سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸
توجه به شهدا «ضرورت استراتژیک» است

علیرضا مختارپور؛ در اختتامیه دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس ضمن تشریح تفاوت بین شهداء دفاع مقدس با قهرمانان دیگر نظام‌ها و کشورها گفت: ریشه این تفاوت در تبیین و تعریف و هدفی است که در مکتب اسلام درباره مقام انسان و کمال انسان بیان شده است. از نظر اسلام، انسان خلیفه‌الله و انسان کامل مظهر و تجلی صفات خداوند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آیین اختتامیه دومین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با حضور علی‌رضا مخنارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین طاها محمدی؛ نماینده ولی فقیه در استان همدان، سردار علی فضلی، امیر خوراکیان، معاون محتوایی شورای عالی فضای مجازی، محمدعلی مجاهدی، رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و مرتضی امیری اسفندقه، عصر امروز سه‌شنبه‌(۵ تیرماه) در باغ کتاب تهران برگزار شد.  
 
مختار‌پور در این آیین با اشاره هشت سال دفاع مقدس گفت: نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران در نخستین سال‌های تاسیس مورد هجوم و حمله جبهه استکبار جهانی به عاملیت دیکتاتور وقت کشور عراق قرار گرفت. مردم این سرزمین اسلامی،‌ در طول هشت سال دفاع مقدس با نثار جان و مال و امکانات خود موفق شدند نخستین‌بار در طول قرن‌ها بدون اینکه حتی ذره‌ای از خاک کشور در اختیار دشمن باقی بماند دفاع مقدس را به پایان برسانند.
 
وی در ادامه با طرح پرسشی مبنی بر جایگاه شهدای دفاع مقدس در مقایسه با کشته‌شدگان نبرد‌های دیگر ادامه داد: آیا جوانان قهرمانی که در دفاع مقدس به شهادت رسیدند یا جانباز  و اسیر شدند از نظر مکتب حیات‌بخش اسلام و رهبران انقلاب اسلامی شان و نقشی مشابه دیگر مدافعان مکتب، کشورها و نظام‌های دیگر که برای استقلال و تمامیت و حفظ نظام خود از جان و هستی خود مایه می‌گذارند دارند یا تفاوتی مهم  در این میان در کار است؟

مختار‌پور افزود: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی که خود از برجسته‌ترین علما، حکما و عرفای شیعی معاصر است درباره شهدای دفاع مقدس و به‌‌ویژه جوانان شهید این دفاع الهی، مطالبی را بیان یا مکتوب کرده‌اند.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به چند کلام امام درباره شهیدا گفت: امام خمینی(ره) درباره شهدا فرمودند: «یکی چون من، عمری در ظلمات حصار و حباب‌ها مانده است... و دیگری در اول شب یلدای زندگی، سینه سیاه هوس‌ها را دریده و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است و حال، من غافل که هنوز از کتم عدم‌ها به وجود نیامده‌ام، چگونه از وصف قافله سالاران وجود وصفی کنم.»

وی در ادامه با اشاره به بخش‌های دیگر کلام امام‌خمینی درباره شهدا افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌فرمایند: «آنچه مانع از رؤیت تجلی الهی است، حجاب‌هایی است که میان حق و بنده حائلند و برای دیدن جلوه خدا باید این حجاب‌ها که برخی ظلمانی و برخی نورانی‌اند- پاره کرد و سخت‌ترین و ضخیم‌ترین این حجب، حجاب «خود» است. شهید سالکی است که با تقدیم جان خود، این حجاب را می‌زداید و به مقام کمال انسانی و فنای فی الله می‌رسد و بی هیچ حجاب به وجه‌الله نظر می‌کند و در این نظاره است که شهید با انبیا مقارنت می‌یابد؛ چنانکه بنابر روایتی از «اصول کافی» که در آن هفت خصلت برای شهید شمرده شده، آخرین و مهم‌ترین آن‌ها چنین است: «شهید نظر می‌کند به وجه الله و این نظر به وجه الله راحت است و برای هر نبی و هر شهید.»
 
این چهره فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهدا  بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهدا فرموده‌اند: «این که شما دیدید امام فرمودند وصیت‌نامه این جوانان را بخوانید، من حدسم این است - البته در این مورد چیزی از امام نشنیدم - که این یک توصیه خشک و خالی نبود. خود امام، آن وصیت‌نامه‌ها را خوانده بودند و آن گلوله آتشین در قلب مبارکشان اثر گذاشته بود و می‌خواستند که دیگران هم از آن بی‌بهره نمانند. کمااین‌که خود من هم در طول سال‌های جنگ و بعد از آن تا امروز، بحمداللَّه با این وصیت‌نامه‌ها تا حدودی اُنس داشتم و دارم و دیده‌ام که بعضی از این وصیت‌نامه‌ها، چطور حاکی از همان روح عرفان است.

مختار‌پور با اشاره به  تجربه رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با وصیت یک شهید بیان کرد:  رهبر انقلاب در جایی دیگر فرمودند: «در یک وصیت‌نامه‌ای خواندم که شهید می گوید: من بیقرارم، بیقرارم! آتشی در دل من است که مرا بی‌تاب کرده است؛ به هیچ چیز دیگر آرامش پیدا نمی‌کنم مگر به لقاء تو؛ ای خدای محبوبِ عزیز! این سخن یک جوان است! این همان چیزی است که یک سالک و یک عارف، بعد از سال‌ها مجاهدت و سال‌ها ریاضت ممکن است به آن‌جا برسد؛ اما یک جوان نوخاسته، در میدان نبرد و در میدان جهاد آن‌چنان مشمول تفضل الهی قرار می‌گیرد که این ره صد ساله را یکشبه می‌پیماید و این احساس بیقراری و شوق، از سوی پروردگار پاسخ مناسب می‌یابد. خود این شوق هم لطف خدا و جاذبه‌ حضرت حق متعال است. این شگفتی بزرگی است.»

وی با تاکید بر وجود تفاوت بین شهدای دفاع مقدس با قهرمانان دیگر نظام‌ها و کشورها گفت: براساس مجموع بیانات رهبر انقلاب اسلامی، به خوبی تفاوت میان شهدای عظیم‌القدر دفاع مقدس با قهرمانان دیگر نظام‌ها و کشورها مشخص می‌شود.  ریشه این تفاوت در تبیین و تعریف و هدفی است که در مکتب اسلام درباره مقام انسان و کمال انسان بیان شده است. از نظر اسلام، انسان خلیفه‌الله است، انسان کامل مظهر و تجلی صفات خداوند است.
 
به گفته وی، تمامی مراتب سیر تکاملی آدمی به سوی مقام انسان کامل که در مراتب اسلام و ایمان ذکر می‌شود برای تحقق وجود این انسان کامل است. در عرفان ناب شیعی که برخلاف برخی مذاهب دیگر اولا مبتنی و هماهنگی کامل با شریعت است و ثانیا فارغ از هرگونه فرقه‌سازی و به دور از جعل آداب و رسوم غیردینی و غیرمنطقی است مراتب و درجات مختلفی برای رسیدن به مقامات عالیهء عرفانی مورد توجه قرار گرفته است.

مختار‌پور با اشاره به بیان مختصر آیت‌الله جوادی آملی در کتاب «شمس الوحی تبریزی» درباره حضرت علامه طباطبایی بیان کرد:  ایشان می‌فرمایند: علاّمه طباطبایی همانند برخی از بزرگان اهل معرفت معتقد بود که پویندگان راه خدا چهار گروه‌اند: مجذوب محض،‌ سالک محض، مجذوب سالک و سالک مجذوب.  ‌
 
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهدا ادامه داد: رهبر انقلاب درباره شهیدا به 13 ویژگی اشاره داشتند شامل «دل بریدن از عواطف و خواسته‌های شخصی»، «اخلاص، ‌ایمان، قدرت معنوی تقوا»، آرمان گرایی براساس جهان بینی الهی »، «عبادت، تدین، انس با قرآن و نماز»،  «ارادت و پیروی نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) »،  «تعقل و منطق و استدلال نه احساس و هیجان صرف»، انجام وظیفه و تکلیف نه شهرت طلبی»،  «بصیرت قدرت و تشخیص دقیق»،  «ترجیح مصلحت کشور و دین بر مصلحت شخصی» ، «عدم هراس از مرگ»،  «بی‌ادعایی و طلب کار نبودن از انقلاب» ، «ایستادگی در برابر دشمن»

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به هشت وظیفه و تکلیفی که مقام معظم رهبری نسبت به شهدا و خانواده شهدا اعلام کردند گفت: «تکریم» که نخستین وظیفه و حداقل وظیفه است. همچنین شناخت دشمن و نیز استکبارستیزی، عمل به درس شهیدان و پیام آنان، بصیرت، عدم تسلیم، و عدم سازشکاری، الگوگیری از شهیدان و الگوسازی برای نسل جوان، زنده نگاه داشتن نام و یاد شهدا و سبک زندگی آنان.
 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب همانطور که خودشان تصریح کردند، معتقدند که شهید، یاد شهید، نام شهید و خانواده شهید چیزی است که نظام اسلام و مکتب اسلامی بر آن استوار است. رهبری می گویند من به دیدار خانواده شهدا می‌روم تا فیض پیدا کنم، تا روحیه بگیرم، تا قدرت پیدا کنم. برای همین است که ایشان عین این تعبیر را دارند که توجه به شهدا و خانواده شهدا و سبک زندگی شهدا یک «ضرورت استراتژیک» برای کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها