چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
سالروز حماسه خرمشهر فرصتی برای بازپروری روح مقاومت در ملت ایران است

دستیار ارشد فرماندهی معظم کل قوا در آیین ویژه گرامیداشت روز مقاومت، ایثار و پیروزی، گفت: سالروز این پیروزی، فرصتی برای بازخوانی و بازپروری روح مقاومت و مجاهدت ملت بزرگ ایران است. این روحیه اکنون هم برای عبور از گذرگاه‌های خطیر تاریخی و دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت و امنیت کشور یک ضرورت است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین ویژه گرامیداشت روز مقاومت، ایثار و پیروزی (سالروز آزادسازی خرمشهر)، امروز (چهارشنبه 2 خرداد‌ماه) با حضور سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی، دستیار ارشد فرماندهی معظم کل قوا و معاونان و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.  
 
سرلشکر رحیم‌صفوی، در این آیین بیان کرد: 36 سال قبل در چنین ایامی یکی از بزرگترین حماسه‌های ملت ایران رخ داد. سالروز این پیروزی، فرصتی برای بازخوانی و بازپروری روح مقاومت و مجاهدت ملت بزرگ ایران است. این روحیه اکنون هم برای عبور از گذرگاه‌های خطیر تاریخی و دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت و امنیت کشور یک ضرورت است.
 
وی ادامه داد: اکنون که دشمنان ما، ماشین تبلیغاتی خود را به‌کار انداخته‌اند تا روحیه و نشاط انقلابی و اسلامی مردم را هدف قرار دهند، بازخوانی واقعیت‌ سال‌های دفاع مقدس و ابعاد پیروزی‌های آن دوران و ظرفیت استقامت و صبوری ملت در برابر فشارهای اقتصادی و جنگ، برای جوانان امروز و ملت ایران عبرت‌آموز است. به فضل الهی در فضای کنونی جامعه و برای عبور از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم همان عوامل قدرت ملی را که موجب پیروزی‌های بزرگ ما در دوران دفاع‌ مقدس شد، به‌عنوان یک الگوی مدیریتی و یک رهنمود کلان و کارساز در پیش گیریم.
 
دستیار ارشد فرمانده کل قوا، گفت: امروز 27 سال از پایان جنگ می‌گذرد. در آن دوران سرافرازی و سربلندی ملت بزرگ ایران در میدان نابرابر جنگ، با پنج مولد قدرت ملی محقق شد. عامل نخست، اعتماد ملت بزرگ ایران و رزمندگان به قدرت لایزال الهی است. نظام ما یک نظام الهی و تنها حکومتی است که براساس قرآن و عترت در بین 194 کشور مستقل جهان شکل گرفته و امروز 40 سال از عمر بابرکتش می‌گذرد. این جمله امام که فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» را هم با چشم سر و هم با چشم دل دیدیم و احساس کردیم. عملیات آزادسازی خرمشهر 25 شبانه‌روز جنگ پی در پی از دهم اردیبهشت تا سوم خرداد 1361 بود که در این مدت رژیم بعث با تمام توان و حمایت بین‌المللی سعی در حفظ شهر داشت، ولی به نصرت الهی توانستیم به پیروزی بزرگ دست یابیم.
 
رحیم‌صفوی، رهبری خردمندانه و شجاعانه امام خمینی (ره) را دومین مولفه مهم در نیل به این پیروزی برشمرد و اظهار کرد: رهبری خردمندانه بینانگذار انقلاب اسلامی و حمایت مردم، همچنین تبعیت مسئولان منجر به خلق یک حماسه بزرگ گردید. ملت ایران 2 میلیون جوان خود را به‌طور داوطلبانه به جبهه فرستاد. سومین مولفه پیروزی، وحدت و انسجام درونی همه اقوام و مشارکت در دفاع مقدس بود. این اقوام هم در خط مقدم جبهه و هم به‌عنوان پشتیبانی در پشت جبهه، نقش چشمگیری داشتند. قومیت‌های مختلف ایرانی در جنگ، 36 هزار شهید دانش‌آموز، حدود پنج هزار شهید دانشجو و حدود چهار هزار شهید طلبه تقدیم کردند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که شجاعت و صبر زنان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس مثال‌زدنی و غیرقابل انکار است.
 
وی بالابردن ظرفیت و آستانه پایداری و تحمل‌پذیری و مقاومت مردم هوشمند ایران در مقابله با مصیبت‌ها و یأس و ناامیدی و همچنین امید به آینده را به‌عنوان چهارمین مولفه پیروزی دانست و ادامه داد: بیش از سه میلیون‌ نفر از مردم شهرهای جنوبی کشور در دوران دفاع‌مقدس و همچنین اِشغال شهرهای آبادان و خرمشهر آواره شدند. امروز هنوز هم جمعیت خرمشهر به جمعیت قبل از جنگ نرسیده است. آستانه و ظرفیت مقاومت ملت ما به‌خاطر آموزه‌های اسلامی بسیار بالاست. پنجمین عامل نیز، قدرت برتر فکری فرماندهان ارتش و سپاه در طرح‌ریزی عملیات و تغییر استراتژی جنگ همراه با مجاهدت و رشادت نیروهای بسیجی و جهاد سازندگی بود، به‌طوری‌که به‌عنوان نمونه در مدت 9 ماه از 5 مهر 1360 تا آزادسازی خرمشهر، چهار عملیات بزرگ با موفقیت به انجام رسید و طی آن هشت هزار مترمربع از مناطق اِشغال‌شده کشور آزاد شد.
 
دستیار ارشد فرمانده کل قوا، گفت: اکنون هم ملت صبور، نجیب و انقلابی ایران با نگاهی ژرف و واقع‌بینانه به گذشته تاریخی خود با اتکا به همان مولفه‌های قدرت ملی و رمز افتخارآفرینی دفاع مقدس می‌توانند به فضل الهی از شرایط حساس کنونی عبور کرده و با عنایت حضرت بقیة‌الله به شرایط مطلوب‌تر و بهتری برسند. ایران اسلامی در این ماه مبارک و در راهپیمایی روز قدس با اراده انقلابی خود پاسخی محکم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا خواهد داد که طمع آن‌ها برای کسب امتیاز بیشتر از ایران و حضور مجدد در کشور، یک توهم غیرممکن برای آن‌ها و متحدانشان است.
 
نویسنده کتاب «اصول و مبانی جغرافیای نظامی»، افزود: امروز پس از 40 سال، ملت و حکومت ایران قوی‌تر شده و رهبری خردمند، پرچمداری کشور عزیزمان را عهده‌دار است و آمریکا و صهیونیست و قدرت‌های سلطه‌گر دنیا رو به افول و نزول هستند. بیشتر دانشمندان و استراتژیست‌های جهانی که تغییرات قدرت جهانی را دنبال می‌کنند، بر این مسئله اذعان دارند که در قرن جدید قدرت، اعتبار و پرستیژ آمریکا رو به افول بوده و ناتوانی دولت آمریکا در حل بحران‌های اجتماعی و اقتصادی امریکا و روابط بین‌الملل مبیّن این موضوع است. آمریکایی‌ها با جنگ‌افروزی و تجاوز و دخالت نظامی در کشورهای مختلف دنیا با بدهی‌های داخلی و خارجی فراوانی روبه‌رو شدند. آمریکا و متحدانش گروه‌های تروریستی مانند داعش را در منطقه خاورمیانه و به ویژه عراق و سوریه ساماندهی کردند ولی در این امر نیز ائتلاف ایران، روسیه، عراق و سوریه پیروز شد.
 
وی اظهار کرد: دولتمردان آمریکایی چگونه به خود اجازه دخالت در سرنوشت ملت‌های دیگر از جمله مردم عراق و سوریه را می‌دهند. حرف‌های آن‌ها خیالی و توهم است. برخلاف ادعاهای آن‌ها در استراتژی ایران هیچ تعرضی نسبت به کشورهای همسایه وجود ندارد، بلکه استراتژی‌‌ای که رهبری و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ترسیم کرده‌اند، استراتژی دفاعی و بازدارنده برای دفاع از امنیت و منافع قدرت ایران است. این درس را گرفته‌ایم برای اینکه بتوانیم از نظام و کشور خود دفاع کنیم، باید قوی شویم. در این 40 سال، هم در درون کشور و هم در خارج از مرزهای ایران، نفوذ سیاسی و نظامی ما افزایش پیدا کرده است.
 
رحیم‌صفوی در ادامه سخنانش، گفت: ملت ایران به دنبال امنیت و صلح پایدار در منطقه است. ملت ایران یک ملت صلح‌طلب بوده و دین ما، دین صلح است و امام زمان (عج)‌ نیز برای صلح جهانی می‌آید. ایران نه عراق است و نه افغانستان؛ ایران یک ملت شجاع با یک رهبر خردمند، نیروهای آماده و دولت قدرتمند است. دولت‌های مختلف آمریکا در طول ده‌ها سال نتوانستند در مقابل ایران کاری از پیش ببرند، در حالی‌که میلیون‌ها دلار برای ایجاد آشوب در داخل کشور ما خرج کرده‌اند، ولی با شجاعت، استقامت و دلیری ملت ایران و رهبری خردمندانه، نقشه‌هایشان نقش بر آب شده است.
 


از آسمان خرمشهر، فرهنگ دفاع به جهان پرواز کرد

حاجی، فرمانده مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی کوتاه، بیان کرد: خرمشهر آزادی سرزمین نبود. خرمشهر پرواز آزادی بود. از آسمان خرمشهر، فرهنگ دفاع به جهان پرواز کرد و آشیانه گرفت. امروز در غبار غوغای دنیای قدرت، این لهیب آتش جبهه مقاومت است که جسم و جان نظام استکبار و دشمنان انقلاب را سخت مجروح کرده است. اتحاد ملت‌های مسلمان در مقابل سلطه استکبار، حاصل فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت از آسمان خونین‌شهر است.
 
در بخش پایانی این آیین از بسیجیان نمونه و یادگاران هشت سال دفاع مقدس ویژه پایگاه مقاومت بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین از آمران به معروف این وزارتخانه که در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مروج این فرهنگ بودند، تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط