چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
نبود امنیت شغلی مشکل جدی خبرنگاران است

سید فرید قاسمی همزمان با روز خبرنگار در جمع خبرنگاران ایبنا حاضر شد، از وضعیت فعلی کتاب در جامعه گفت و رونق حرفه خبرنگار کتاب را به رونق بازار کتاب وابسته دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) همزمان با 17 مرداد‌ماه سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار نیکنام حسیتی‌پور؛ مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، سید‌فرید قاسمی؛ کتاب‌پژوه و روزنامه‌نگار پیشکسوت، مجتبی تبریز‌نیا؛ مدیر اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌رضا زائری؛ عضو هیات مدیره موسسه خانه کتاب، سید‌علی آل داوود؛ حقوق‌دان و افشین داور‌پناه؛ معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب بازدید کردند.

حسینی‌پور در جمع صمیمی خبرنگاران ایبنا خبرنگاری را شغل دشوار و در عین حال شیرین توصیف کرد که مهم‌ترین هدف آن روحیه پرسشگری و ایجاد شفافیت است. وی یکی از ویژگی‌های خبرنگاری را طراحی مسیر مطلوب برای جامعه خواند و بر لزوم تعریف رسانه و توجه به تفاوت آن با کارکرد روابط عمومی‌ها تاکید کرد.  

در بخش دیگری از این مراسم، سید‌فرید قاسمی با ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران خبرگزاری کتاب ایران و گرامی‌داشت یاد شهید صارمی درباره روز خبرنگار گفت: به نظر می‌رسد که روز خبرنگار به روز وعده به خبرنگاران تبدیل شده است.

این نویسنده تاریخ مطبوعات ایران با اشاره به فعالیت‌های این روز‌های خود ادامه داد: هرچند که از مطالعه زیاد منع شده‌ام اما این روز‌ها مشغول سند‌خوانی تاریخ سال‌های 1300 تا 1350 هستم. اسناد نیم قرن سده 14 خورشیدی نکات قابل توجهی درباره تاریخ کتاب دارد.

قاسمی در ادامه از تعلق خاطر خود به ایبنا و مطالعه اخبار این رسانه در طول روز گفت که بیش از 10 بار طی روز اخبار تولیدی تنها خبرگزاری تخصصی کتاب را می‌بیند و می‌خواند. این استاد کتاب‌‌پژوهی بررسی اخبار ایبنا را برای خود مقدم بر اخبار کتاب دیگر رسانه‌ها اعلام کرد.

قاسمی گفت که اخبار کتاب رسانه‌ها را مقایسه می‌کند و سرعت تولید اخبار ایبنا را می‌داند. نویسنده کتاب «مشاهیر مطبوعات ایران» خطاب به خبرنگاران ایبنا گفت: دلم می‌خواهد همیشه پیشتاز باشید. البته توقع افلاکی از شما ندارم و مشکلات شما را هم می‌دانم. 

این پژوهشگر از برداشت بسیاری افراد درباره عملی شدن ایده تاسیس خبرگزاری کتاب ایران  گفت این ایجاد یک خبرگزاری کتاب گناه تلقی می‌شد.

قاسمی، نبود انسجام و امنیت شغلی را مشکل جدی حوزه خبرنگاری دانست و تاکید کرد که خبرنگار کتاب زمانی می‌تواند خبرنگار کارشناس و یا خبرنگار کارشناس‌ارشد باشد که از  فرصت کافی برای دانش‌افزایی برخوردار باشد.

خاطره‌های این پژوهشگر تاریخ مطبوعات هم از جنس کتاب است. قاسمی که رونق کار خبرنگار کتاب را به رونق بازار کتاب وابسته می‌داند، درباره واکنش مسافران تاکسی به خرید‌هایش گفت که سوژه مسافران شده بود.

اولی پرسید: کتاب خریدی؟ مگر چقدر وقت داری؟
مسافر جلویی گفت: خیلی سیر است.

قاسمی ادامه داد: خبرنگار کتاب جزیره نیست هر زمان که کشتگاه خشک باشد چه چیزی رشد خواهد کرد. بسیاری از پژوهشگران که انسی جز کتاب ندارند شروع به بازخوانی کتاب‌هایشان کرده‌اند.

او وضعیت تالیف را نقد و انبوه‌‌سازی بی‌رویه را سانسور مدرن تعریف کرد و گفت که صلاحیت تالیف کتاب طی 50 سال اول سده 14 خورشیدی، در زمینه‌های مختلف با تایید شورای علمی انجام می‌شده است. قاسمی تاکید کرد که نشر ما به ممیزی علمی نیاز مبرمی دارد.
 
وی همچنین از اجرای طرح موسسه خانه کتاب برای ساماندهی فهرست اهل قلم با هدف تعریف پیشکسوتان نشر تمجید کرد.
قاسمی نقش خبرنگاران کتاب در وضعیت فعلی آشفته بازار تالیف و تحقیق را نقادانه دانست و گفت: بین نقد و انتقاد فرق قائلم. نقد، دیدن محاسن و معایب و انتقاد به معنای توجه به معایب است. بخشی از کار خبرنگار را سنجش کتاب دانست که با نکوهش و ستایش متفاوت است.  نقد کتاب را بخشی از فعالیت خبرنگار کتاب دانست.
 
نویسنده «تاریخ روزنامه‌نگاری ایران» پرداختن به کتاب را بخشی از فعالیت خبرنگار کتاب ارزیابی کرد که در دایره بزرگتر پیش از سوژه تا پسا مخاطب جای می‌گیرد. تاکید کرد خبرنگاران به کتاب‌های جدید توجه کنند و از بین کتاب‌های جدید به دنبال کتاب‌های تالیفی واقعی باشند.   
 
زائری در ادامه با اشاره به دشواری حرفه خبرنگاری گفت: با توجه به اقتضائات و شرایط فعلی نشر کتاب فعالیت در حرفه خبرنگاری کتاب دشوار شده است.

وی این شرایط را خاص ایران ندانست و ادامه داد حتی کتاب ناشران کشو‌ر‌های عربی با مخاطب 250 میلیونی با شمارگان 200 نسخه منتشر می‌شود.
 
آل داوود، در ادامه  این بازدید با تمجید از سیر فعالیت خبرگزاری کتاب طی سال‌های اخیر پیشنها کرد که گفت‌و‌گو‌های عمیق در سرویس‌های مختلف در قالب کتاب منتشر شود.  
       
داور‌پناه نیز با اشاره به شکل‌گیری خبرگزاری کتاب ایران با ایده و طراحی سید فرید قاسمی، بر نگاه تیز‌بین، انتقادی، حساس و فرهیختگی وی تاکید کرد. سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، ریشه حساسیت سید فرید قاسمی، نزدیکی خبرنگار کتاب با اندیشمندان دانست.

در پایان این مراسم که در تحریریه ایبنا برگزار شد، مدیرعامل خانه کتاب از سیدفرید قاسمی و خبرنگاران خبرگزاری کتاب ایران تجلیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها