شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
جایزه پروین به کتاب‌های کودک نرسید

کتاب‌های نوجوان «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی و «شاخ دماغی‌ها» نوشته سیده عذرا موسوی در اختتامیه هشتمین دوره جایزه پروین تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) صبح امروز شنبه 23تیرماه، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه پروین، برگزار و برگزیدگان و آثار شایسته تقدیر این جایزه اعلام شدند.

در بخش ادبیات کودک و نوجوان این جایزه، دو اثر «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و «شاخ دماغی‌ها» نوشته سیده عذرا موسوی از شهرستان ادب که هر دو در گروه سنی نوجوان هستند به عنوان آثار شایسته تقدیر اعلام شدند و هیچ اثری در گروه سنی کودک در بین آثار شایسته تقدیر نبود.

این در حالی است که از بین دو رمان و سه مجموعه شعر راه یافته به مرحله نهایی، شامل «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی، «شاخ دماغی‌ها» نوشته سیده عذرا موسوی، «شب‌های بی‌ستاره» نوشته مرضیه نفری، «کاش یکی قصه‌اش را می‌گفت» نوشته شکوه قاسم‌نیا و «کلید کلید، دسته کلید» سروده اکرم کشایی، هیچ اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد.
 
«شاخ دماغی‌ها» نوشته سیده عذرا موسوی

رمان «شاخ دماغی‌ها» اثر سیده عذرا موسوی نخستین محصول «مدرسه رمان» شهرستان ادب، است که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده و ماجرای این رمان اجتماعی در دوران معاصر می‌گذرد. کتاب پیشین سیده‌عذرا موسوی با عنوان «جشن باغ صدری» مجموعه‌داستانی بود که توانست نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان جدی ادبیات را به خود جلب کند.

رمان «شاخ دماغی‌ها» که در سال 1396 منتشر شده داستان دختر نوجوانی را روایت می‌کند که پدر و مادرش برای درمان به خارج از کشور می‌روند و او ناچار است مدتی را در خانه خاله‌اش سر کند. در آن‌جا پسر نوجوانی هم زندگی می‌کند که ناچار است اتاقش را طی این مدت، در اختیار دخترخاله خود بگذارد و از این مساله اصلا دل خوشی ندارد. به علاوه، او دخترخاله را مزاحم کارهای مخفیانه خود می‌داند. بدین ترتیب جنگی پنهانی میان این دو درمی‌گیرد که نتایج پیش‌بینی نشده‌ای برای‌شان به بار می‌آورد.

سیده عذرا موسوی درباره هدفش از نوشتن این رمان به ایبنا گفت: هدفم پرداختن به مشکلات بچه‌ها در دوره نوجوانی بود. این کتاب در قالب 23 فصل نوشته شده است. یک فصل آن به نوجوان دختر و یک فصل ان به نوجوانی پسری اختصاص دارد که دخترخاله و پسرخاله هستند و بنابردلایلی نوجوان دختر مجبور می‌شود مدتی در خانه خاله‌اش زندگی کند. در این مدت برای این دو نوجوان ماجراهایی پیش می‌آید و هرکدام از زاویه دید خودشان به موضوع نگاه می‌کنند و آن‌را تحیلیل می‌کنند.

به گفته این نویسنده، رمان «شاخ دماغی‌ها» به دغدغه‌های دوره نوجوانی مانند بلوغ و ارتباط نوجوانان با بزرگترها و با یکدیگر می‌پردازد و از آن‌جایی که هم شخصیت پسر و هم شخصیت دختر در این کتاب گنجانده شده است می‌تواند برای همه نوجوان‌ها قابل استفاده و جذاب باشد.

موسوی افزود: باتوجه به اینکه در زمان نوشتن این کتاب و برای تکمیل اطلاعاتم به کتاب‌های روانشناسی متعدد و مقالات مختلفی مراجعه کردم، می‌توانند با مطالعه آن شناخت بیشتری نسبت به جنس مخالفشان کسب کنند.

وی با بیان اینکه «شاخ دماغی‌ها»  چهارمین کتاب و دومین رمانش است، گفت: این رمان حاصل شرکت در «مدرسه رمان» شهرستان ادب است. تا به حال چهار دوره از این کارگاه برگزار شده است و من در نخستین دوره آن که فراخوانش در سال 1393 منتشر شد، شرکت کردم. هدف این کارگاه این بود که تعدادی از نویسندگان که توانایی پرداختن به موضوعات مختلف در حوزه نوجوان را دارند دور هم جمع کنند تا با استفاده از حضور اساتید مجرب رمان‌های قابل تاملی ارائه کنند.
 
سیده عذرا موسوی از نویسندگان حوزه نوجوان و بزرگسال است که سابقه‏ همکاری با نشریاتی چون دیدار آشنا، خانه‏ خوبان، قدر، آینده ‏سازان، انتظار نوجوان، سه‌یک‌سه، باران را در کارنامه‌اش دارد. ازجمله آثار او می‌توان به  مجموعه داستان «پلاک بی‏سر»، مجموعه داستان «فرشته‏ بی‏‌ادب»، مجموعه یادداشت‌های داستانی «گربه‌ معبد کنکور»، مجموعه داستان کوتاه «جشن باغ صدری» ،رمان «دلقک و نارنج تلخ» و تک‌داستان «مامان! خدا کجاست؟» اشاره کرد که برخی را با همکاری تعدادی از نویسندگان نوشته و برخی در دست چاپ است.

انتشارات شهرستان ادب، رمان «شاخ دماغی‌ها» را در شمارگان یک‌هزار نسخه و با قیمت 14 هزار تومان منتشر کرده است.

 
«خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی

مجموعه شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» سروده مریم اسلامی کتاب دیگری است که توانست از بین آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش کودک و نوجوان جایزه پروین به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شود.

مریم اسلامی درباره «خداحافظی در خیابان پاییز» به ایبنا گفت: این کتاب دارای 20 قطعه شعر سپید برای نوجوانان است که در قالب سپید و نیمایی سروده شده و مخاطبان آن نوجوان‌های گروه سنی «هـ» (۱۴ تا ۱۶سال) هستند.

​وی افزود: خیال‌باف، کاش برف، روی تار صوتی جهان، کاکلی‌های صدا و روی قله‌های دور عنوان برخی از شعرهای این مجموعه شعر است که در سال 1396 با تصویرگری فهیمه محجوب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. 

اسلامی درباره این مجموعه شعر توضیح داد: در سرودن اشعار این کتاب و انتخاب موضوعات، تلاش کرده‌ام به نگاه نوجوانان، زاویه دید آن‌‌‌‌‌‌‌ها به مسائل مختلف و حال و هوای آن‌ها نزدیک شوم. مثلا در شعر «خداحافظی در خیابان پاییز» ماجرای دوستی و علاقه‌ بین دو نوجوان را بیان می‌کند که یکی از آن‌ها به دلیل اسباب‌کشی از کوچه می‌رود و شعر درباره خداحافظی در آن کوچه پاییزی است که ماندگار می‌شود.
 
به گفته شاعر «خداحافظی در خیابان پاییز»، نگاه تازه به موضوعات، کشف‌های جدید، تصویرسازی‌های جالب و نزدیک شدن به حس و حال نوجوانان از ویژگی‌های شاخص این کتاب است.

در شعر «کتاب قصه» می‌خوانیم: «پارک‌ها کتابخانه‌اند/ پیرمردهای توی پارک/ هر کدام یک کتاب قصه‌اند/ قصه‌هایی که سال‌ها از انتشارشان گذشته است/ فصل آخرش ولی/ هنوز نانوشته است»

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «خداحافظی در خیابان پاییز» را با شمارگان ۵هزار نسخه و قیمت ۴هزار و ۵۰۰ تومان منتشر کرده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    طرح داستان شاخ‌دماغی‌ها تکراری و کلیشه‌ای است و در فیلم و سریال‌های مختلف بارها مشابهش کار شده. یعنی بین این همه کتاب منتشرشده یک داستان خلاقانه نبوده؟ جل‌الخالق.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها