دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
​بسته پیشنهادی ایبنا برای خرید کتاب کودک و نوجوان از نمايشگاه

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با نگاهی به آثار تاثیرگذار در حوزه کودک و نوجوان، در قالب بسته‌ای تعدادی از آثار مورد توجه صاحب نظران و دست‌اندرکاران این حوزه را برای خرید در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به زودی برگزار می‌شود و فرصتی در اختیار ناشران برای عرضه آثارشان و مخاطبان برای خرید کتاب‌های موردنظرشان با تخفیف قرار می‌دهد. اما پرسشی که معمولا فکر مراجعه‌کنندگان مخصوصا کودکان و نوجوانان و واالدین آن‌ها را مشغول می‌کند این است که چه کتابی بخرند و کدام کتاب مناسب‌تر است. براین اساس ایبنا با توجه به معیارهای توصیه شده از سوی کارشناسان خبره در حوزه کتاب کودک و با توجه به میزان استقبال از آثار و جوایز مختلف این حوزه فهرستی از آثار خوب و باکیفیت را برای مخاطبان کودک و نوجوان ارائه کرده که در ادامه آمده است.
 
مجموعه سه جلدی «بازی با ابزارهای ساده»
 
انتشارات شهر قلم «بازی‌های سنگ» را با قیمت 185 هزار ریال،  «بازی‌های طناب» را با قیمت 95 هزار ریال و «بازی‌های چوب» را با قیمت 125 هزار ریال منتشر کرده است

نخستین کتاب این فهرست مجموعه سه جلدی «بازی با ابزارهای ساده» اثر معصومه پورطاهریان است که از سوی نشر شهر قلم برای کودکان و نوجوانان منتشر شده و برگزیده نشان نقره‌ای ششمین دوره لاک‌پشت پرنده است. لاک‌پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که از سال 1390 با همکاری مشترک مؤسسه شهر کتاب و فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان فعالیتش را شروع کرد و به تدریج به منبع و راهنمایی قابل اتکا برای پدرها و مادرها، معلم‌ها و مربی‌ها و سایر علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شد تا مناسبت‌ترین کتاب‌های سال را برای کتاب‌خوانی بچه‌ها و دانش‌آموزان انتخاب کنند. گروهی از منتقدان و کارشناسان کودک و نوجوان در پایان هر فصل، فهرستی از کتاب‌های کودک و نوجوان مناسب و باکیفیت را  معرفی می‌کنند که بر حسب رأی داورها با امتیاز شش لاک‌پشت (کتاب‌های بسیار عالی)، پنج لاک‌پشت (کتاب‌های عالی)، چهار لاک‌پشت (کتاب‌های خیلی خوب) و سه لاک‌پشت (کتاب‌های خوب) طبقه‌بندی می‌شوند. 

معصومه پورطاهریان، از نویسندگانی است که خارج از کشور سکونت دارد و بیشتر در حوزه کارهای پژوهشی فعالیت می‌کند. او متولد 1347 است و آثاری مانند «تیمو»، «خرماشکری»،‌ «زیرکلاهی» و «ماجراهای شاه میداس» را در کارنامه‌اش دارد.
 
بازی همیشه و در همه جا از علاقه‌مندی‌های کودکان است. حتی روزگاری که اسباب‌بازی‌های کمی وجود داشت کودکان همیشه با هر آن چه در اطراف‌شان پیدا می‌شد مانند سنگ، چوب، خاک، پارچه، کاغذ، طناب، آب، باد، هسته‌ میوه، کلاه، بالش و پر بازی می‌‌کردند. این مجموعه با عنوان‌های «بازی‌های سنگ»، «بازی‌های طناب» و «بازی‌های چوب»  به کودکان یاد می‌دهد که چگونه با ساده‌ترین وسایلی که در محیط زندگی‌شان وجود دارد، بازی کنند و آن‌ها را به اسباب‌بازی تبدیل کنند.
 
رمان کودک «از این طرف نگاه کن»
 
 
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «از این طرف نگاه کن» را با قیمت 85 هزار ریال منتشر کرده است
 
دومین کتاب از این فهرست «از این طرف نگاه کن» اثر علی خدایی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و به عنوان رمان برگزیده کودک در هفدهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور انتخاب شده است. کتاب سال شهید غنی‌پور یک جایزه ادبی است که به همت امیرحسین فردی بنیان‌گذاری شده و از سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرده است. این جایزه توانسته است در میان علاقه‌مندان به ادبیات جایگاه خوبی را در طی سال‌های متمادی فعالیت خود کسب کند.

همچنین در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن، انتشارات چینی University of Science and Technology of China Press حق رایت کتاب «از این طرف نگاه کن» را با شمارگان پنج هزار نسخه و به مدت پنج سال از کانون خریداری کرده است و به زودی آن را به چاپ خواهد رساند. 

داستان «از این طرف نگاه کن» روایت حیواناتی است که در دل جنگل با تابلویی انتزاعی روبه‌رو می‌شوند و هر کدام تصویر خود را در آن پیدا می‌کنند، اما در ادامه اتفاق‌‌هایی می‌افتد که منجر به تغییر دیدگاه یک بعدی مخاطبان به دنیای اطراف خود می‌شود. علی خدایی این کتاب 40 صفحه‌ای را در قالب یک اثر تصویری طراحی و تالیف کرده و سعی داشته‌ نشان دهد که می‌توان به پدیده‌ها از زاویه‌های مختلف نگاه کرد و به نوعی به زاویه دیدهای گوناگون ارزش گذاشت و انعطاف‌پذیر بود.
 
 
کتاب «گوی و چوگان»
 
 
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «گوی و چوگان» را با قیمت 150 هزار ریال منتشر کرده است
 
کتاب «گوی و چوگان» از مجموعه نیاکان ما، نوشته جمال‌الدین اکرمی با تصویرگری محمد حقانی است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای نوجوانان منتشر شده است. این کتاب از آثاری است که به فهرست کلاغ سفید 2017 کتابخانه مونیخ راه یافته است و به سرگذشت ورزش در ایران می‌پردازد. 

این کتابخانه هر سال مجموعه‌ای با عنوان White Ravens منتشر می‌کند و کتاب‌هایی از کشورهای مختلف که از سوی متخصصان ادبیات کودک بررسی و انتخاب شده‌اند در این کاتالوگ به مخاطبان معرفی می‌شود. این کاتالوگ مهم بین‌المللی هر ساله دربرگیرنده ۲۰۰ عنوان از کتاب‌های برتر دنیا است. در این کاتالوگ به همگان پیشنهاد می‌شود که این کتاب‌ها را خریداری کرده و مطالعه کنند. امسال این ۲۰۰ کتاب از میان ۳۸ زبان زنده‌ دنیا انتخاب شده‌اند.
 
سرگذشت ایران تنها در جنگ‌ها و آمدن و رفتن ‌سلسله‌ها و پادشاهان خلاصه نمی‌شود. در زندگی و فرهنگ ایران، از روزگاران دور، نکته‌های جالب و شگفت‌انگیزی را می‌توان یافت که نشانه‌ تلاش و خلاقیت فراوان آنهاست. نویسندگان مجموعه نیاکان ما با بررسی فرهنگ عامه، آداب و رسوم، مستندات تاریخی و بهره‌گیری از پژوهش‌ها مروری بر بخشی از تاریخ مردمی ایران پس از اسلام داشته‌اند. و در دیگر کتاب‌های این مجموعه به موضوع‌هایی مثل پزشکی ایران، آموزش و پرورش، سیستم آب رسانی و... بپردازند. نوجوانان با تهیه این مجموعه می‌توانند اطلاعات جامعی درباره زندگی و فرهنگ ایران در گذشته کسب کنند.
 
جمال‌الدین اکرمی، از نویسندگان و تصویرگران شناخته شده در حوزه کودک و نوجوان است که تأليف سه كتاب در زمينه‌ پژوهش تصويرگری كتاب كودک در ايران و جهان، تصويرگری بیش از هشت كتاب برای كودكان، تأليف هفت مجموعه شعر برای كودكان، 30 قصه برای كودكان، 8 رمان برای نوجوانان، تأليف 30 جلد كتاب آموزشی «پيش از دبستان» و 20 جلد كتاب «پيش از آمادگی» برای خردسالان و ترجمه‌های زیادی برای كودكان را در کارنامه‌اش دارد.
مجموعه «پتش‌خوارگر»
 
 
انتشارات افق، «حماسه سرآغاز» را در قالب352 صفحه با قیمت 200هزار ریال، رمان «مردی از تبار اژدها» را در قالب 440 صفحه و قیمت 195 هزار ریال و «بربنیادهای هستی» را در قالب 464 صفحه با قیمت230 هزار ریال منتشر کرده است

سه‌گانه «پتش‌خوارگر» نوشته آرمان آرین نیز کتاب دیگری از این فهرست است که از سوی انتشارات افق برای نوجوانان منتشر شده و مطالعه آن را به نوجوانان پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب در ششمین دوره لاک‌پشت پرنده، برنده پنج لاک‌پشت پرنده و نامزد دریافت نشان طلایی و نقره‌ای شده است. «حماسه سرآغاز»، «از تبار اژدها» و «بر بنیادهای هستی» عنوان‌های این مجموعه است که بر مبنای اوستا و بُندَهش نوشته شده است.

آرمان آرین نویسنده، پژوهشگر و رمان نویس ایرانی است. او که با آفرینش اثر سه‌گانهٔ «پارسیان و من» به دنیای ادبیات شناسانده شد، جوان‌ترین برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. همچنین علاوه بر جوایز ملی بسیار، با دریافت لوح تقدیر از سی و یکمین کنگره بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) دانمارک در سال ۲۰۰۸، در لیست افتخار این کنگره قرار گرفت.

در مجموعه «پَتِش خوارگر»، فضای حاکم بر جهان اوستا، به‌ویژه یشت‌ها و وندیداد گرفته شده و شخصیت‌های ریز و درشت، گمنام و پرنام، مینوی و گیتوی همگی در کنار هم و در قالب یک داستان واحد و بسیار پرماجرا منسجم شده‌اند. در این رمان، چکیده همه فضاها، حس‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌های درون اوستا و افزون بر آن بندهش که کامل‌کننده بخش‌های نایاب داستانی اوستاست نیز لحاظ شده‌اند. پتش خوارگر، نام سرزمینی در شمال ایران و استان مازندران کنونی است که امروزه «سوادکوه» نام دارد و آلاشت و زیرآب و... را در برمی‌گیرد و البته در گذشته، منطقه بزرگ‌تری بوده است.
 
«حماسه سرآغاز» نخستین جلد از سه‌گانه «پتش خوآرگر» بود که در سال گذشته منتشر شد. در این کتاب نویسنده با الهام از فضا و داستان‌ها و شخصیت‌های اوستا، شخصیت‌های اسطوره‌ای بسیاری را وارد داستان کرده است. در این داستان، اهریمن می‌خواهد بر دوش «پتش خوآرگر» هم چون ضحاک بوسه زند اما او، اهریمن را فریب می‌دهد و ابتدا یک دوش خود را به او می‌سپارد و بعد فرار می‌کند. در واقع او بخشی از نیروی اهریمن را تصاحب می‌کند تا با او علیه تاریکی بجنگد و حالا پتش خوآرگر، نیمی اهریمن و نیمی انسان است.
 
دومین جلد این مجموعه «مردی از تبار اژدها» نام دارد که آرین پیش از شروع داستان این کتاب نوشته است: «این داستان را که برای نخستین بار در تاریخ، بازآفرینی داستان‌های اوستا و بندهش به کالبد رمان تقدیم می‌کنم به زادگاه پدری‌ام، دیار خیال‌انگیز سوادکوه، آلاشت و زیرآب که روزگاری پتش خوآرگر شان می‌خواندند.» 
 
«بربنیادهای هستی» جلد سوم پَتَش خوآرگر است. در این جلد پیتَوُنَ می‌خواهد آراستی را پیدا کند اما پیدا کردن و به چنگ آوردنش از دست گوی دیوانه آسان نیست.
 
رمان «مثل هیچ‌کس»
 
مؤسسه انتشارات قدیانی «مثل هیچ‌کس» را با قیمت 9 هزار تومان عرضه کرده است
 
کتاب بعدی این فهرست رمان نوجوان «مثل هیچ‌کس» نوشته سپیده خلیلی است که از سوی موسسه انتشاراتی قدیانی منتشر شده و به عنوان اثر شایسته تقدیر هفدهمین دوره جایزه شهید غنی‌پور معرفی شده است.

موضوع این رمان خانواده‌ای سه نفره است که منتظر به دنیا آمدن فرزند دوم‌شان هستند. بعد از تولد نوید، آنها می‌فهمند که او مثل هیچ‌کس نیست و بعد از آن ماجراهایی برای این خانواده رخ می‌دهد. سپیده خلیلی، نویسنده رمان، روان‌شناس کودک است و در این کتاب توانسته با زبانی ساده و در عین حال غیرمستقیم به یک از پرسش‌های اساسی بچه‌ها جواب دهد: بچه‌های کوچک از کجا می‌آیند؟ او با این روش، کار پدر و مادرهایی که نمی‌دانند باید به فرزندان خود در جواب این سوال چه بگویند جواب می‌دهد.

پدری که در فصل‌های نخستین این رمان تصویر شده مهربان و دست و دل باز است. همسر و فرزندش را دوست دارد و به آنها احترام می‌گذارد اما عاشق پسر است و دلش می‌خواهد فرزند دومشان پسر باشد. یک شب نیلوفر و مادرش به عروسی می‌روند. مادر سر می‌خورد و بچه ناقص به دنیا می‌آورد. از آن زمان به بعد همه چیز، حتی رفتار بابا تغییر می‌کند.

خلیلی در این کتاب مراحل مختلف چون انجام سونوگرافی و تشخیص جنسیت فرزند، چگونگی زایمان، تولد نوزاد ناقص و بسیاری مسایل دیگر را برای بچه‌ها با زبانی کودکانه توضیح داده است.

سپيده خليلي، نویسنده، مترجم و پژوهشگر باسابقه در حوزه کودک و نوجوان است که 27 سال از عمرش را صرف نوشتن برای کودکان و نوجوانان کرده و تا کنون بيش از 100 كتاب ترجمه‌ و تأليف كرده است. 
 
کتاب «صفورا اره و غلام بهونه‌گیر: عاشقیت در هفت روز»
 
 
انتشارات هوپا کتاب «صفورا اره و غلام بهونه‌گیر: عاشقیت در هفت روز» را با قیمت 95 هزار ریال منتشر کرده است

«صفورا اره و غلام بهونه‌گیر: عاشقیت در هفت روز» نوشته‌ اعظم مهدوی کتاب دیگری است که به مخاطبان پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب از مجموعه «عشق‌های فراموش‌شده» است که از سوی نشر هوپا برای نوجوانان منتشر شده است و توانسته به فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ 2017 راه یابد.
 
مجموعه‌ «عشق‌های فراموش‌شده» شامل 10 رمان عاشقانه کهن برگرفته از موضوعاتی مانند فولکلور، شاهنامه، هزار و یک شب و عطار نیشابوری است که به زبان ساده بازنویسی و بازآفرینی شده است.

«صفورا اره و غلام بهونه‌گیر: عاشقیت در هفت روز» براساس یک داستان فولکلور است و ماجرای عاشقیت صفورای عبوس و بداخلاق به غلام لوده و زن‌باره را بیان می‌کند. آن هم درست روزی که خوش‌خوشان غلام است، روزی که پاشنه‌ کفش‌هایش را خوابانده، موهای فرفری شبق‌رنگش را روغن زده و به خواستگاری می‌رود. صفورا دیلاق و بی‌قواره بود با شانه‌هایی پت و پهن و دستانی بزرگ مثل دو طاقار که از دو طرف تنش آویزان بودند. صورتش گُرگرفته، دهانش گشاد و بینی‌اش استخوانی کشیده بود. یک خال بزرگ گوشتی گوشه‌ چپ لب پایینش داشت. زبانش مثل نیش عقرب بود، بلکه هم بدتر، مثل اَره تیز و تند و برنده! برای همین در و همسایه و فامیل و آشنا «صفورا اَره» صدایش می‌زدند.
 
یک‌بار احمد شاملو در کتاب «کوچه» این قصه‌ عاشقانه را به شیوایی نقل کرد و به آن سر و سامان داد و حالا اعظم مهدوی با برداشت آزاد از این قصه، به شخصیت‌های دلنشین این قصه جان داد و داستانی با روایتی طنزآلود و لحنی کوچه‌بازاری بازآفرید.
 
کتاب «اندوه بالابان»
 
 
کتاب «اندوه بالابان» ۳۲ صفحه دارد و  به قیمت 40هزار ریال از سوی انتشارات نردبان منتشر شده است

کتاب «اندوه بالابان» نوشته مهدی رجبی و تصویرگری بهزاد شفق است و از سوی انتشارات نردبان برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال منتشر شده است. این کتاب که در اولین دوره جشنواره سپیدار به عنوان اثر برگزیده معرفی شده است. سپیدار، جشنواره‌ای محیط زیستی است که از سال 1393 از سوی انتشارات نردبان فعالیت خود را آغاز کرد و منبع مناسبی برای معرفی کتاب‌های باکیفیت محیط زیستی به مخاطبان است.

کتاب «اندوه بالابان» در قالب داستان به موضوع قاچاق پرندگان شکاری ارزشمند ایران مانند بالابان به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس می‌پردازد. مندو پسری نوجوان است که روی لنجی به نام شبوت برای ناخدا سمیر کار می‌کند. یکی از روزهایی که قرار است به سمت شارجه بروند، مسافری غریبه همراه با جعبه‌ای بزرگ و مرموز همسفر آن‌ها می‌شود. در طول سفر مندو متوجه می‌شود در داخل جعبه تعدادی پرنده زندانی هستند. مندو دلش می‌خواهد پرنده‌ها را نجات بدهد و از همکاری کردن ناخدا و همکاران دیگرش با مرد غریبه متعجب و خشمگین است. اما در آخر متوجه می‌شود ناخدا ماموران گشت دریایی را خبر کرده است تا مرد قاچاقچی را بگیرند و پرندگان را نجات دهند.
 
متن کتاب روان است و استفاده از برخی اصطلاحات و کلمات بومی، به خوبی جغرافیای کتاب را بازسازی می‌کند و تصاویر کتاب با متن متناسب است.
 
مهدی رجبی از نویسندگان و فیلم‌نامه‌نویسان جوان ایرانی است که توانسته جایگاه خوبی را درمیان مخاطبان و جامعه ادبی کشور کسب کند. «کنسرو غول»، «خواهران تاریک» و «معمای دیوانه کله آبی» سه کتاب از این نویسنده است که به فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ راه یافته.
کتاب «پرواز»
 
 
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «پرواز» را با قیمت 95هزار ریال منتشر کرده است
 
«پرواز» کتاب دیگری از این فهرست و اثری از احمدرضا احمدی است که با تصویرگری راشین خیریه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی «د» منتشر شده است. این کتاب نامزد دریافت نشان طلایی ششمین دوره جایزه لاک‌پشت پرنده و از برندگان پنج لاک‌پشتی بوده است.
 
«پرواز» داستان پسری است که تصمیم می‌گیرد به آسمان پرواز کند. او سفر طولانی مدت خود را آغاز و در این میان سعی می‌کند دنیا را تغییر دهد.
 
احمدی از نویسندگان صاحب‌نام و مطرح در ادبیات کودک و نوجوان است که آثار ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته است. او در کتاب پرواز نگاه جدیدی به صلح و محیط‌زیست دارد که این کتاب را با سایر آثارش متفاوت می‌کند. علاوه بر این تصویرگری راشین خیریه نیز در این کتاب همراه با ایده‌هایی شاعرانه است که به جذابیت بیشتر کتاب افزوده است.
 
 کتاب «چرا آواز می‌خوانی زنجره؟»
 
 
انتشارات فاطمی کتاب «چرا آواز می‌خوانی زنجره» را با قیمت 85 هزار ریال منتشر کرده است

«چرا آواز می‌خوانی زنجره» نوشته بابک صابری و تصویرگری نگین احتسابیان نیز کتابی است که از سوی انتشارات فاطمی(کتاب‌های طوطی) برای کودکان منتشر شده و به فهرست کلاغ سفید 2017 کتابخانه مونیخ راه یافته است. این کتاب همچنین منتخب طرح سامان‌بخشی کتاب‌های رشد، راه یافته به دوسالانه‌ تصویرگری براتیسالوا و برنده چهار لاک‌پشت پرنده است.

بابک صابری داستان‌های زیادی برای کودکان نوشته، اما تعداد کمی  از آنها را به انتشار رسانده است. همین آثار اندک به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، چینی، ایتالیایی و….ترجمه شده و  و مورد استقبال بچه‌های سرتا سر دنیا قرار گرفته‌اند. او به تازگی نیز جایزه کوله‌پشتی سال ۲۰۱۶ را از آلمان دریافت کرده است. این جایزه به بهترین کتاب‌های تصویری اعطا می‌شود.
 
«چرا آواز می‌خوانی زنجره؟»، یک عاشقانه‌ زیبا و یک فانتزی پر از ساز و آواز و رنگ است. نوازنده‌ای، رازهایش را به یک زنجره می‌گوید. احساس زنجره درست مثل احساس نوازنده است. نویسنده، گفت‌وگوی زنجره و دوره‌گرد تنها را نشان می‌دهد و خیلی ظریف و عاطفی، دنیای انسان‌ها و حیوان‌ها را به هم پیوند می‌زند. زبان شاعرانه و روان و بیان عاطفه‌های گوناگون مانند دوستی، عشق، شادی، خشم، تنهایی و دلتنگی، مخاطب را به جوش و خروش وا می‌دارد.
 
چرا آواز می‌خوانی زنجره؟ زنجره و مرد دوره‌گرد، آواز می‌خوانند و مونس تنهایی‌های یکدیگرند. آواز آنها صدای عشق، تنهایی، خشم و دغدغه‌های زندگی‌شان است. دوستی و همراهی زنجره و مرد نوازنده موجب می‌شود دشواری‌ها را آسان‌تر پشت سر بگذارند و با نیروی ساز و آواز و مهر، دیگران را در احساس و ادراک‌شان شریک کنند.
 
همچنین در این کتاب، تصویرها، با تلفیق هنر شرقی و غربی و با استفاده از رنگ‌هایی زنده و متنوع، دنیایی خارق‌العاده می‌آفرینند. دنیایی که در آن، گربه‌ها دست بر گردن انسان‌ها می‌اندازند و خرگوش‌ها در کنار آدم‌ها می‌توانند از جادوی موسیقی لذت ببرند.

 
مجموعه شعر خردسال «اسمش چیه؟»
 
نشر افق کتاب «اسمش چیه؟» را با قیمت 290 هزار ریال منتشر کرده است
 
«اسمش چیه؟» مجموعه‌ای است از 52 شعر از شش شاعر، با تصویرگری ۱۳ تصویرگر ایرانی و خارجی که از سوی نشر افق (کتاب‌های فندق) برای خردسالان منتشر شده و به فهرست کلاغ سفید 2017 کتابخانه مونیخ راه یافته است.
 
سروده‌ها این مجموعه مثل هیچانه‌ها، تخیلاتی آهنگین‌اند که برمبنای ویژگی‌های بازی‌های کودکانه و برای رشد و سامان بخشیدن به تخیل بی‌مرز خردسالان و درک بهتر آنها از هستی و آفریده‌ها سروده شده‌اند.
 
برای سرودن این مجموعه چهره‌های نام‌آشنا و پیشکسوت شعر و ادبیات کودک مانند جعفر ابراهیمی، مصطفی رحماندوست، افسانه شعبان‌نژاد، اسدالله شعبانی، شکوه قاسم‌نیا و بانک نیک‌طلب گرد هم آمده‌اند و گروهی 13 نفره از تصویرگران خوش ذوق هم با تصاویری خیال انگیز و شاعرانه به شعرها جانی دوباره بخشیده‌اند.
 
مجموعه شعر خردسال «می‌می‌نی» 
 
انتشارات افق، هرکدام از جلدهای این مجموعه را با قیمت 120 هزار ریال منتشر کرده است
 
مجموعه «می‌می‌نی» اثر ناصر کشاور شامل 12 جلد برای خردسالان است که پرفروش‌ترین کتاب تالیفی کودک در طرح‌های عیدانه و پاییزه موسسه خانه کتاب شد. این طرح‌ها به منظور تشویق مخاطبان به کتابخوانی و جای گرفتن کتاب در سبد خانوار از سوی موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود و در قالب این طرح‌ها کتاب‌ها با تخفیف عرضه می‌شوند.

ناصر کشاورز از شاعران شناخته شده و نام‌آشنای حوزه کودک است که جوایز فراوانی در این حوزه دریافت کرده است. یکی از مهم‌ترین این جایزه‌ها، نشان ماه طلایی از جشنواره‌ بزرگ ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یکی از شاعران برگزیده‌ ۲۰ سال اخیر است. همچنین جایزه‌ دوازدهمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان در بخش «شعر» برای کتاب «مداد کوتاه»، نشان «مداد پرنده»، باارزش‌ترین نشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخشی از جایزه‌های ثبت‌شده در کارنامه‌ هنری او است. 

«می‌می‌نی» مجموعه‌ای از ترانه‌های کودکانه تربیتی و آموزنده است که مفاهیم و ارزش‌های انسانی مانند امانت‌داری، پاکیزگی، مهربانی را به آن‌ها می‌آموزد. این مجموعه شامل قصه‌های منظومی از بچه میمونی بازیگوش و شیرین است. در هر کتاب مشکلی رفتاری از می‌می‌نی سر می‌زند یا حادثه‌ای برای او پیش می‌آید که در نهایت تجربه‌اش را بیشتر می‌کند.
 
«می‌می‌نی چه دوست نازنینی»، «می‌می‌نی حالا تمیزترینی»، «می‌می‌نی تو مهدکودک دوسته با فیل و اردک»، «پنير داداش ماسته حرف می‌می‌نی راسته»، «می‌می‌نی یه عالمه شیرینی»، «می‌می‌نی دیگه بیکاره دوست و رفیق نداره»، «درخت و برگ و ریشه می‌می‌نی پیدا می‌شه»، «پرنده رو درخته می‌می‌نی شده شلخته»، «می‌می‌نی تولد و مهمونی»، «می‌می‌نی الهی بد نبینی»، «می‌می‌نی گل میکشه یا نی نی»، «می‌می‌نی پشت پرده یه سکه پیدا کرده» عنوان‌های 12 جلد این مجموعه است که از سوی نشر افق منتشر شده است.
 
«مي‌مي‌ني تو مهدكودك دوسته با فيل و اردك» پرنده رو درخته مي‌مي‌ني شده شلخته» به ترتیب پرفروش‌ترین عنوان‌های این مجموعه در طرح عیدانه بودند.

 
رمان نوجوان «سایه هیولا»
 
 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «سایه هیولا» را با قیمت 125 هزار ریال منتشر کرده است

«سایه هیولا» رمان نوجوانی است نوشته عباس جهانگیریان که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این کتاب در سال 1396 به عنوان تنها برگزیده داستان تالیفی از سوی شورای کتاب کودک معرفی شد.
 
«سایه هیولا» در قالب طرح رمان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و رمانی‌ است درباره انقراض ببر ایرانی که در قالب دو داستان که به موازات هم روایت می‌شوند. داستانی که در 50 سال پیش می‌گذرد و درباره دوستی دختری به نام لاله با یک ببر است و داستان دیگری که در زمان حال می‌گذرد و درباره دوستی دختر رئیس پارک ملی گلستان با یک پلنگ است تا این‌که پدر این دختر به اتهام کشتن یک شکارچی به زندان می‌رود و قرار است قصاص شود و دختر سر دوراهی قرار می‌گیرد یا به‌عنوان دیه و قصاص باید با یک مرد پنجاه‌ساله متاهل ازدواج کند و از عشقش که کارگردان جوانی است، بگذرد یا راضی شود که پدرش قصاص شود.
 
این کار زمینه پژوهشی داشته و نویسنده برای نوشتن آن چندین بار به پارک ملی گلستان و مناطق نگهداری از حیات وحش در برخی شهرها رفته است و کوشیده تا مخاطبان بدانند چه فاجعه‌ای در انقراض شیر و ببر ایرانی رخ داده و چه اتفاقی برای انقراض یوزپلنگ ایرانی دارد می‌افتد.
 
رمان «این وبلاگ واگذار می‌شود»
 
 
کتاب «این وبلاگ واگذار می شود» با قیمت 70 هزار ریال از سوی نشر افق منتشر شده است
 
رمان «این وبلاگ واگذار می‌شود» اثر فرهاد حسن‌زاده، جزء پنج نامزد نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن 2018 و از اعضای هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، است که از سوی نشر افق منتشر شده است. این کتاب اخیرا از سوی کنستانتین بابروف به زبان انگلیسی ترجمه شده و برای فروش روی سایت آمازون قرار گرفته است.
 
«اين وبلاگ واگذار مي‌شود» به شیوه داستان در داستان نوشته شده است. در این اثر با داستانی در گذشته مواجه هستیم که به امروز نیز برمی‌گردد. و رماني است با موضوعي اجتماعي كه طراحی صفحات آن مانند وبلاگ دارای پست‌هاي گوناگون با تاريخ‌هاي متفاوت و كامنت است. هر فصل این کتاب پستی از یک وبلاگ است. وبلاگ درنا، دختر جوانی که با خواندن یک دفترچه خاطرات قدیمی تصمیم می‌گیرد داستانی را درباره زال و عشق قدیمی او در وبلاگش منتشر کند و نظرات خوانندگان را بداند. درنا به گذشته زال برمی‌گردد و داستان او و فریبا را روایت می‌کند؛ پسر نوجوانی که خانواده‌ای ندارد و در یک پرنده فروشی کار می‌کند. کلیدی که سال‌ها دست زال ماند چون فکر می‌کرد یک روز فریبا و خانواده‌اش برمی‌گردند و کلید خانه‌شان را از او می‌خواهند.
 
کتاب «خمره»
 
 
کتاب «خمره» با قیمت 120 هزار ریال از سوی نشر معین منتشر شده است 

کتاب «خمره» کتاب دیگری از این فهرست و اثری از هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده نام‌آشنای ادبیات نوجوان است که از سوی انتشارات معین بارها تجدید چاپ شده است. این کتاب اخیرا برای ترجمه به زبان آلمانی به مترجم داده شده و ترجمه آلمانی آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب وین عرضه می‌شود.

داستان اين کتاب در يک روستا می‌گذرد. خمره‌ای که بچه‌های مدرسه‌ روستا در آن آب مي‌نوشيدند شکسته و ديگر قابل استفاده نيست. مدير مدرسه، دانش‌آموزان و برخي از اهالی تلاش می‌کنند تا به نحوي اين مشکل را حل کنند. اين داستان شرح ماجراهایی است که در اين مسير رخ می‌دهد.
 
«خمره» تاکنون بيش از يک‌صد هزار نسخه به چاپ رسيده و به زبان‌های آلمانی، اسپانيايی، هلندی، فرانسوی، انگليسی، آلبانيايی و ترکی استانبولی ترجمه شده است.
 
کتاب «خمره» تاکنون جوایز داخلی و خارجی بسیاری را از آن خود کرده است. جایزه کتاب سال هیئت داوران مجله سروش نوجوان، دیپلم افتخار شورای کتاب کودک، کتاب سال ۱۹۹۴ وزارت فرهنگ و هنر اتریش، معرفی ویژه کتاب منتخب ۱۹۹۴ آلمان، دیپلم افتخار CPN هلند، دیپلم افتخار جایزه خوزه مارتی ـ کاستاریکا و جایزه کبرای آبی کشور سوئیس از جمله این جوایز است. همچنین از روی این کتاب یک اقتباس سینمایی به کارگردانی ابراهیم فروزش تهیه شده که جایزه پلنگ طلایی جشنواره لوکارنو را از آن خود کرده است.
 
هوشنگ مرادی کرمانی از نویسندگان پیشکسوت و بین‌المللی ادبیات نوجوان است که جوایز مطرحی در ادبیات کودک مانند نامزد نهایی جایزه جهانی اندرسن - سال 1986 میلادی، جایزه کتاب سال ۱۹۹۴ کودکان و نوجوانان اتریش، سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، جایزه مهرگان ادب، عنوان نویسنده برگزیده کشور کاستاریکا و جایزه خوزه مارتینی (نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین) - سال ۱۹۹۵ میلادی را در کارنامه‌اش دارد.

 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتابخوان ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
    کتاب پنجم فهرست کلاغ سفید امسال کجاست؟ واقعا درود بر شما!
  • علی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
    در سایت کتابخانه‌ی مونیخ بخش فهرست کلاغ سفید سرچ بزنید. کتاب خواهران تاریک در آن ثبت نیست. از ویکی‌پدیای فارسی و دیگر سایت‌هایی که منبعشان آنجاست بکشید بیرون. مرزهای خبرسازی و خیال‌پردازی را کم‌کم یک‌تنه جا به جا می‌کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها