پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
کتابخانه‌های عمومی باید به مراکز گفت‌و‌گو تبدیل شود

دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آئین بازگشایی چهار کتابخانه در شهرستان بهارستان، بر لزوم تحول کتابخانه‌های عمومی با تبدیل شدن به مراکز فرهنگی تاکید کرد و درباره رویکرد نهاد در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌طور داوطلبانه به این حوزه ورود کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین بازگشایی چهار کتابخانه در شهرستان بهارستان عصر چهارشنبه(7 آذر‌ماه) با حضور علیرضا مختارپور؛ دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بیژن سلیمان‌پور؛ فرماندار شهرستان بهارستان و اعضای شورای معاونان نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور برگزار شد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر جایگاه کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابخانه‌های سراسر کشور باید از مرکز امانت کتاب به مراکز فرهنگی، اجتماعی، مراکز گفت‌وگو و همچنین حضور جوانان و نوجوانان تبدیل شود.

علیرضا مختار‌پور، با تاکید بر نقش جوانان در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی گفت: حضور جوانان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ به‌عبارت دیگر، هرچه جوانان بیشتر به مراکز سالم فرهنگی دسترسی داشته باشند، حضور آنان برای نظام و کشور مفیدتر خواهد بود.

مختار‌پور از چهل سالگی انقلاب به دوران بلوغ انقلاب اسلامی یاد کرد و درباره توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه سلامت اجتماعی، افزود: در بحث ارتقاء سلامت اجتماعی که با عنایت مقام معظم رهبری آغاز شد، نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌طور داوطلبانه به این حوزه ورود کرد. علاوه براین بهسازی کتابخانه‌ها، باید محلی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی باشد.   
  
وی با بیان این مطلب که بهارستان از‌جمله شهر‌های دارای اولویت نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: تیر‌ماه ۹۷ سفر به ۳۱ نقطه محروم، از شهرستان بهارستان آغاز و جلسه‌های قابل‌توجهی طی این مدت  در شهر‌های مختلف برگزار شده است.
 
مختارپور بهینه‌سازی و مناسب‌سازی کتابخانه‌ها را مهم‌ترین اهداف نهادکتابخانه‌های عمومی ارزیابی و تاکید کرد: بهینه‌سازی و مناسب‌‌سازی با هزینه‌های قابل توجهی نهایی شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: مردم شهرستان بهارستان، شایستگی دریافت بهترین خدمات فرهنگی را دارند. توسعه کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بهارستان الگوی قابل توجهی برای دیگر شهرستان‌هاست.  

 وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی نهاد در ادامه توسعه کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بهارستان و دیگر مناطق کشور، افزود: چند کتابخانه با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت در شهرستان‌های مختلف از‌جمله بهارستان تا پیش از دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مختاربود گفت: یکی از شهرهایی که در هفت شهر مورد توجه بود منطقه بشاگرد بود که مدرسه خواندن در آن ایجاد و روحیه امید زیادی بین جوانان ایجاد می‌شود.

راه‌اندازی کتابخانه سیار در بهارستان
مختارپور در ادامه سخنان خود به سایر اقدامات نهاد اشاره کرد و گفت: دو دستگاه کتابخانه سیار ظرف  ۴۵ روز آینده در مناطق محروم از کتابخانه راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین از جذب کتابدار جدید از بین نیرو‌های بومی برای کتابخانه‌های شهرستان بهارستان و افتتاح کتابخانه جدید با نام شهید مازیار سبز‌علی خبر داد. 

افزایش صدر درصدی سرانه کتابخانه‌های عمومی «بهارستان»
سلیمان‌پور نیز در بخش دیگری از این رویداد، با تاکید بر لزوم تقویت و ایجاد فرهنگ و نهضت کتابخوانی مفید بیان کرد: تا سال آینده سرانه کتابخانه‌ها عمومی شهرستان بهارستان صددرصد افزایش خواهد یافت.  

وی با بیان این مطلب که باید کتاب بخوانیم و باید کتابخانه بسازیم، ادامه داد: بازگشایی کتابخانه‌ها نتیجه توجه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و  سفر چند ماه قبل ایشان به شهرستان بهارستان است.

فرماندار بهارستان درباره مشخصات جمعیتی و جغرافیایی شهرستان بهارستان افزود: بهارستان ۶۲ کیلومتر وسعت و 700 هزار نفر جمعیت دارد که در هر کیلومتر مربع 20 هزار نفر زندگی می‌کنند.

سلیمان‌پور با تاکید بر ظرفیت قابل‌توجه شهرستان بهارستان با توجه به وسعت جمعیتی این شهرستان  گفت: شتاب و سرعت مهاجرت جمعیت موجب شده تا شهرستان بهارستان طی سال‌های اخیر 6 هزار نفر جمعیت جدید را در خود جای دهد. بنابراین موفق نشدیم، زیرساخت‌های فرهنگی هنری و ورزشی را متناسب با جمعیت افزایش دهیم.

فرماندار بهارستان بیان کرد: شهرستان بهارستان، نسبت به تراکم جمعیت و استعداد‌های ارزشمند و دانش‌آموختگان و نخبگان از کمبود کتابخانه رنج می‌برد. اکثر کتابخانه‌های شهرستان، استیجاری و در بافت فرسوده قرار دارد که در حال حاضر با کمک نهاد کتابخانه‌ها، نوسازی و در حال بهسازی است.

وی با تاکید بر نقش محوری نهاد کتابخانه‌های عمومی در ارتقاء وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهارستان ادامه داد: با توجه به همکاری دو مجموعه فرهنگی شهرستان بهارستان با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موجب شده تا در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری داشته باشیم.    
   
فرماندار شهرستان بهارستان، افزود: مجموعه مدیران شهرستان بهارستان با محوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی حرکتی ایجاد شد که امروز وضعیتی بهتر از گذشته داریم اما هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

سلیمان‌پور با اشاره به وضعیت منابع کتابخانه‌های شهرستان بهارستان گفت: این شهرستان در حال حاضر هشت کتابخانه با ۸۵ هزار جلد کتاب دارد.

وی با بیان این مطلب که هشت کتابخانه در شهرستان با مساحت  5 هزار و 600 متر مربع به  اعضا خدمات ارائه می‌کنند، گفت: پنج کتابخانه در بهارستان در حال احداث است بنابراین چهار هزار و 500 متر مربع به فضای کتابخانه‌ای اضافه خواهد شد.
 
لزوم توجه به تلاش کتابداران
وی در ادامه با اشاره به فعالیت کتابداران کتابخانه‌های شهرستان بهارستان، گفت: کتابداران اغلب بومی هستند و معمولا تلاش آن‌ها مغفول واقع می‌شود.

وی خواستار توجه بیشتر به وضعیت کتابداران شد و خطاب به دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  گفت: کتابداران در قالب قوانین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،  مورد تشویق قرار گیرند.

در حاشیه مراسم افتتاح کتابخانه‌های شهرستان بهارستان، از خانواده‌های چهار شهید مازیار سبزعلی،‌ رحیم‌علی قاسم‌پور، سید‌موسی حسینی و قربانعلی خالقی تقدیر به‌عمل آمد.

علاوه براین کلنگ احداث کتابخانه شهرک فجر نسیم‌شهر نیز به زمین زده شد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها