شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
مجید رجبی معمار: «قصه‌‌های مجید» پیونددهنده‌ چند نسل است

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه‌ هنرمندان ایران، در مراسم رونمایی کتاب صوتی «قصه‌‌های مجید» این اثر را پیونددهنده‌ چند نسل دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همزمان با روز تولد هوشنگ مرادی کرمانی، مراسم رونمایی از کتاب صوتی «قصه‌‌های مجید» با حضور هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده و مهدی پاکدل، گوینده و مهدی زارع، آهنگساز اثر عصر جمعه 16 شهریور 1397، به همت نوین کتاب گویا، ناشر صوتی اثر، در خانه‌ هنرمندان ایران برگزار شد و اجرای آن را منصور ضابطیان بر عهده داشت.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه‌ هنرمندان ایران، در صحبت‌هایی قصه‌های مجید را پیونددهنده‌ چند نسل دانست و از مجیدِ قصه‌ها گفت که انگار همان هوشنگ مرادی کرمانی است با شخصیت آیینه‌صفت و صفا و صمیمیتی که می‌شناسیم. و مرادی کرمانی که در پسِ داستان‌های شیرینش فرهنگ بومی ایران را به تصویر می‌کشد و به دنیا نشان می‌دهد.

او در عصر تعجیل و بی‌حوصلگی، کتاب‌های گویا را نعمت بزرگی دانست که در همه حال می‌توان آن‌ها را شنید و لذت برد و پیوستن کتاب صوتی قصه‌های مجید را به این مجموعه مایه‌ خرسندی دانست و ابراز امیدواری کرد تا نسخه‌ صوتی قصه‌های مجید هم مانند دو قالب قبلی بسیار پرطرفدار باشد.

پس از پخش کلیپ تصویری قصه‌های مجید، منصور ضابطیان از کیومرث پوراحمد و مهدی باقربیگی یاد کرد که قصه‌های مجید با نام و خاطره‌ آن‌ها عجین شده. و سپس نوبت به اجرای زنده‌ گروه موسیقی سلوک به سرپرستی مهدی زارع رسید و اجرای آن به هوشنگ مرادی کرمانی و ناصر چشم‌آذر تقدیم شد.

ضابطیان از جادوی کلمات مرادی کرمانی گفت که از چینش واژه‌های ساده در کنار هم داستان‌هایی را می‌آفریند که خاطره‌اش بعد از حدود چهل‌وخرده‌ای سال همچنان در ذهن ما باقی بماند. و پس از آن از هوشنگ مرادی کرمانی دعوت شد تا از خلق قصه‌های مجید و ماجراهای آن بگوید. مرادی کرمانی از خاطرات پخش رادیویی قصه‌های مجید و سریال تلویزیونی آن گفت و اینکه با انتشار کتاب صوتی قصه‌های مجید، حالا علاوه بر اثری شنیدنی و دیدنی، خواندنی هم شده است.

او به این اشاره کرد که اگرچه زادگاه نویسنده و شخصیت قصه‌‌های مجید، کرمان است، اما او را ایرانی می‌داند که می‌تواند لباس هر نقطه‌ای از این سرزمین را به تن کند و با آن روایت شود.

ضابطیان از اثر پررنگ قصه‌های مجید در شناسایی هوشنگ مرادی کرمانی پرسید و اینکه چرا با وجود آثار دیگر مرادی کرمانی، قصه‌های مجید همچنان او را رها نکرده است؟
 

مرادی کرمانی در پاسخ به این پرسش اشاره کرد که در همه جای دنیا نویسنده و شاعر را به اثر خاصی از او می‌شناسند و به عنوان نماینده‌ فکری او معرفی می‌کنند چون با تار و پود و موقعیت فکری و ذهنی او آمیخته شده است و به همین سبب بقیه‌ آثارش در سایه‌ آن قرار می‌‌گیرند. او به بینوایان اشاره کرد که بیشتر از سایر آثار ویکتور هوگو شناخته شده. همینطور در مورد پیرمرد و دریای همینگوی یا رستم فردوسی.

مرادی کرمانی گفت که تا جایی در برابر این شناسایی مقاومت کرده، اما در نهایت پذیرفته و اینکه گاهی اثر هنرمند به جایی می‌رسد که از خالقش جلوتر می‌رود و دارای شخصیت مستقلی می‌شود. و سپس ادامه داد قصه‌های مجید هنوز راه زیادی را دارد تا امتحان خود را پس دهد و ماندگار شود.

پس از آن مهدی پاکدل گفت که با خوانش قصه‌های مجید به آرزویش رسیده است و در زمان کودکی هم اولین کتابی که هدیه گرفته، قصه‌های مجید بوده و افتخار می‌کند که خواندن را با این اثر آغاز کرده است. او از صدابرداران کتاب صوتی قصه‌های مجید تشکر کرد که سه ماه پابه‌پای او همراهش بوده‌ و در اجرای بهتر اثر یاریش کرده‌اند.

در ادامه‌ برنامه از ناصر چشم‌آذر، آهنگساز موسیقی درخشان سریال تلویزیونی قصه‌های مجید، یاد شد و پس از پخش کلیپی، همسر او، شیرین احمدلو، ضمن خوشحالی از حضور در این جمع، در صحبت کوتاهی از نقش موسیقی در اثرگذاری بیشتر قصه‌های مجید در ذهن‌ها گفت و ناصر چشم‌آذر را دارای احترام و نگاه ویژه‌ای نسبت به موسیقی کودک و نوجوان دانست که فرهنگ موسیقی ایرانی در آن جای خاصی داشت و پیوسته برای پایداری تفکر موسیقی در کشور تلاش می‌کرد.

در ادامه مهدی زارع، آهنگساز کتاب صوتی قصه‌های مجید از خاطراتش حین ساخت موسیقی این اثر گفت. زارع به سفر اتفاقی‌اش به کرمان اشاره کرد که قبل از آهنگسازی اثر داشته و تلاش کرده از فضاهای آن شهر و الهاماتی که از آن می‌گرفته در موسیقی کار استفاده کند و این فضاها را در اتد اولیه‌اش لحاظ کرده است. و ادامه داد که با مشورت آقای کرمانی قرار بر این شده بود تا از آهنگ زرد ملیجه، که قبل از انقلاب برای قصه‌های مجید در رادیو انتخاب شده بود و حتی آهنگ زرد ملیجه را به نام مجید می‌شناختند، استفاده کند و بنابراین موسیقی به سمت دستگاه شور رفته بود. اما بعد از ساخت اتد اولیه، آن‌طور که باید رضایتمندی‌اش تامین نمی‌شود.

او دلیل آن را اثرگذاری و پررنگ‌بودن موسیقی‌ استاد ناصر چشم‌آذر بر ذهنش دانست و احتمال می‌داد که ذهن شنونده‌های دیگر هم همچو فضایی حاکم شود. بنابراین سعی کرده تا موسیقی به سبک موسیقی سریال قصه‌های مجید، در همان گام و فضای آواز اصفهان، باشد. ملودی‌ها همان نیست اما فضا در حال و هوای آواز اصفهان است که با یک موسیقی ارکسترال اجرا شده. او از تسلط کامل مهدی پاکدل به قصه‌های مجید گفت و همینطور جنس صدای او که با روایت خوبی که داشته باعث شده تا با موسیقی کار همخوانی بهتری داشته باشد و به شیوایی این اثر کمک کند.

دیگر اینکه سعی شده تا در ساخت موسیقی بیشتر رده‌ سنی نوجوان در نظر گرفته شود و آن‌ها را مخاطب اصلی این مجموعه دانست. او اشاره کرد که اگرچه مخاطب این اثر سن و سالی نمی‌شناسد؛ اما از آنجا که موسیقی نوجوان، موسیقی مهجوری‌ است تلاش کرده تا با محوریت نوجوان برای این کار آهنگسازی شود که کار بسیار دشواری بوده است.

صحبت‌های انتهایی مراسم به فاطمه محمدی، مدیرعامل نوین کتاب گویا، ناشر اثر اختصاص داشت. او با تشکر از همه‌ عوامل که در طی دو سال گذشته در ارائه‌ این اثر نقش داشتند، از اعتماد استاد مرادی کرمانی به نوین کتاب گویا تشکر ویژه‌ای کرد. همینطور از مهدی پاکدل که با تمام وجود و همدلی به خوانش خوب قصه‌ها کمک کرد.

محمدی همچنین به مشکلات بسیار زیاد تولید نسخه‌ فیزیکی کتاب‌های صوتی اشاره کرد که با توجه به نوسانات قیمت و شرایط اقتصادی این روزها با دشواری‌ بسیاری روبه‌رو شده؛ اما خوشبختانه تکنولوژی و عرضه‌ پلتفرم‌های دیجیتال به مدد رسیده‌اند و کمک کرده‌اند تا فایل‌های صوتی این آثار، به شکل قانونی، در دسترس مخاطبان باشند.
 

پس از آن افسانه شعبان‌نژاد، شاعر و همشهری هوشنگ مرادی کرمانی، شعر کوتاهی را که در رثای «بی‌بی» سروده بودند، برای جمع خواند.

مراسم رونمایی کتاب صوتی قصه‌های مجید، پس از اهدای جوایز و لوح یادبود، با فوت‌کردن شمع 74 سالگی هوشنگ مرادی کرمانی و جشن امضای کتاب صوتی پایان گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها