چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
نگاه حمایتی، سیاست اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرکت‌های مردمی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه کارگروه فرهنگی اربعین بیان کرد: نگاه حمایتی، سیاست اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرکت‌های مردمی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه 1 آبان‌ماه در جلسه کارگروه اربعین این وزارتخانه با تاکید بر اینکه نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حرکت‌های مردمی مانند پیاده‌روی اربعین به‌صورت حمایتی است نه مداخله‌ای، گفت: در چنین حرکت‌هایی نباید مدیریت دولتی مداخله داشته باشد. مدیریت و ساختارهای دولتی گاهی به روند طبیعی و خودجوش حرکت های مردمی آسیب می‌زند.
 
جوادی افزود: فرهنگ‌سازی برنامه‌هایی مانند پیاده‌روی اربعین، تعزیه و عزاداری‌ها ضروری است، بنابراین نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه بیشتر می‌شود.
 
رئیس کارگروه فرهنگی اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش استان‌ها در برگزاری حرکت پیاده‌روی اربعین به‌ویژه استان‌های مرزی تاکید کرد.
 
چاپ و توزیع تعداد یک صد هزار جلد کتاب ره‌پویه/ حمایت از ایجاد کتابخانه تخصصی با موضوع اربعین
 
در ادامه این جلسه داریوش رضوانی، دبیر کارگروه فرهنگی اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت اربعین و فرهنگ‌سازی آن در میان جوانان گزارشی از روند اقدامات و فعالیت‌های این کارگروه ارائه داد.
 
وی گفت: در پیاده‌روی اربعین دو استان مرزی ایلام و خوزستان را به دلیل بیشترین تردد زائرین، به‌عنوان خط مقدم قرار داده‌ایم.
 
رضوانی با اشاره به برخی اقدامات این کارگروه افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به وظیفه ذاتی خود در حوزه فرهنگی و مذهبی و متناسب با شرح وظایف در حوزه اربعین از سه سال گذشته فعالیت خود را با هدف ایجاد هماهنگی و فعالیت مناسب در حوزه اربعین در بین معاونت‌ها و سازمان‌های متبوع آغاز کرد .
 
وی ادامه داد: معاونت‌ها و بخش‌های مختلف این وزارتخانه فعالیت‌های قبل و بعد از اربعین داشته‌اند. فعالیت‌های قبل از اربعین معاونت امور فرهنگی شامل چاپ و توزیع تعداد یک صد هزار جلد کتاب ره‌پویه شامل ادعیه و زیارات مورد استفاده در سفر اربعین و عتبات مقدسه در کشور عراق در سه استان مرزی کرمانشاه ،ایلام و خوزستان، حمایت از برپایی و راه‌اندازی موکب اربعین صابئین مندایی، خرید و اهدای کتاب با موضوع اربعین، حمایت از چاپ کتاب‌های ارزشمند، اهدای ٣٠٠ جلد قران ویژه موکب‌های عراقی مسیر نجف به کربلا، رصد فعالیت‌های فرهنگی در حوزه اربعین، حمایت از برگزاری محافل و مجالس ادبی با موضوع اربعین، حمایت از برگزاری سوگواره‌های شعر و عکس، دریافت ویزا برای هنرمندان و فعالان فرهنگی حوزه اربعین و اعطای کمک هزینه اعزام هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری، خبرنگاران، عکاسان و... برای انجام سفر اربعین است.
 

دبیر کارگروه فرهنگی اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از چاپ کتاب‌های ارزشمند، حمایت از ایجاد کتابخانه تخصصی با موضوع اربعین، جمع‌آوری و انتخاب  مقالات برتردر حوزه اربعین  و ترجمه به زبان انگلیسی جهت توزیع در کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های کشورهای اروپایی در قالب یک کتاب، برگزاری جلسه آسیب‌شناسی اقدامات فرهنگی حوزه اربعین به منظور شناسایی و رفع آن‌ها در سال‌های آینده با حضور فعالان فرهنگی حوزه اربعین در بخش خصوصی و ایجاد بانک اطلاعاتی از فعالان فرهنگی و موسسات خصوصی تولیدکننده محصولات فرهنگی  فعال در حوزه اربعین را ازجمله اقدامات معاونت امور فرهنگی بعد از ایام اربعین برشمرد.
 
رضوانی تصریح کرد: برگزاری ١٠ مجلس تعزیه، برگزاری ٢٠ نمایش صحنه‌ای استانی، چاپ ٢ مجموعه نمایشنامه دینی، نمایشگاه عکس پس از واقعه، نمایشگاه دست‌آفریده‌های عاشورایی و نشست تخصصی و خاطره‌خوانی از جمله فعالیت‌های معاونت امور هنری در این زمینه است.
 
وی ادامه داد: جشنواره ویژه قرآنی اربعین، نشست تخصصی اربعین تجلیگاه آیات قرآن، کمک به برگزاری نمایشگاه اربعین در سه پایانه مرزی، چاپ و توزیع دو هزار جلد قرآن با ترجمه اردو ویژه زائر پاکستانی، حمایت از چاپ و انتشار ویژه‌نامه‌های علمی پژوهشی منتخب با موضوع اربعین و حمایت از چاپ و انتشار 6 کتابچه در محور فعالیت‌های مربوط به کمیته بانوان از فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
دبیر کارگروه اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی اقدامات سازمان سینمایی نیز گفت: اعزام سینما سیار به نقاط مرزی با مشارکت مرکز سینمای مستند تجربی در ٢ نقطه مرزی، حمایت از انجام یک طرح فیلم مستند با عنوان طبیب مسیر توسط انجمن سینمای جوان و انجام یک یک پروژه سینمایی مشتمل بر٩ فیلم کوتاه اپیزودیک را می‌توان ازجمله اقدامات این سازمان در بزرگداشت اجتماع عظیم اربعین برشمرد.
 
رضوانی افزود: تهیه نرم‌افزار «طریق‌السعاده» ویژه زائران اربعین با امکان به‌روزرسانی، تهیه ١٥ مستند یک دقیقه‌ای ویژه توزیع در فضای مجازی و مسابقه بین‌المللی فیلم و مستند مهر محرم با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از جمله فعالیت‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال است.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بیان کرد: اعزام کاروان‌های هنرمندان مساجد در قالب پیاده‌روی اربعین، همایش ملی سوگواره علمدار کربلا به میزبانی ایلام، برپایی موکب با پذیرایی 6 هزار نفر در شهر کاظمین، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری در نقاط مرزی، سوگواره فیلم و عکس و سفرنامه‌نویسی و راه‌اندازی موکب شباب الحسین با مشارکت جوانان ایرانی و عراقی از جمله فعالیت‌های این ستاد محسوب می‌شود.
 
دبیر کارگروه اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌های ایلام و خوزستان، ادامه داد: نمایشگاه «همنوا با نینوا» ویژه آثار هنری عاشورایی، ششمین سوگواره استانی شعر کوردی عاشورایی «شین»، برنامه هنری زخمه‌ای بر بوم ویژه هنرمندان تجسمی، دومین همایش اربعین در آیینه رسانه‌ها با مشارکت ٣ استان مرزی، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای طرح موکب مدافعان حرم با نمایش‌های میدانی، حمایت خرید کتاب با مضامین عاشورایی، تشکیل ستاد اسکان و خدمات‌رسانی برای زائران اربعین و ایستگاه صلواتی با تصاویر شهدای شاخص استان از جمله فعالیت‌های استان ایلام است.
 
نخستین سوگواره ملی عکس و فیلم ویژه تلفن همراه، نهمین همایش مکلی شعر ناله‌های فرات، پنجمین همایش شعر استانی خط خون، نهمین همایش ملی دل نوشته‌های عاشورایی، همکاری در برپایی موکب صابئین مندایی، اجرای برنامه در محضر صحیفه سجادیه و برپایی موکب در مرز چزابه و اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیگر اقدامات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان است.
 
کتاب نقش مهمی در توسعه فرهنگ عاشورایی

در بخش دیگری از این جلسه، عمران خودآموز؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و  محمد جوروند؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به تشریح مجموعه اقدامات و فعالیت‌های خود در برپایی پیاده‌روی اربعین پرداختند.
 
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی - دینی با تاکید بر اینکه نتیجه فرهنگ عاشورایی انسان شدن است، گفت: این حرکت منجر به آشنایی هر چه بیشتر مردم به فرهنگ عاشورایی و امام حسین (ع) می‌شود.
 
وی افزود: اربعین و ماندگاری فرهنگی عاشورایی ریشه در محبت به اهل‌بیت دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در اطلاع‌رسانی مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات خود در این حوزه قوی‌تر عمل کند.
 
ارباب سلیمانی در ادامه راه‌اندازی دبیرخانه دائمی اربعین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ضروری دانست و ادامه داد: لازم است در انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکار ی مشترک با ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها و استانداری‌ها بخشی نیز به موضوع اربعین اختصاص یابد.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی - دینی، بر ضرورت تشکیل کتابخانه‌های تخصصی در این زمینه در مرکز استان‌ها تاکید کرد و گفت: کتاب نقش مهمی در توسعه فرهنگ عاشورایی دارد.
 
وی افزود: باید از ظرفیت‌های شبکه‌های فرهنگی و دینی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط هستند نیز در این زمینه بهره گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها