سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
حسینی‌پور: معضل نشر ما در دهه 90 کتاب نخواندن است

نیکنام حسینی‌پور در دیدار با میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، گفت: معضل نشر ما در دهه 90 تولید نیست، کتاب نخواندن است. به‌نظر می‌رسد سیرهای مطالعاتی و جریان‌سازی در حوزه کتاب و مطالعه بعد از انقلاب، رها شده‌اند. باید کاری کنیم مردم دوباره کتاب بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حاشیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ضمن دیدار درباره فعالیت‌های دو مرکز و مسائل نشر کشور به گفت‌وگو نشستند. 
 
حسینی‌پور در این نشست صمیمانه، بیان کرد: سال‌های ابتدایی انقلاب، شمارگان کتاب‌ هفت هزار و 800 عنوان بوده و امروز میانگین به حدود یک‌هزار و 400 عنوان رسیده است. البته در ابتدای انقلاب، تعداد عناوین محدودتر از امروز بود. معضل نشر ما در دهه 90 تولید نیست، کتاب نخواندن است. به‌نظر می‌رسد سیرهای مطالعاتی و جریان‌سازی در حوزه کتاب و مطالعه بعد از انقلاب، رها شده‌اند. باید کاری کنیم مردم دوباره کتاب بخوانند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز و فرصت‌های اندکی که مردم در اختیار دارند، باید خط‌مشی را مشخص کنیم که مردم بتوانند به آسانی به کتاب دسترسی داشته و کتاب بخوانند. همانطور که یک سری داروها برای امراض مشخص و غذاهایی برای گروه‌های مختلف مفید هستند، کارشناسان باید کتاب‌های خوب را معرفی کنند؛ این کار به نوعی کتاب‌درمانی است. باید ذائقه مردم را نسبت به مطالعه تحریک کرد. حال این ذائقه چطور تحریک می‌شود، هنر کارشناسان، مسئولان فرهنگی و رسانه‌هاست.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، گفت: به‌نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی ما جاهایی دچار اشکال شده است؛ باید اعتمادسازی صورت گیرد. همه مسئولان و نخبگان باید دست به دست دهند تا سرمایه‌های انقلاب اسلامی حفظ شود و تداوم پیدا کند.
 
حسینی‌پور افزود: کتاب‌سازی نیز یکی از آسیب‌هایی که امروز وجود دارد و باید برای آن فکر اساسی کرد .شاید یکی از عوامل بروز این پدیده، کمّی بودن شاخص‌های ارزیابی است. این عامل باعث می‌شود افراد برای دریافت تسهیلات اهالی قلم و نشر، دست به آمارسازی و کتاب‌سازی بزنند. شاید نیاز باشد شاخص‌ها کیفی‌تر شوند که چگونگی کیفی‌سازی نیز خودش معضلی است که نیاز به جلسات کارشناسی و جمع‌بندی با حضور اصحاب نشر و مسئولان وزارت ارشاد دارد.



انقلاب اسلامی محدود به سال‌های 57 تا 97 نیست

نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در این دیدار، اظهار کرد: در مدت حدود هشت سالی که از عمر مجمع می‌گذرد، از هشت ناشر عضو امروز به بیش از 250 عضو فعال رسیده‌ایم. امسال در انتخاب کتاب سال و ناشران برتر حوزه انقلاب، هفت جایزه به اعضای مجمع تعلق گرفت که نشان از قدرت محتوایی مجمع دارد.

وی ادامه داد: اعضای مجمع دارای سلایق مختلف و از طیف‌های مختلف هستند و این برای ما موجب خوشحالی است، چراکه انقلاب اسلامی محدود به سال‌های 57 تا 97 نیست، بلکه عرصه‌ای از زمان بعثت پیامبر (ص) و یا به بیان دقیق‌تر بعثت انبیاء است و تا همیشه ادامه دارد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، گفت: ایجاد قدرت جمعی، سازماندهی در حوزه چاپ و نشر کتاب به‌ویژه در برخی موضوعات ناظر به انقلاب و معارف اسلامی، اهل‌بیت‌ (ع)، پیامبر اعظم (ص) و هچنین چهل سالگی انقلاب،‌ برگزاری جشنواره ادبی با همکاری انجمن قلم و مجمع، از جمله  فعالیت‌ها و مسئولیت‌های انجمن است. قدرت مجمع به واسطه نیروی محتوایی و نیروی ایمانی که در اعضا وجود دارد، بیش از قبل شده است. با تمام این تفاسیر ما هنوز در اول راه قرار داریم. مجمع ناشران اول راه نشر فرهنگ انقلاب در آستانه بعثت مجدد انقلاب اسلامی در سال چهلم است.
 
نیلی بیان کرد: در دوره‌های آموزشی برندینگ، قیمت‌گذاری و موضوعات مختلف نشر که هر سال، دو تا سه نوبت برگزار می‌کنیم، آموزش‌ها عموما فنی و کیفی در زمینه‌های ویراست و آراستگی است. در این حوزه ضعف‌هایی وجود داشت، ولی امروز سطح کار ناشران انقلاب تنه می‌زند به کار مدعیان این حوزه. در این راستا جزوات آموزشی نیز تهیه و در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: اصل کار جمهوری اسلامی این است که بستر را برای جهت‌دهی و سوق دادن مردم به سمت هدف اصلی فراهم کند. تشکل‌هایی مانند مجمع ناشران انقلاب اسلامی و خانه کتاب در این کار خیلی می‌توانند کمک کنند. متاسفانه می‌بینیم ارکان نظام و به‌ویژه دولت که رسانه و دیگر ملزومات را در اختیار دارد، این هدایت را درست انجام نمی‌دهد و گاهی برعکس می‌بینیم که حمایت‌ها، تشویق‌ها و تریبون‌ها بیشتر به یک جهت خاص متمایل است. محمدمهدی سیار، جوان‌ترین برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که مورد تقدیر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته، چندان دیده نمی‌شود. با وجود چنین استعدادهایی ما هنوز به دنبال قیصر امین‌پور می‌گردیم. سیار و افرادی در این سطح باید در وزارت ارشاد و مجموعه‌های خانه کتاب و خبرگزاری کتاب، بیشتر مورد توجه باشند. این افراد در انزوا قرار داشته و خبری چندانی از آن‌ها نیست.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادیان ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    سلام کتاب خوب چاپ شود مردم می خرند و می خوانند اگر یک کتاب خوبی هم چاپ شود زود به فروش می رسد ودر بازار نایاب می شود و دیگر تجدید چاپ نمی شود مثل کتاب اطلس مناطق حفاظت شده ایران که 11-12 سال هست که منتظرم تجدید چاپ شود وتا به امروز به روز رسانی وتجدید چاپ نشده است کتاب اطلس مناطق حفاظت شده ایران انتشارات دانشگاه تهران صاحب امتیاز سازمان حفاظت محیط زیست چاپ اول 1385 مولف علی اصغر درویش صفت شابک9640394114 قیمت 34000تومان اگر کسی توانست این کتاب را برایم پیدا کند حاضرم 10 برابر قیمت کتاب یعنی 340000 تومان به او پول بدهم. ایمیل ruhollah_hadian57@yahoo.com هادیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها