جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
مشکلات سیستم توزیع کتاب با شیوه‌های نوین حل می‌شود

اعظم کیان‌افراز؛ مدیر نشر افراز در نشست معرفی اپلیکیشن افراز و سفیر کتاب؛ نخستین پیک تخصصی کتاب با اشاره به لزوم اهمیت سیستم توزیع در حوزه نشر، گفت: سیستم توزیع و پخش کتاب یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره‌ نشر است که در کنار هزاران مشکل دیگر از ممیزی و نبود شیوه‌های درست اطلاع‌رسانی تازه‌های نشر و تبلیغ و معرفی کتاب گرفته تا نداشتن ویترین کافی برای کتابفروشی در حرفه‌ پر مخاطره‌ نشر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی اپلیکیشن افراز و سفیر کتاب؛ نخستین پیک تخصصی کتاب ساعتی پیش (جمعه 21 اردیبهشت) همزمان با دهمین روز سی و یکمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران در سالن کتابنما کارنامه نشر به همت انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، اعظم کیان‌افراز؛ مدیر نشر افراز در سخنانی با اشاره به مشکل توزیع در حوزه نشر گفت: سیستم توزیع و پخش کتاب یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره‌ نشر است که در کنار هزاران مشکل دیگر از ممیزی و نبود شیوه‌های درست اطلاع‌رسانی تازه‌های نشر و تبلیغ و معرفی کتاب گرفته تا نداشتن ویترین کافی برای کتابفروشی در حرفه‌ پر مخاطره‌ نشر وجود دارد.
 
وی ادامه داد: سیستم توزیع و فروش کتاب از مشکلات اساسی نشر محسوب می‌شود و سیستمی که از ابتدای نشر ایران به‌همین صورت بوده و امروز هم  که بیش از صد مرکز پخش داریم تقریبا همه با همان سیستم قبلی کار می‌کنند و فقط در ظاهر کمی مدرن شده است و خواه‌ناخواه ابتدا باید زیرساخت‌ها اصلاح و سیستم قدیمی توزیع نظام‌مند و به‌روز شود.
 
کیان‌افراز با بیان اینکه توسعه و افزایش کتاب‌فروشی‌ها راهکار دیگری برای تقویت و انسجام ناشران و مراکز پخش به شمار می‌آید، تاکید کرد: از آنجا که هزینه‌ راه‌اندازی و ادارهی کتابفروشی همچنان تجاری محسوب می‌شود و با مشاغل دیگر یکی است میل و رغبت کمتری برای تاسیس کتابفروشی وجود دارد و این موضوع برای ما مشکل است.
 
عضو انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه، توضیح داد: سخن ما این است که چرا وکلا و داروخانه‌ها می‌توانند در محل مسکونی فعالیت داشته باشند ولی هنوز طرحی که درخصوص تاسیس کتابفروشی در محل مسکونی که سال‌ها به مجلس ارائه شده هنوز مصوب نشده است، زیرا اگر در زمان خودش این طرح مصوب شده بود بی‌شک اکنون وضع نشر و کتاب با امروز فرق می‌کرد.
 
وی یادآور شد: حتی می‌توان برای شروع با برخی مناطق مثل منطقه ۱۱ شروع کنند و بعد به مناطق دیگر توسعه یابد، از طرف شیوه‌ی معرفی و تبلیغ ساختارمند و منسجمی در حوزه نشر وجود ندارد و ناشران از پس هزینه‌های تبلیغی برای کتاب چه تبلیغات محیطی و در سطح شهر بر نمی‌آیند.
 
کیان‌افراز همچنین درباره اپلیکیشن افراز توضیح داد: در این نرم‌افزار کتاب‌ها به صورت کاغذی، صوتی و ای‌بوک عرضه خواهد شد و افراد می‌توانند با نصب آن در تلفن همراه خود از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 
به گفته وی، افراد با نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی هوشمند، تا پایان سال از تخفیف 20 درصدی خرید کتاب، صوتی و ای‌بوک بهره‌مند خواهند شد و مشکلات مختلف شامل توزیع و خرید کتاب تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.
 
در بخش دیگر این مراسم، سمیه نصراللهی؛ مدیر نشر مهرگان‌خرد نیز با اشاره به راه‌اندازی سفیر کتاب، گفت: سفیر کتاب، نخستین پیک تخصصی کتاب ایران است که با هدف حمایت و ارائه خدماتی نو در صنعت نشر ایران بهار امسال فعالیت خود را آغاز کرده است.
 
وی افزود: با توجه به مسائل و مشکلاتی که اکنون در زمینه پخش و فروش کتاب به‌ویژه برای ناشران جوان وجود دارد، سفیر کتاب با هدف معرفی کتاب‌های تازه به کتابفروش‌ها و علاقه‌مندان حوزه کتاب و ارتباط بی‌واسطه ناشر با کتابفروش، قرار است خدمات بسیاری به دنیای صنعت نشر ارائه دهد.
 
نصر‌اللهی با اشاره به بخش‌های مختلف سفیر کتاب، توضیح داد: این مجموعه با در اختیار قرار دادن اطلاعات منسجم و موجز درباره تازه‌های نشر به علاقه‌مندان و خریداران کتاب در گزینش بهتر محصولات فرهنگی خود کمک خواهد کرد.
 
به گفته وی، ناشران نیز می‌توانند با خوانندگان آثار خود تعامل بهتر و نزدیک‌تری داشته باشند و با بالا رفتن سطح فروش کتاب، سطح فرهنگی جامعه رشد خواهد یافت.
 
نصر‌اللهی همچنین درباره مشخصات این اثر، توضیح داد:‌ این پیک تخصصی به صورت ماهانه و رایگان در قطع وزیری در شمارگان پنج هزار نسخه در کتابفروشی‌های شهر تهران، شهر کتاب‌ها، کتابفروشی‌های بزرگ شهرستان‌ها، اماکن و موسسات فرهنگی ـ هنی توزیع خواهد شد تا به چرخه صنعت نشر کمک کند.
 
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها