی شاهد اتفاقات قابل‌توجهی بوده‌ایم ازجمله افتتاح «خانه کتاب پیدایش» در منطقه پاسداران که به دنبال بند «ج» ماده 92 برنامه ششم توسعه در یک مکان مسکونی دایر شده است.
 
آموزگار همچنین توجه به احیاء چند کتابفروشی قدیمی تهران به‌عنوان یکی از نتایج کتاب‌گردی امسال اشاره کرد و گفت: شاید بتوان کتابفروشی‌های در آستانه تعطیلی که کتاب‌های دسته دوم می‌فروشند را به‌عنوان مناطق توریستی احیا کرد.
 
اقتصاد فربه قاچاق کتاب
آموزگار با اشاره به کشف و پلمپ چند انبار قاچاق کتاب طی چندماه گذشته گفت: با همکاری موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران چند انبار قاچاق کتاب شناسایی و پلمپ شد. در جریان این عملیات‌ها با شبکه‌ای مواجه شدیم که حتی یادآوری آن نیز ترسناک است.
وی با بیان این مطالب که اقتصاد این شبکه زیرزمینی بسیار فربه‌تر از اقتصاد نشر قانونی کتاب است، افزود:  کتاب‌های قاچاق این شبکه علاوه بر تهران در شهرهای دیگر، متاسفانه در نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه‌های کوچک نهادها به راحتی عرضه می‌شود. متاسفانه برخی چاپخانه‌داران، همکاران لیتوگراف نیز با این شبکه همکاری داشتند.
 
لزوم تمر‌کز‌زدایی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌‌فروشان تهران با تاکید بر اهمیت تمرکززدایی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند واگذاری جریان صدور مجوز نشر کتاب به برخی مراکز استان‌ها گفت: آمیخته‌شدن برنامه‌های هفته کتاب با برخی مباحث زیرساختی مانند توجه به شهرهای و روستاهای دوستدار کتاب رویکردی است که به تمرکززدایی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید دارد.
 
در پایان این آئین از اعضای ستاد اجرایی بیست و ششمین دوره هفته کتاب تقدیر به‌عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها