دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
رونمایی از 100 کتاب با موضوع دفاع مقدس همزمان با سالروز حماسه خرمشهر

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌وششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در نشست خبری که به این مناسبت برگزار شد از رونمایی 100 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس همزمان با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در سراسر کشور خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌وششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، امروز دوشنبه (31 اردیبهشت) در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.
 
سردار سرتیب بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌وششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در این نشست با اشاره به اینکه دفاع‌مقدس به فرموده مقام معظم رهبری برای ملت‌های دیگر هم یک الگو است، گفت: عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر و بخش عظیمی از خاک میهن شده، در تاریخ 10 اردیبهشت 1361 با رمز «یا علی ابن ابیطالب (ع)» آغاز شد. این عملیات بزرگ از سوی 4 قرارگاه بزرگ هدایت و طی آن بیش از پنج هزار کیلومتر مربع از خاک کشور از جمله خرمشهر آزاد شد.
 
وی ادامه داد: نیروهای ارتش، سپاه، جهاد سازندگی، دولت و همه نظام در به ثمر رسیدن این پیروزی بزرگ سهیم بودند که طی آن بیش از 19 هزار نفر از نیروهای عراقی اسیر شدند. اما مهمترین نکته درباره پیروزی خرمشهر بنا به فرموده امام راحل این است که خرمشهر را خدا آزاد کرد.
 
سردار کارگر در ادامه با اشاره به برنامه‌های ویژه سالروز آزادی خرمشهر در کشور، بیان کرد: روز سوم خرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز مقاومت و پیروزی نامگذاری شده و چهارم خرداد هم روز ملی مقاومت مردم دزفول است. در این راستا روزهای دوم تا چهارم خردادماه به مناسبت این حماسه‌ها گرامی داشته می‌شود. روز دوم خرداد به‌عنوان روز درس‌ها و عبرت‌ها از حماسه سوم خرداد نامگذاری شده که در این روز دستاوردهای عملیات بیت‌المقدس و ایثار رزمندگان و شهدای این عملیات تبیین و گرامی داشته می‌شود.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی است که نتایج خوبی از جمله تغییر توازن سیاسی نظامی به سوی جمهوری اسلامی، تغییر ماهیت جنگ و نگرانی و اقدامات استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و همراهان را به دنبال داشت. چهارم خرداد نیز روز پایداری و مقاومت مردم دزفول، نشان‌دهنده ولایت‌مداری و معنویت پشت جبهه‌ها بوده که در این روز نیز برنامه‌های مختلفی در سراسر کشور انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به شعاری که امسال در موضوع دفاع‌مقدس با محوریت سخنان مقام معظم رهبری با مضمون «ما توانستیم» انتخاب شده، تصریح کرد: یازدهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران،  ساعت 19 روز پنجشنبه سوم خرداد با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود. همچنین در این روز گلباران و عطرافشانی و احتزاز پرچم در گلزار شهدای سراسر کشور با حضور مقامات کشوری و لشکری انجام خواهد شد. امسال ارتش جمهوری اسلامی به نمایندگی از نیروهای مسلح مراسم شکرگزاری و اهدای گل در مرقد امام خمینی (ره) را برگزار می‌کند.
 
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌وششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، گفت:‌ بانگ مقاومت و پیروزی رأس ساعت 11 روز پنجشنبه سوم خردادماه از تمام شبکه‌های صدا و سیما، سوت‌ قطارها و کشتی‌ها و همین‌طور در مساجد، پارک‌ها و فرهنگسراها نواخته می‌شد. همچنین گروه رزم‌نوازان در نقاط مختلف شهر تهران مارش نظامی در همین ساعت اجرا می‌کنند. در مجموع بیش از 300 برنامه اصلی و هزاران برنامه فرعی از سوی نیروها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور به مناسبت این روز انجام می‌شود.
 
سردار کارگر در ادامه با معرفی برنامه‌های ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت سوم خرداد در سال 97، بیان کرد: همایش نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس، رونمایی از بازی آنلاین استراتژیک فرماندهان، نهمین نشست تخصصی گفتمان موسیقی دفاع‌مقدس، سومین نشست تخصصی آینده‌پژوهی تئاتر دفاع‌مقدس، تولید کلیپ «مرز عشق» با حضور گروه کُر دانشکده افسری امام حسین (ع)، تجلیل از خالقان آثار هنری ویژه سوم خرداد با عنوان داستان یک پیروزی، اجرای طرح «پیک پیروزی»، رونمایی از سامانه بازدید مجازی موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، برگزاری شب خاطره با حضور جمعی از فرماندهان عملیات بیت‌المقدس در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و برگزاری نشست «اندیشه‌ورز» با موضوع زنان و دفاع‌مقدس و دانشگاه‌ها برخی از این برنامه‌ها هستند.
 
وی افزود: همچنین برگزاری نشست‌های رادیو و تلویزیونی با محوریت نقش زنان در آزادی خرمشهر، تجلیل از خانواده شهدا و بانوان نخبه ایثارگر، برپایی جشن خاطره‌نویسی نقش زنان در دفاع‌مقدس با عنوان «کوچه آفتاب» در اهواز، رونمایی از سامانه جامع اسناد دفاع‌مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، برگزاری نقد کتاب تاریخ شفاهی آبادان تا حلبچه در سازمان اسناد ملی، برگزاری نمایشگاه اسناد، تصاویر و نقشه‌های عملیات بیت‌المقدس در کتابخانه ملی، تجلیل از روحانیون جانباز دفاع مقدس در مدارس علمیه و نشست‌های تخصصی در مراکز تخصصی دفاع‌مقدس مدارس علمیه بخشی دیگر از این برنامه‌ها است.
 


وی ادامه داد: از جمله مهمترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مراسم شب شعر و خاطره با‌عنوان «ایثار» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی از کتاب «وصایای شهدای ورزشکار» از سوی وزارت ورزش و جوانان، برگزاری شب شعر و قصه در مراکز فرهنگی و هنری کانون، برگزاری نمایشگاه کتاب ویژه دفاع‌مقدس از سوی جمعیت هلال‌احمر، برگزاری شب شعر فارسی و عربی در خوزستان از سوی سازمان بسیج مستضعفین، برگزاری شب شعر و خاطره در مراکز استانی حوزه هنری و مراسم شب شعر و خاطره در پادگان‌ها و مراکز نظامی آجا با حضور شعرا و فرماندهان دفاع مقدس از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد.
 
سردار کارگر با اشاره به رونمایی از 100 عنوان کتاب در موضوع دفاع‌مقدس همزمان با روزهای گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر، گفت: این کتاب‌های از سوی ادارات‌کل بنیاد در استان‌ها رونمایی می‌شوند. گفتنی است تا سال 1393، 700 عنوان کتاب در مجموعه بنیاد حفظ آثار چاپ شده بود، ولی از سال 93 تا امروز در مدت سه سال، یک‌هزار و 500 عنوان کتاب از سوی بنیاد منتشر شده است که نشان از اهمیت جایگاه کتاب در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس دارد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی‌وششمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، تصریح کرد: همزمان با چهارم خرداد، برنامه‌های ویژه‌ای به مناسبت روز مقاومت دزفول همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. در این روز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس از چهار عنوان کتاب و همین‌طور فیلم سینمایی «کیلومتر 30» رونمایی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط