سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
سامانه الکترونیکی گرنت طراحی شد

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سرعت‌بخشیدن به فرآیند دریافت و بررسی درخواست ناشران متقاضی گرنت سامانه الکترونیکی گرنت را طراحی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) سامانه الکترونیکی طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی‌ بازار جهانی( گرنت) از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طراحی و پیاده سازی و همزمان با هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت 2018 برای استفاده ناشران خارجی، معرفی می‌شود.

لیلا خضرا‌دوست؛ از اعضای گروه طراحی سامانه الکترونیکی گرنت در گفت‌و‌گو با خبرنگار با بیان این مطلب که مهم‌ترین هدف طراحی این سامانه را تسهیل وافزایش سرعت جریان داوری ناشران متقاضی دریافت تسهیلات گرنت اعلام و درباره این سامانه بیان کرد: سامانه الکترونیکی گرنت، در بستر یکی از کاراترین پلتفرم‌های موجود با عنوان شیرپوینت در زمینه طراحی و پیاده‌سازی راهکارهای سازمانی ایجاد شده است.

به گفته وی،‌ این سامانه با صرف کمترین زمان و هزینه توسط گروه «راهکارهای آماده» مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیاده‌سازی شد.

خضرا‌دوست در تشریح کاربری این سامانه ادامه داد: ناشران بعد از ثبت اطلاعات پروفایل خود می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

این عضو گروه طراحی سامانه الکترونیکی گرنت ادامه داد: ویژگی قابل توجه این سامانه امکان دسترسی کاربران در سایر کشور‌هاست.

خضرا‌دوست در این باره می‌گوید: از مزیت‌های این سامانه این است که همه فرآیند از ثبت درخواست تا تایید و پرداخت مکانیزه انجام می‌شود و در سراسر دنیا نیز قابل دسترسی است.

وی تاکید کرد که طراحی این سامانه بر بستر شیرپوینت  این امکان را فراهم کرده تا براساس موقعیت قابل اجرا باشد. به گفته خضرا‌دوست، در حال حاضر این سامانه به زبان انگلیسی و فارسی فعال است و دبیر‌خانه طرح گرنت در نظر دارد زبان کاربری سامانه را افزایش دهد.

 ناشر داخلی نیز امکان استفاده از این سامانه را دارد به‌عبارت دیگر می‌تواند به نمایندگی از ناشر خارجی درخواست دریافت گرنت را در سامانه ثبت کند.
 
خضرا دوست در تشریح دیگر ویژگی‌های سامانه الکترونیکی گرنت گفت: از دیگر ویژگی‌های سامانه الکترونیکی گرنت،‌ کارتابل محور بودن آن است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا وضعیت درخواست خود را مشاهده و پیگیری کنند.

خضرا‌دوست، وجود داشبورد‌های مختلف گزارش‌دهی را دیگر ویژگی این سامانه معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: وجود این داشبورد‌ها موجب می‌شود تا کاربر، دید روشنی نسبت به وضعیت درخواست خود داشته باشد.

این عضو گروه طراحان سامانه الکترونیکی گرنت از دسترسی داوران طرح گرنت گفت و توضیح داد که داوران می‌توانند،نظرکارشناسی خود را از طریق این سامانه به ناشر ارسال کنند. بعد از بررسی درخواست ناشر خارجی از سوی حداقل سه داور نتایج بررسی‌ها به دبیر‌طرح گرنت ارسال می‌شود.

بنابر شنید‌‌ه‌ها، کاتالوگ غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین کاتالوگ اختصاصی هر ناشر، براساس خروجی این سامانه منتشر خواهد شد. هر یک از ناشران براساس قابلیت‌های سامانه می‌توانند کاتالوگ اختصاصی خود را به‌صورت الکترونیکی تولید و تکثیر کنند.

خضرا‌دوست همچنین از آزمون اولیه این سامانه از سوی کارشناسان دبیرخانه طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایرانی بازار جهانی(گرنت) خبر داد و گفت: نخستین رونمایی این سامانه همزمان با هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خواهد بود.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای ثبت درخواست خود به bookgrant.saramad.ir مراحعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها